prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych środków trwałych przed rezygnacją ze zwolnienia - Interpretacja - IPPP2/443-53/13-2/KG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.02.2013, sygn. IPPP2/443-53/13-2/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych środków trwałych przed rezygnacją ze zwolnienia

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2013 r. (data wpływu 18 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych środków trwałych przed rezygnacją ze zwolnienia jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych środków trwałych przed rezygnacją ze zwolnienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako rolnik ryczałtowy nieprowadzący działalności gospodarczej korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przed dokonaniem rejestracji jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług Zainteresowany dokonał zakupów do prowadzonego gospodarstwa rolnego maszyn rolniczych i udokumentowanych fakturami VAT wg specyfikacji przedstawionej niżej:

nbsp;

nbsp;

Wartośćnetto

VAT

Wartośćbrutto

Faktura FVD z 31.05.2011r.

45.531,71

10.472,29

56.004,00

Faktura FVD z 31.05.2011r.

149.593,50

34.406,50

184.000,00

Zgłoszenia rejestracyjnego jako czynny podatnik w zakresie podatku od towarów i usług Wnioskodawca dokonał w dniu 01.11.2012 r.

Powyższe zakupy zostały sfinansowane środkami własnymi oraz kredytem inwestycyjnym z dopłatami Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Branżowego Programu Mleczarstwa zaciągniętym w Banku Spółdzielczym. Ponadto Zainteresowany nie otrzymał zwrotu poniesionych nakładów ani dotacji w ramach żadnego innego programu operacyjnego.

Mając na względzie opisany wyżej stan faktyczny Wnioskodawca zwraca się z pytaniem czy rolnikowi ryczałtowemu korzystającemu ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, który następnie dopełnił obowiązku rejestracyjnego VAT-R przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych maszyn i urządzeń (środków trwałych) przed rejestracją jako podatnik czynny...

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od nabytych przez rolnika ryczałtowego środków trwałych, który następnie już po dokonaniu tych zakupów, dokonał rejestracji jako podatnik VAT czynny przysługuje prawo odliczenia od podatku należnego VAT podatku naliczonego od dokonanych zakupów...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty VAT podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika podatku od towarów i usług mającym swoje źródło w tzw. zasadzie neutralności VAT. Analizując aktualny stan prawny ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 2011 r. Nr 177, poz.1054 z późn. zmianami) należy w opinii Wnioskodawcy wysnuć wniosek, że żadne regulacje nie obligują podatnika, aby posiadał status podatnika VAT czynnego już w momencie dokonywania zakupów. O ile nabyte przed dokonaniem rejestracji towary, maszyny i urządzenia oraz usługi mają służyć po dokonaniu rejestracji podatnikowi czynnemu VAT do wykonywania czynności opodatkowanych to od tychże zakupów podatnikowi przysługuje prawo odliczenia VAT naliczonego.

Opierając się na licznych wyjaśnieniach i interpretacjach organów skarbowych oraz dostępnym orzecznictwie sądowym Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do pomniejszenia VAT należnego o naliczony wykazany w fakturach zakupowych sprzed rejestracji.

Poprawność stanowiska w przedmiotowej sprawie, zdaniem Wnioskodawcy potwierdza pismo z dnia 20 stycznia 2010 r. IPPP3/443-1066/09-4/KG Izby Skarbowej w Warszawie, gdzie znajdujemy następująca opinię Nabywca posiadający status podatnika VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych przed dniem rejestracji zakupów. (www.mofnet.gov.pl, S.Pod.201/3/54-56).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 ww. ustawy, zgodnie z którym przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać, iż prowadzenie działalności rolniczej stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą).

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ww. ustawy w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1. Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ww. ustawy przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Rolnikiem ryczałtowym według definicji zawartej w art. 2 pkt 19 ww. ustawy jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Na podstawie art. 43 ust. 3 ww. ustawy rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ww. ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 90 ust. 3 ww. ustawy proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Mocą art. 91 ust. 1 ww. ustawy po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 91 ust. 2 ww. ustawy w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Mocą art. 91 ust. 3 ww. ustawy korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Zgodnie z treścią art. 91 ust. 7 ww. ustawy przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Przepis ten znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy podatnik nabywając towar lub usługę z przeznaczeniem do działalności zwolnionej nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu, a następnie zmienione zostało przeznaczenie tych towarów poprzez rozpoczęcie wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stosownie do brzmienia art. 91 ust. 7a ww. ustawy w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Zgodnie z art. 91 ust. 7b ww. ustawy w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Jak stanowi art. 91 ust. 7c ww. ustawy jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jako rolnik ryczałtowy korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca przed dokonaniem rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług dokonał zakupów do prowadzonego gospodarstwa rolnego w postaci maszyn i urządzeń udokumentowanych fakturami VAT. Faktury dotyczyły zakupów dokonanych w roku 2011, a wartości na jakie opiewały przekraczały kwotę 15.000,00 zł. Zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług Wnioskodawca dokonał w dniu 1 listopada 2012 r.

W niniejszych okolicznościach Wnioskodawca posiadający status rolnika ryczałtowego zwolnionego od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług dokonał zakupu maszyn i urządzeń do prowadzonego gospodarstwa rolnego. Zatem w momencie zakupu Wnioskodawca nie miał możliwości skorzystania z prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ww. zakupy, bowiem w momencie nabycia podatek ten nie podlegał odliczeniu z uwagi na pierwotne przeznaczenie tych zakupów dla celów prowadzenia działalności zwolnionej od podatku. Jednakże z uwagi na fakt dokonania w listopadzie 2012 roku zgłoszenia rejestracyjnego w podatku od towarów i usług Wnioskodawca rozpoczął w ramach prowadzonej działalności rolniczej wykonywanie czynności opodatkowanych.

W konsekwencji powyższego, nastąpiła zmiana przeznaczenia przedmiotowych maszyn i urządzeń. Na skutek rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym, w kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi nabycia maszyn i urządzeń do prowadzonego gospodarstwa rolnego znajdą zastosowanie przepisy art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie bowiem do art. 91 ust. 1 - 7 ustawy o podatku od towarów i usług istnieje możliwość skorygowania odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu przedmiotowych maszyn i urządzeń, gdyż nabyte środki trwałe będą służyć czynnościom opodatkowanym, tj. działalności rolniczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych od dnia rejestracji Wnioskodawcy jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Zatem korekty podatku naliczonego dotyczącej zakupu środków trwałych, o których mowa w złożonym wniosku i których wartość przekracza kwotę 15 000 zł Wnioskodawca może dokonać w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty - jeżeli Wnioskodawca rozlicza się miesięcznie to za miesiąc styczeń, jeżeli kwartalnie - za I kwartał roku następującego po roku, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia, w wysokości 1/5 kwot podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych maszyn i urządzeń.

W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa, z którego wynika, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że faktury dokumentujące zakup środków trwałych dotyczyły roku 2011:

  • Faktura FVD 00000102/Z7/2011 z 31.05.2011 r.
  • Faktura FVD 00000103/Z7/2011 z 31.05.2011 r.
    o wartości powyżej 15 000 zł.

Mając na uwadze przywołane przepisy w świetle przedstawionej treści wniosku stwierdzić należy, że na skutek zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego zmieniło się wykorzystanie nabytych do prowadzonego gospodarstwa rolnego środków trwałych. Nabyte środki trwałe były wykorzystywane do prowadzenia działalności zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, natomiast od dnia rejestracji, tj. od dnia 7 listopada 2012 r. są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Zatem zgodnie z cytowanym art. 91 ust. 7a ustawy o VAT, możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem przedmiotowych środków trwałych do prowadzonego gospodarstwa rolnego, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł skonkretyzuje się w złożonej deklaracji podatkowej za pierwszy okres rozliczeniowy roku 2013 r., w której Wnioskodawca będzie mieć prawo do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego odpowiednio w tej części przedmiotowych zakupów, która służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych w 2012 roku. Prawo to będzie kontynuowane w kolejnych latach do upływu 5-letniego okresu korekty.

Reasumując stwierdzić należy, że w związku z zakupem maszyn rolniczych dokonanym w 2011 roku Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86, jednakże z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 90 i art. 91 ustawy. Wnioskodawca ma prawo do odliczenia 1/5 podatku naliczonego przy nabyciu ww. środków trwałych w deklaracji podatkowej za pierwszy okres rozliczeniowy roku 2013 r., które kontynuowane będzie w latach 2014, 2015, 2016.

Pamiętać przy tym należy, iż jeżeli w okresie korekty nastąpi kolejna zmiana przeznaczenia przedmiotowych środków trwałych Wnioskodawca winien dokonać wówczas stosownej korekty.

Stwierdzić należy, iż co do zasady będzie Podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z dokonanymi zakupami środków trwałych, jednak przy uwzględnieniu przepisów art. 90 i art. 91 ustawy. W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające o przysługującym Podatnikowi prawie do pomniejszenia VAT należnego o naliczony wykazany w fakturach zakupowych sprzed rejestracji należało uznać za nieprawidłowe.

Powyższe podyktowane zostało faktem, iż ze stanowiska Wnioskodawcy a także powołanej przez Niego interpretacji indywidualnej wynika, iż Podatnik stoi na stanowisku że w sytuacji przedstawionej w złożonym wniosku przysługuje Mu pełne prawo do odliczenia podatku VAT. Nie sposób zgodzić się z takim twierdzeniem Podatnika, bowiem z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż dokonane zakupy służyły przed dniem dokonania rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, czynnościom zwolnionym od podatku VAT. W przedmiotowym przypadku nastąpiła zmiana przeznaczenia nabytych środków trwałych, w związku z czym zastosowanie znajdą przepisy art. 90 i art. 91 ustawy.

Wskazać należy, iż przywołana przez Wnioskodawcę interpretacja z dnia 20 stycznia 2010 r. o sygn. IPPP3/443-1066/09-4/KG Izby Skarbowej w Warszawie dotyczy odmiennego stanu faktycznego. Wnioskodawca dokonywał zakupów w związku z zamiarem rozpoczęcia działalności gospodarczej. Wątpliwości dotyczyły wprawdzie prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych przed rejestracją zakupów, lecz Wnioskodawca nie korzystał ze zwolnienia od podatku VAT, więc niniejsza interpretacja nie dotyczyła zmiany przeznaczenia dokonanych zakupów ze zwolnionych na opodatkowane. Tym samym, przywołane rozstrzygnięcie w odmiennym stanie faktycznym nie stanowi potwierdzenia poprawności stanowiska Wnioskodawcy w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 284 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie