uznanie wnoszonego aportem gruntu przeznaczonego pod zabudowę, wraz z zobowiązaniami, pozwoleniem na budowę oraz projektem budowlanym za zorganizowa... - Interpretacja - IPPP1/443-836/13-2/PR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.10.2013, sygn. IPPP1/443-836/13-2/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

uznanie wnoszonego aportem gruntu przeznaczonego pod zabudowę, wraz z zobowiązaniami, pozwoleniem na budowę oraz projektem budowlanym za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.08.2013 r. (data wpływu 22.08.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wnoszonego aportem gruntu przeznaczonego pod zabudowę, wraz z zobowiązaniami, pozwoleniem na budowę oraz projektem budowlanym za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.08.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wnoszonego aportem gruntu przeznaczonego pod zabudowę, wraz z zobowiązaniami, pozwoleniem na budowę oraz projektem budowlanym za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Spółka) jest spółką kapitałową, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży paliw oraz prowadzenia sieci franchisingowej stacji benzynowych. Wnioskodawca posiada prawo do nieruchomości gruntowej, niezabudowanej (dalej: Nieruchomość). W stosunku do Nieruchomości wydane zostało na rzecz Spółki pozwolenie na budowę, na mocy którego Wnioskodawca rozważa zrealizowanie inwestycji polegającej na wybudowaniu na terenie Nieruchomości obiektu komercyjnego. Realizacja inwestycji, o której mowa powyżej, mogłaby zostać przeprowadzona w takim wypadku na podstawie istniejącego już projektu budowlanego.

Jednocześnie Wnioskodawca planuje dokonać restrukturyzacji prowadzonej działalności. W związku z planowanymi działaniami restrukturyzacyjnymi możliwe jest, że Spółka wniesie wkład niepieniężny w postaci Nieruchomości wraz z pozwoleniem na budowę oraz projektem budowlanym (dalej: Przedmiot aportu) do innej spółki (przy czym nie podjęto jeszcze decyzji, czy aport będzie dokonany do spółki osobowej czy kapitałowej - lecz okoliczność ta nie ma zdaniem Wnioskodawcy wpływu na skutki podatkowe planowanego aportu). W zamian za wniesiony wkład niepieniężny Wnioskodawca stanie się wspólnikiem spółki przyjmującej aport. W wyniku aportu na spółkę przejmującą aport przejdą również wszystkie zobowiązania związane z Nieruchomością, jak również prawa, związane z Nieruchomością (w szczególności dojdzie do przeniesienia pozwolenia na budowę, związanego z Nieruchomością).

Stopień wyodrębnienia organizacyjnego Przedmiotu aportu w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na moment dokonania aportu przedstawiać się będzie w sposób następujący:

  • wnoszony aportem Przedmiot aportu będzie wyodrębniony na podstawie aktu wewnętrznego (np. statutu, regulaminu itp.), jako zespół składników majątkowych i niemajątkowych, np. w postaci odrębnego wydziału przedsiębiorstwa Wnioskodawcy,
  • nadzór kierowniczy nad tym wydziałem sprawować będzie wyznaczony w tym celu kierownik wydziału,
  • członkowie zarządu Wnioskodawcy nie będą brali udziału w bieżącym zarządzaniu Nieruchomością,
  • w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy istnieć będzie odrębny rachunek bankowy, na którym księgowane będą należności i zobowiązania ponoszone przez Wnioskodawcę z tytułu działalności prowadzonej z wykorzystaniem Nieruchomości,
  • możliwe będzie wyodrębnienie przychodów i kosztów związanych z wnoszoną aportem Nieruchomością; ponadto zapisy księgowe jakie dokonywane będą w związku z Nieruchomością dokonywane będą w taki sposób, który pozwalać będzie na przypisanie danych zdarzeń gospodarczych i wartości do Nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisywanym zdarzeniu przyszłym transakcja zbycia Przedmiotu aportu w drodze aportu do innej spółki (osobowej lub kapitałowej) nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, ze względu na fakt, iż w momencie aportu Przedmiot aportu będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Przedmiot aportu będzie stanowić w momencie wniesienia przez Wnioskodawcę aportu do innej spółki (osobowej lub kapitałowej) ZCP, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w rezultacie czego transakcja zbycia Przedmiotu aportu w drodze aportu, nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Jak wynika z art. 6 pkt 1ustawy o VAT nie podlegają opodatkowaniu VAT zdarzenia, w wyniku których dochodzi do zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Istotne jest, że wspomniany przepis obejmuje nie tylko transakcje sprzedaży, lecz również innego typu zdarzenia, objęte zakresem ustawy o VAT. Takim zdarzeniem jest bez wątpienia dokonanie wkładu niepieniężnego, które, choć nie jest sprzedażą, może być uznane za dostawę towarów lub ewentualnie świadczenie usług, w zależności od tego, co stanowi przedmiot aportu.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez ZCP rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższego przepisu, jak wskazuje się w literaturze przedmiotu, aby dany zespół składników majątkowych uznać za ZCP, powinny zostać spełnione następujące przesłanki:

  • musi istnieć zespół składników majątkowych,
  • składniki te muszą być organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • zespół tych składników musi być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych i mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące powyższe zadania gospodarcze.
    a. Zorganizowany zespół składników majątkowych

W opinii Wnioskodawcy, Przedmiot aportu będzie stanowił zorganizowany zespół składników majątkowych. Na skutek aportu przeniesione zostaną bowiem do innej spółki (osobowej lub kapitałowej) składniki majątkowe, które służyły w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy do realizacji konkretnego zadania inwestycyjnego mającego na celu wybudowanie na terenie Nieruchomości obiektu komercyjnego. Przedmiot aportu, jako część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, nie jest zatem dowolnym zbiorem niepowiązanych ze sobą składników majątkowych, lecz stanowi będący logiczną całością zespół, zorganizowany w ten sposób, aby jego składniki odznaczały się synergizmem. Składniki majątku, które składają się na Przedmiot aportu stanowią funkcjonalny zespół, który odpowiada realizacji określonego zadania (tj. realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na zbudowaniu na terenie Nieruchomości obiektu komercyjnego).

    b. Wyodrębnienie organizacyjne

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego, którym posłużył się definiując ZCP. Zdaniem Wnioskodawcy decydujące w tym zakresie jest wydzielenie składników majątkowych w ramach struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, a także rola, jaką zespół składników majątkowych pełni w tej strukturze. Jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, Przedmiot aportu wydzielono organizacyjnie w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Wyodrębnienie organizacyjne odpowiada temu zakresowi działalności przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, który skoncentrowany jest na realizacji planowanego zadania inwestycyjnego. Należy więc przyjąć, że Przedmiot aportu jest przeznaczony do realizacji konkretnego zadania gospodarczego - wybudowania przez Spółkę obiektu komercyjnego, zgodnie z posiadanym projektem budowlanym. Nadzór kierowniczy nad bieżącą działalnością Przedmiotu aportu będzie sprawował wyznaczony w tym celu kierownik. Członkowie zarządu Wnioskodawcy nie będą brali udziału w bieżącym zarządzaniu Przedmiotem aportu.

Powyższy podział funkcjonalny oraz formalny spełnia przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego, określonego w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Wskazówki, jak rozumieć owo wyodrębnienie, znajdują się w licznych interpretacjach organów administracji podatkowej. Należy mieć na uwadze, iż w opinii organów podatkowych

wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że:

  • zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w istniejącej strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, zakład (potwierdzone w zatwierdzonej strukturze organizacyjnej w formie wewnętrznego aktu prawnego);
  • wzajemne powiązanie składników wskazuje na istnienie zależności pomiędzy tymi składnikami (dopiero ich wspólne działanie prowadzi do realizacji określonej kategorii zadań gospodarczych);
  • wyodrębnioną strukturą organizacyjną kieruje kierownik, dyrektor, któremu podlegają pracownicy dedykowani tej komórce organizacyjnej.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego, wszystkie ww. przesłanki będą spełnione w odniesieniu do Przedmiotu aportu.

    c. Wyodrębnienie finansowe

W opinii Wnioskodawcy, Przedmiot aportu będzie pozostawał wyodrębniony w strukturze jego przedsiębiorstwa także pod względem finansowym. Ustawa o VAT nie zawiera definicji wyodrębnienia finansowego. Zdaniem Wnioskodawcy, za zespół składników majątkowych wyodrębnionych finansowo należy uznać taki, któremu poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Wyodrębnienie finansowe ZCP podkreślać również może posiadanie odrębnego rachunku bankowego, właściwego dla wydzielonej jednostki. Powyższe przesłanki będą spełnione również w stosunku do Przedmiotu aportu. Jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, w stosunku do Przedmiotu aportu dokonane będą odrębne zapisy księgowe. Wyodrębnienia finansowego Przedmiotu aportu dopełniać będzie posiadanie przyporządkowanego tej części majątku Wnioskodawcy osobnego rachunku bankowego.

Przedmiot aportu będzie można uznać za wyodrębniony finansowo również w świetle argumentów, jakie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego przytaczają organy podatkowe W interpretacjach organów podatkowych najczęściej wskazuje się na to, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP. Zdaniem Wnioskodawcy zapisy rachunkowe w prowadzonym przez niego przedsiębiorstwie umożliwiają wyodrębnienie odpowiadających Przedmiotowi aportu przychodów i kosztów, należności i zobowiązań.

    d. Samodzielność gospodarcza

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o VAT, zespół składników składających się na ZCP powinien być na tyle wyodrębniony, aby mógł stanowić niezależnie przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego sprowadza się do ustalenia, czy określona część przedsiębiorstwa jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za ZCP, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. W praktyce gospodarczej można spotkać wiele podmiotów, dla których jedynym przedmiotem działalności jest wybudowanie, a następnie wynajem lub sprzedaż nieruchomości komercyjnych. Często takie przedsięwzięcia realizowane są przez tzw. spółki celowe, przeznaczone do realizacji tylko jednego działania gospodarczego. Nie ma wątpliwości, że podmioty te posiadają przedsiębiorstwo, mimo że składa się ono tylko z jednego obiektu. Trudno byłoby też twierdzić, że przedsiębiorstwo w takim wypadku nie istnieje w fazie inwestycyjnej, na etapie, kiedy dany obiekt jest tworzony, a powstaje dopiero wówczas, gdy ten obiekt jest oddawany do użytkowania. Zdaniem Wnioskodawcy, Przedmiot aportu spełniać będzie powyższy warunek. Stanowić on będzie bowiem zorganizowany zespół składników majątkowych, samodzielny organizacyjnie i finansowo w stopniu pozwalającym na autonomiczne działanie w zakresie realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na wybudowaniu na terenie Nieruchomości obiektu komercyjnego.

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy, Przedmiot aportu spełnia wszystkie określone przepisami ustawy o ustawy o VAT przesłanki warunkujące uznanie go za ZCP, w rezultacie czego transakcja zbycia w drodze aportu nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 621 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie