Stawki podatku dla świadczonych usług związanych z zimowym utrzymaniem dróg. - Interpretacja - ITPP1/443-393/13/KM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.07.2013, sygn. ITPP1/443-393/13/KM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Stawki podatku dla świadczonych usług związanych z zimowym utrzymaniem dróg.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym w dniu 15 lipca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług związanych z zimowym utrzymaniem dróg - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 15 lipca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług związanych z zimowym utrzymaniem dróg.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Świadczy Pan usługi na rzecz jednostek budżetowych w zakresie nazywanym jako: Pełnienie dyżurów zimowego utrzymania dróg, Prowadzenie dyżurów zimowego utrzymania dróg, Koordynacja prac przy zimowym utrzymaniu dróg, Kierowanie pracami przy zimowym utrzymaniu dróg.

W ramach ww. usług wykonywane są czynności polegające na:

  • monitorowaniu sytuacji na drogach,
  • wysyłaniu odpowiedniego sprzętu (pług, piaskarki, solarki) do usuwania śniegu, lodu i zwalczania gołoledzi,
  • powiadamianiu dysponentów sprzętu o konieczności wyjazdu na drogi,
  • kontroli wykonanych prac w terenie, sporządzaniu meldunków, sprawozdań dla Zamawiającego oraz służb (tj. straż pożarna, policja).

W postępowaniu przetargowym na Pełnienie dyżurów zimowego utrzymania dróg, Prowadzenia dyżurów zimowego utrzymania dróg, Koordynacja prac przy zimowym utrzymaniu dróg, Kierowanie pracami przy zimowym utrzymaniu dróg, zamawiający nie zamieszcza informacji dotyczącej stawki podatku od towarów i usług.

W zakres ww. usług wchodzą takie czynności jak:

  • monitorowanie sytuacji na drogach;
  • wysyłanie odpowiedniego sprzętu (pługi, piaskarki, solarki, zamiatarki) do usuwania śniegu, zwalczania gołoledzi;
  • wydawanie dyspozycji i poleceń obsłudze jednostek sprzętowych do rozpoczęcia prac,
  • zarządzanie sprzętem do zimowego utrzymania dróg - wysyłanie sprzętu na drogi;
  • kontrola wykonywanych prac, sporządzanie meldunków i sprawozdań;
  • udzielanie informacji o sytuacji i warunkach przejezdności na drogach;
  • prowadzenie dokumentacji związanej z obsługą zimowego utrzymania dróg.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że świadczone przez Pana usługi są sklasyfikowane w grupowaniu 81.29.12.0 według PKWiU z 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy wykonywaniu wyżej wymienionych usług...

Pana zdaniem stawka podatku VAT powinna wynosić 8% (numer PKWiU dla opisanej działalności to 81.29.12.0).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 174 wymieniono Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu (PKWiU 81.29.12.0).

Należy wskazać, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług dla celów VAT jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.).

W tym miejscu wskazać należy, iż wskazane przez Pana grupowanie 81.29.12.0 (według wyjaśnień GUS do PKWiU z 2008 r.) obejmuje: usługi czyszczenia próżniowego pasów startowych, usługi zamiatania i polewania ulic, usługi posypywania dróg piaskiem i solą, usługi usuwania śniegu i lodu, włącznie z usuwaniem śniegu i lodu z dachów budynków.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż o ile faktycznie świadczone przez Pana usługi, polegające na pełnieniu dyżurów przy zimowym utrzymaniu dróg (monitorowaniu sytuacji na drogach, wysyłaniu odpowiedniego sprzętu, koordynacji i kontroli prac) mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 81.29.12.0, jako usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu, a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanej przez Pana klasyfikacji ww. usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towaru lub usługi do grupowania statystycznego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Dlatego też niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Informacyjnie wskazuje się, iż w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania standardów klasyfikacyjnych.

Końcowo informuje się, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Zatem tut. organ nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych przez Wnioskodawcę do wniosku. Zaznaczyć należy, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy