
Temat interpretacji
odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Wyposażenie świetlicy
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2013r. (data wpływu 11 lutego 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 lutego 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca otrzymał pomoc ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich dla operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach osi 4 Leader, działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju z zakresu małych projektów na realizację projektu pn. ... Wyposażenie świetlicy poprawi jakość życia mieszkańców z terenu działania LGD poprzez polepszenie warunków sprzyjających rozwojowi twórczości i przedsiębiorczości, co wpływa również znacząco na pielęgnację dziedzictwa kulturowego, a także różnych form wyrazu artystycznego. Cel ten będzie realizowany poprzez poprawę funkcjonalności i estetyki przestrzeni publicznej do jakiej zalicza się świetlica. Realizacja wpłynie również na podniesienie aktywności i kreatywności mieszkańców, a także na promocję rodzinnych tradycji, stworzy warunki do rozwijania talentów, pasji i zainteresowań więzi międzywyznaniowych opartych na dialogu ekumenicznym, organizowania spotkań kulturalnych, społecznych i religijnych. Umożliwi podejmowanie wspólnych działań społecznych i ekumenicznych w celu pielęgnowania tradycji regionu, szczególnie aktywności społecznej. Jest to zadanie publiczne wykonane we własnym imieniu, na własną odpowiedzialność, a po zrealizowaniu projektu wyposażenie zwiększy majątek własny Wnioskodawcy.
Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Będące efektem projektu wyposażenie świetlicy przy kościele filialnym będzie udostępniane nieodpłatnie, nie będzie wynajmowane ani dzierżawione. Zakupy będą udokumentowane fakturami na których jako nabywca wskazany będzie Wnioskodawca. Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby opisanego we wniosku projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie :
Czy Wnioskodawca ma możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami nabytymi przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu...
Stanowisko wnioskodawcy :
Wnioskodawca zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego zakupami dokonywanymi w ramach realizacji projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pt. . Wyposażenie świetlicy poprawi jakość życia mieszkańców z terenu działania LGD poprzez polepszenie warunków sprzyjających rozwojowi twórczości i przedsiębiorczości, co wpływa również znacząco na pielęgnację dziedzictwa kulturowego, a także różnych form wyrazu artystycznego. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Będące efektem projektu wyposażenie świetlicy przy kościele filialnym będzie udostępniane nieodpłatnie, nie będzie wynajmowane ani dzierżawione. Zakupy będą udokumentowane fakturami na których jako nabywca wskazany będzie Wnioskodawca. Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby opisanego we wniosku projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych VAT.
Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion prawa do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak również fakt, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu ..
Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
