Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu. - Interpretacja - ITPP1/443-599/13/BK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2013, sygn. ITPP1/443-599/13/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szpital działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej świadczy usługi medyczne. W dniu 30 listopada 2009 r. Szpital podpisał umowę z na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. .., w ramach programu RPO ..na lata 2007-2013. Projekt jest finansowany w 75,56% ze środków EFRR, a w 24,44% ze środków własnych. Realizowany projekt ma na celu:

W zakresie Bloku Operacyjnego:

  • zwiększenie ilości powierzchni sal operacyjnych,
  • zapewnienie zaplecza technicznego dla aparatury medycznej,

W zakresie Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii:

  • zwiększenie liczby stanowisk udzielania pomocy pacjentom w stanie bezpośredniego zagrożenia życia,
  • zapewnienie odpowiedniego środowiska pracy dla personelu medycznego,
  • spełnienie wymogów higieniczno-sanitarnych, wynikających z rozporządzenia Ministra Zdrowia.

W zakresie Centralnej Sterylizatorni:

  • zabezpieczenie potrzeb wynikających ze wzrostu liczby wykonywanych zabiegów operacyjnych,
  • rozdzielenie stref sanitarnych w celu uniknięcia możliwości skażenia materiału sterylnego,
  • nowoczesne rozwiązania techniczne i organizacyjne związane z funkcjonowaniem Bloku Operacyjnego i Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii.

W momencie złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania Szpital złożył pisemne oświadczenie, że zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania w całości bądź w części w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług. Szpital jest podatnikiem wykonującym usługi zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. W 2011 r. (zgodnie ze złożonymi deklaracjami VAT-7) sprzedaż ogółem wyniosła 157.282,373 zł,

w tym:

  • sprzedaż usług zwolnionych od podatku - 153.949,588 zł,
  • sprzedaż usług opodatkowanych stawką 5%, 8%, 23% - 3.002,757 zł,
  • sprzedaż usług i dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca - 330.028 zł.

W 2012 r. .(zgodnie ze złożonymi deklaracjami VAT-7) sprzedaż ogółem wyniosła - 150.074,684 zł., w tym:

  • sprzedaż usług zwolnionych od podatku - 146.407,629 zł,
  • sprzedaż usług opodatkowanych stawką 5%, 8%, 23% - 3.104,420 zł,
  • sprzedaż usług i dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca - 562,635 zł.

Statutową działalnością Szpitala jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej w ramach działalności leczniczej. Ponadto Szpital prowadzi działalność dodatkową opodatkowaną, wykorzystując działy i komórki pomocnicze Szpitala, które dotychczas świadczyły usługi tylko na rzecz Szpitala. Dodatkowa działalność to m.in.:

  • pranie odzieży ochronnej i medycznej (stawka 23%),
  • usługi hotelowe dla rodziców hospitalizowanych dzieci (stawka 8%),
  • dzierżawa pomieszczeń (stawka 23%),
  • usługi ksero (stawka 23%).

W związku z powyższym Szpital odlicza strukturą podatek naliczony od podatku należnego, od zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Projekt pn. ., dotyczy wyłącznie działalności zwolnionej od podatku, od której nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu, istnieje możliwość odzyskania przez Szpital podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnikowi, który korzysta z ustawowego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z przyznanym dofinansowaniem na realizację przedmiotowego projektu, Szpital nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, który został w umowie o dofinansowanie uznany za wydatek kwalifikowany. Usługi w zakresie opieki medycznej są zwolnione od podatku i dlatego Szpital nie nalicza i nie odprowadza podatku należnego z tytułu sprzedaży nie może odliczyć podatku naliczonego, który w efekcie zwiększa koszt zadania inwestycyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy