
Temat interpretacji
Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu, w przypadku pobierania przez szkołę opłat od użytkowników korzystających z sali gimnastycznej po zajęciach lekcyjnych, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismami z dnia 11 czerwca 2013 r. (data wpływu 14 czerwca 2013 r.) i z dnia 11 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , w przypadku pobierania przez szkołę opłat od użytkowników korzystających z sali gimnastycznej po zajęciach lekcyjnych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , w przypadku pobierania przez szkołę opłat od użytkowników korzystających z sali gimnastycznej po zajęciach lekcyjnych.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 11 czerwca 2013 r. i z dnia 11 lipca 2013 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina Miasto zrealizowała projekt pod nazwą . Projekt w 85% został sfinansowany z dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, Oś priorytetowa V: Infrastruktura społeczna, Działanie V.3 Infrastruktura edukacyjna. Projekt z założenia nie będzie generował dochodów. Jego użytkownicy, głównie uczniowie Szkoły Podstawowej oraz mieszkańcy okolicznego osiedla, nie będą ponosić opłat na rzecz Gminy za korzystanie z powstałej infrastruktury. Powstałe w wyniku realizacji mienie nie będzie wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zatem Gmina nie miała prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową sali gimnastycznej. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie projektu, w związku z brakiem możliwości prawnej odzyskania podatku VAT, podatek ten był wydatkiem kwalifikowalnym.
Wybudowana sala gimnastyczna jest własnością Gminy Miasto. Sala została przekazana nieodpłatnie w użytkowanie szkole podstawowej. Przekazanie nastąpiło na podstawie umowy bezpłatnego użyczenia. Dyrekcja szkoły administruje obiektem. Szkoła ponosi koszty eksploatacji. Sala gimnastyczna jest wykorzystywana w głównej mierze przez uczniów szkoły podstawowej, a w godzinach pozalekcyjnych również przez okolicznych mieszkańców. Szkoła nie uzyskuje żadnych przychodów w oparciu o infrastrukturę wytworzoną i nabytą w ramach projektu. Szkoła rozważa możliwość pobierania opłaty za wynajem. W przypadku ustalenia przez szkołę opłaty za wynajem sala gimnastyczna będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych. Z uwagi na to, że ewentualne przychody z najmu sali będzie uzyskiwała szkoła, Gmina Miasto nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT. Ustalenie odpłatności za korzystanie z sali w godzinach pozalekcyjnych nie będzie miało wpływu na możliwość odzyskania podatku VAT przez Gminę Miasto.
W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8, 10 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2013 r. poz. 594). Projekt realizowała Gmina Miasto i wszystkie faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu były wystawione na Gminę. Po zrealizowaniu inwestycji Gmina przekazała salę w użytkowanie Szkole. Koszty bieżącej eksploatacji sali ponosi Szkoła i na nią są wystawiane faktury. Dyrekcja Szkoły jako administrator wybudowanej sali będzie zawierała umowy najmu w imieniu i na rzecz Szkoły. Szkoła Podstawowa jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT, zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w przypadku pobierania przez szkołę opłat od użytkowników korzystających z sali gimnastycznej po zajęciach lekcyjnych Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo ubiegania się o zwrot podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina Miasto zrealizowała projekt, który nie będzie wykorzystywany przez nią na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie miała możliwości dokonania odliczenia i odzyskania podatku VAT, ponieważ ewentualne przychody z wynajmu sali gimnastycznej będą uzyskiwane przez Szkołę Podstawową.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8, 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina Miasto zrealizowała projekt pod nazwą . Projekt w 85% został sfinansowany z dotacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, Oś priorytetowa V: Infrastruktura społeczna, Działanie V.3 Infrastruktura edukacyjna. Projekt z założenia nie będzie generował dochodów. Jego użytkownicy, głównie uczniowie Szkoły Podstawowej oraz mieszkańcy okolicznego osiedla, nie będą ponosić opłat na rzecz Gminy za korzystanie z powstałej infrastruktury. Powstałe w wyniku realizacji mienie nie będzie wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8, 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym. Projekt realizowała Gmina Miasto i wszystkie faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu były wystawione na Gminę.
Wybudowana sala gimnastyczna jest własnością Gminy Miasto. Sala została przekazana nieodpłatnie w użytkowanie szkole podstawowej. Przekazanie nastąpiło na podstawie umowy bezpłatnego użyczenia. Dyrekcja szkoły administruje obiektem. Szkoła ponosi koszty eksploatacji. Sala gimnastyczna jest wykorzystywana w głównej mierze przez uczniów szkoły podstawowej, a w godzinach pozalekcyjnych również przez okolicznych mieszkańców. Szkoła nie uzyskuje żadnych przychodów w oparciu o infrastrukturę wytworzoną i nabytą w ramach projektu. Szkoła rozważa możliwość pobierania opłaty za wynajem. W przypadku ustalenia przez szkołę opłaty za wynajem sala gimnastyczna będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych. Dyrekcja Szkoły jako administrator wybudowanej sali będzie zawierała umowy najmu w imieniu i na rzecz Szkoły. Szkoła Podstawowa jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT, zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Wobec powyższego stwierdzić należy, iż nieodpłatne przekazanie sali gimnastycznej Szkole Podstawowej będzie odbywać się w związku z wykonywanymi przez Gminę zadaniami publicznymi we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Zatem w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 8 ust. 2 ustawy, a w konsekwencji nieodpłatne przekazanie sali gimnastycznej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie podkreślenia wymaga, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego zależy od wykorzystywania danego zakupu do czynności opodatkowanych przez podatnika, który zamierza z tego prawa skorzystać, a nie przez podmiot, któremu jak w przedmiotowej sprawie - składniki majątkowe zostały oddane do użytkowania. Wobec powyższego, skoro jak wskazał Wnioskodawca powstałe w wyniku realizacji mienie nie będzie wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , w przypadku pobierania przez szkołę opłat od użytkowników korzystających z sali gimnastycznej po zajęciach lekcyjnych, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 178 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
