Opodatkowanie czynności, które generują dochody w postaci, m.in.:- opłat za prawa jazdy, tablice rejestracyjne, opłaty za pozwolenia czasowe oraz- o... - Interpretacja - IBPP2/443-527/13/BW

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 10.09.2013, sygn. IBPP2/443-527/13/BW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Opodatkowanie czynności, które generują dochody w postaci, m.in.:- opłat za prawa jazdy, tablice rejestracyjne, opłaty za pozwolenia czasowe oraz- opłat za udostępnianie materiałów z zasobu geodezyjnego (wypis z rejestru gruntów).

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013r. (data wpływu 10 czerwca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności, które generują dochody w postaci, m.in.:

  • opłat za prawa jazdy, tablice rejestracyjne, opłaty za pozwolenia czasowe oraz
  • opłat za udostępnianie materiałów z zasobu geodezyjnego (wypis z rejestru gruntów),

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa opodatkowania czynności, które generują dochody w postaci, m.in.:

  • opłat za prawa jazdy, tablice rejestracyjne, opłaty za pozwolenia czasowe oraz
  • opłat za udostępnianie materiałów z zasobu geodezyjnego (wypis z rejestru gruntów).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (Powiat Starostwo Powiatowe) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z art. l5 ust. 6 ustawy o VAT Wnioskodawca jako organ władzy publicznej w zakresie zadań publicznych związanych z różnymi rodzajami działalności wykonywanej na rzecz społeczeństwa które, generują dochody w postaci:

  1. Opłat za prawa jazdy, tablice rejestracyjne, opłaty za pozwolenia czasowe i licencje, (podstawa prawna pobierania opłat za tablice Dz. U. Nr 230 poz. 2302 z 23 grudnia 2003 roku - rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic).
  2. Opłaty za udostępnienie materiałów z powiatowego zasobu geodezyjnego (wypisy z rejestru gruntów, kopie map, klauzulowanie robót) - podstawa prawna pobierania opłat geodezyjnych Dz. U. Nr 37 poz. 333 z 2004r. rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 19 lutego 2004 w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego).
  3. Prowizje od opłat Skarbu Państwa pobierane przez Wnioskodawcę na rzecz Skarbu Państwa (podstawa prawna art. 23 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami t.j. Dz. U. Nr 102, poz. 651 z 19 maja 2010 roku.)

-nie jest podatnikiem podatku VAT i czynności takie traktuje się jako niepodlegające VAT.

Powyższy zapis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT jest również odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006, w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z tym art. krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników.

Ponadto Wnioskodawca chce nadmienić, że realizuje również zadania na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, takie jak np. umowy najmu, dzierżawy, prowadzenie parkingu i krytej pływalni i w tym zakresie jest podatnikiem podatku VAT. Wątpliwość budzi natomiast zapis paragrafu 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami (np. Ustawa o samorządzie powiatowym) wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych, które generują dochody w postaci:

  1. opłat za prawa jazdy, tablice rejestracyjne, opłaty za pozwolenia czasowe i licencje
  2. opłaty za udostępnienie materiałów z powiatowego zasobu geodezyjnego (wypisy z rejestru gruntów, kopie map, klauzulowanie robót)
  3. opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów skarbu państwa pobierane przez powiat na rzecz skarbu państwa ustanawiane decyzją.

można traktować jako niepodlegajace VAT w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT czy może jednak opłaty takie potraktować jako zwolnione, zgodnie z par. 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia ministra finansów z 4 kwietnia 2011 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi administracji publicznej realizowane w ramach swojej działalności zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy niepodlegają ustawie o VAT i są poza VAT i nie należy ich kwalifikować jako usługi zwolnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, w kwestii opodatkowania opłat za prawa jazdy, tablice rejestracyjne, opłaty za pozwolenie czasowe i opłaty za udostępnianie materiałów z powiatowego zasobu geodezyjnego (wypisy z rejestru gruntów), uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast, w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 41 ust. 1, w związku z art. 146a, ustawy o VAT, stawka podatku, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Podkreślić należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według ust. 2 powołanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013r. obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy nadmienić, iż do dnia 31 marca 2013r., powyższy przepis miał następujące brzmienie: działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niniematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powyższe, uzasadnionym jest twierdzenie, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

Unormowanie to pozostaje w zgodzie z art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), który stwierdza, iż krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego, nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia organu władzy publicznej, jak i urzędów obsługujących te organy, odwołując się jedynie do odrębnych przepisów nakładających obowiązek realizacji zadań o charakterze publicznym na te organy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2013r. poz. 595 ze zm.), powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 6 i 9 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje także określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym w zakresie:

  • transportu zbiorowego i dróg publicznych,
  • geodezji, kartografii i katastru.

W odniesieniu do czynności z zakresu usług komunikacyjnych. tj. wydawania prawa jazdy, pozwolenia czasowego, tablic rejestracyjnych i opłat za pozwolenie czasowe wskazać należy, iż stosownie do przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 1137 ze zm.):

  • rejestracji pojazdu dokonuje, na wniosek właściciela, starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania (siedzibę), wydając dowód rejestracyjny i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne oraz nalepkę kontrolną, jeżeli jest wymagana, z zastrzeżeniem ust. 2-5 (art. 73 ust. 1),
  • czasowej rejestracji pojazdu dokonuje, w przypadkach określonych w ust. 2, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu, wydając pozwolenie czasowe i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne (art. 74 ust. 1),
  • dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, zalegalizowane tablice (tablica) rejestracyjne i nalepka kontrolna są wydawane za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej. Opłatę oraz opłatę ewidencyjną pobiera organ dokonujący dokonał rejestracji (art. 75 ust. 2 ustawy).
  • kartę pojazdu dla pojazdu samochodowego, innego niż określony w ust. 1, wydaje, za opłatą i po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, właściwy w sprawach rejestracji starosta przy pierwszej rejestracji pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyłączeniem pojazdów zabytkowych i pojazdów, o których mowa w art. 73 ust. 2a, 2b i 4 (art. 77 ust. 3),
  • organ właściwy w sprawach rejestracji legalizuje tablice rejestracyjne, umieszczając na nich znak legalizacyjny (art. 75b).

Czynności te są odpłatne, a wysokość opłat wynika odpowiednio z:

  • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (Dz. U. Nr 230, poz. 2302 ze zm.),
  • rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 marca 2006r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz. U. Nr 59, poz. 421).
  • rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 maja 2013r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (Dz. U. z 2013r., poz. 617).

Natomiast w odniesieniu do czynności geodezyjnych i kartograficznych wskazać należy, że zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 193, poz. 1287 ze zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 cyt. ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne).

Na podstawie art. 40 ust. 3c ww. ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne, z zastrzeżeniem ust. 3d oraz art. 12 ust. 1 i 2, art. 14 ust. 1, art. 15 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 marca 2010r. o infrastrukturze informacji przestrzennej i art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Wysokość tych opłat jest ściśle określona w przepisach i wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333), wydanego na podstawie art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Powiat Starostwo Powiatowe) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał, że jako organ władzy publicznej w zakresie zadań publicznych związanych z różnymi rodzajami działalności wykonywanej pobiera opłaty, m.in., za:

  • prawa jazdy, tablice rejestracyjne, pozwolenia czasowe,
  • udostępnienie materiałów z powiatowego zasobu geodezyjnego (wypisy z rejestru gruntów).

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga czy przedmiotowe opłaty, w szczególności za:

  1. wydawane: prawa jazdy, tablice rejestracyjne, pozwolenia czasowe,
  2. udostępnienie materiałów z powiatowego zasobu geodezyjnego (wypisy z rejestru gruntów,)

podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też nie.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że jak wynika z powołanych wyżej przepisów wykonywane przez starostę jako organ władzy publicznej czynności, tj.:

  • czynności wydawania prawa jazdy, tablic rejestracyjnych i pozwolenia czasowego,
  • czynności związane z prowadzeniom państwowego zasobu geodezyjnego (wypis z rejestru gruntów),

należą do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej, które zostały nałożone stosownymi przepisami prawa i objęte są regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W kontekście powyższego należy uznać, Wnioskodawca, jako organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, jest objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a wykonywanie przedmiotowych czynności, w przypadkach o których mowa powyżej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem opłaty pobierane za ww. czynności, w wysokości określonej powołanymi aktami prawnymi, w szczególności opłaty za:

  • prawa jazdy, tablice rejestracyjne, pozwolenia czasowe oraz
  • udostępnianie materiałów z zasobu geodezyjnego (wypis z rejestru gruntów),

nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

Zatem, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż kwestie opodatkowania podatkiem VAT opłat za:

  • licencje,
  • wydawanie kopii map i klauzulowanie dokumentów oraz
  • za wieczyste użytkowanie gruntów

będą przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 205 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach