Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, dofinansowanego ze środków UE, polegającego na wymianie stolarki okie... - Interpretacja - ITPP2/443-119/13/KT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.04.2013, sygn. ITPP2/443-119/13/KT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, dofinansowanego ze środków UE, polegającego na wymianie stolarki okiennej i drzwiowej w budynku przedszkola niepublicznego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniu 16 kwietnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. W. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. W..

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zostało zarejestrowane w KRS w dniu 17 maja 2001 r. i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855) oraz statutu.

Zgodnie ze statutem, celem Stowarzyszenia jest:

  1. wszechstronny rozwój obszarów wiejskich w zakresie edukacji, kultury, sportu, zdrowia, agroturystyki i gospodarki,
  2. wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży ze środowisk wiejskich oraz rejonów zagrożonych ubóstwem i bezrobociem,
  3. wspieranie rozwoju edukacyjnego dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym,
  4. wyzwalanie i wspieranie inicjatyw społecznych zmierzających do wzbogacenia możliwości edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych z obszarów wiejskich,
  5. tworzenie warunków pełnego rozwoju intelektualnego i fizycznego społeczności wiejskiej,
  6. podejmowanie działań na rzecz edukacji i wychowania społeczeństwa wiejskiego do integracji europejskiej,
  7. propagowanie rolnictwa ekologicznego i zdrowej, rodzimej żywności,
  8. promowanie walorów kulturowych, historycznych, sportowych i agroturystycznych obszarów wiejskich oraz działań proekologicznych, chroniących przyrodę i środowisko naturalne człowieka,
  9. kreowanie aktywności zawodowej i przedsiębiorczości rolników i ludności nierolniczej, zamieszkującej obszary wiejskie,
  10. podejmowanie działań na rzecz poprawy:


    1. stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w rolnictwie,
    2. stanu zdrowia mieszkańców wsi,
  11. profilaktyka patologii wśród dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk brutalizacji życia, przemocy, przestępczości i grup nieformalnych,
  12. współpraca w dziedzinie oświaty, kultury, sportu, zdrowia i turystyki z organizacjami o zbliżonym charakterze oraz z samorządem lokalnym.

Wskazane działania Stowarzyszenie prowadzi od momentu rejestracji i prowadzi ją nieodpłatnie. Wyjątek stanowi pobieranie czesnego od rodziców dzieci uczęszczających do niepublicznych przedszkoli w miejscowościach O. i S., mające na celu zbilansowanie wydatków tych przedszkoli.

W dniu 23 grudnia 2011 r. Stowarzyszenie złożyło wniosek, a 10 lipca 2012 r. podpisało umowę z Samorządem Województwa o przyznanie dotacji na operację z zakresu małych projektów, polegającą na nabyciu 6 szt. nowych okien i 2 szt. drzwi wejściowych do budynku dawnego Kościoła w miejscowości S., który obecnie jest siedzibą przedszkola niepublicznego, prowadzonego przez Stowarzyszenie. Budynek przekazała Gmina O., na podstawie umowy użyczenia. Zużyta, stara, generująca duże wydatki stolarka przestała spełniać swoje funkcje i stąd wyniknęła potrzeba jej wymiany, aby dzieci nie marzły podczas zajęć. Wszystkie wydatki są zgodne z budżetem projektu. Realizacja przedmiotowej operacji nie ma związku ze świadczeniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (są to usługi zwolnione od tego podatku).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją ww. operacji, Stowarzyszenie będzie mogło odzyskać podatek od towarów i usług, zawarty w cenach nabywanych towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, odwołującego się do treści art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją opisanej operacji, gdyż nie ma ona związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W ocenie Stowarzyszenia, nie może również ubiegać się o zwrot podatku, ponieważ środki, które uzyska w związku z opisaną operacją, nie zostały wymienione w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, a w przypadku gdy kwota tego podatku jest wyższa od kwoty podatku należnego, do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego, przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, skoro zakupy dokonywane w ramach realizacji ww. operacji - jak wskazano we wniosku - nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie wskazuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zasadności zwolnienia od podatku usług świadczonych przez Stowarzyszenie, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska, ani nie postawiono pytania, a udzielając niniejszej interpretacji tut. organ przyjął powyższe jako element stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy