Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju, ponieważ wydatki poniesione w związku z reali... - Interpretacja - IPTPP2/443-33/13-2/PR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.03.2013, sygn. IPTPP2/443-33/13-2/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju, ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją zadania nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2013 r. (data wpływu 16 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 7 marca 2007 roku o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. nr 64, poz. 427). W 2009 roku Stowarzyszenie wystąpiło do Samorządu Województwa z wnioskiem o wybór Lokalnej Grupy Działania do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. W dniu 27 maja 2009 r. Stowarzyszenie podpisało umowę na realizację Lokalnej Strategii Rozwoju oraz dnia 1 września 2009 r. na Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizację objętego PROW na lata 2007-2013 na rok 2009. W dniu 11 lutego 2010 r. Stowarzyszenie zawarło umowę z SW na Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizację objętego PROW na lata 2007-2013 na rok 2010. Dnia 8 marca 2011 r. Stowarzyszenie podpisało umowę na Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności na aktywizację objętego PROW na lata 2007-2013.

Na podstawie wyżej wymienionej umowy Stowarzyszenie będzie w latach 2011-2015 otrzymywać dofinansowanie z krajowych środków publicznych i ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 (Oś 4 Leader), w ramach działania 413 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

W ramach wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenie realizuje następujące czynności:

  • dokonuje wyboru operacji na działania z zakresu,
  • realizuje działania z zakresu..,
  • realizuje działania z zakresu..

W ramach realizacji powyższych działań, których celem jest zapewnienie sprawnego i efektywnego działania Stowarzyszenia oraz aktywizacja obszaru objętego LSR, Stowarzyszenie będzie ponosiło następujące wydatki:

  1. Koszty bieżące (administracyjne) LGD, w tym: wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą pracowników, wynagrodzenia organu decyzyjnego za udział w wyborze operacji, obsługa księgowa, obsługa prawna, najem i utrzymanie pomieszczeń biurowych, opłaty pocztowe, koszty prowadzenia rachunku bankowego, utrzymania telefonów komórkowych oraz inne opłaty związane z prowadzeniem biura, jak: usługi telekomunikacyjne, konserwacja i naprawa sprzętu komputerowego, biurowego; koszty podróży i pobytu członków organów Stowarzyszenia oraz koszty podróży służbowych pracowników biura, zakup sprzętu biurowego;
  2. Koszty informowania o obszarze działania Stowarzyszenia, w tym: prowadzenie i aktualizacja strony internetowej, zakup czasu antenowego w radio, zamieszczenie materiałów informacyjno promocyjnych w prasie, projekt, wykonanie i zakup materiałów i gadżetów reklamowych;
  3. Koszty szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR, w tym: szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu LSR oraz szkolenia Lokalnych Liderów, szkolenia grupowe w zależności od potrzeb i ofert rynkowych (kursy, studia, podyplomowe), konferencje aktywizujące społeczności lokalne.

Zakup towarów i usług związanych z realizacją LSR dokumentowany jest fakturami VAT wystawianymi na rzecz Stowarzyszenia. Uiszczany podatek od towarów i usług zaliczany jest do kosztów kwalifikowalnych powyższego działania. Dokonywane zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji Stowarzyszenie nie będąc podatnikiem podatku VAT i realizując Lokalną Strategię Rozwoju może odzyskać podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odzyskać naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 7 marca 2007 roku o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. nr 64, poz. 427).

W ramach wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenie realizuje następujące czynności:

  • dokonuje wyboru operacji na działania z zakresu ..,
  • realizuje działania z zakresu ,
  • realizuje działania z zakresu .

W ramach realizacji powyższych działań, których celem jest zapewnienie sprawnego i efektywnego działania Stowarzyszenia oraz aktywizacja obszaru objętego LSR, Stowarzyszenie będzie ponosiło następujące wydatki:

  1. Koszty bieżące (administracyjne) LGD, w tym: wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą pracowników, wynagrodzenia organu decyzyjnego za udział w wyborze operacji, obsługa księgowa, obsługa prawna, najem i utrzymanie pomieszczeń biurowych, opłaty pocztowe, koszty prowadzenia rachunku bankowego, utrzymania telefonów komórkowych oraz inne opłaty związane z prowadzeniem biura, jak: usługi telekomunikacyjne, konserwacja i naprawa sprzętu komputerowego, biurowego; koszty podróży i pobytu członków organów Stowarzyszenia oraz koszty podróży służbowych pracowników biura, zakup sprzętu biurowego;
  2. Koszty informowania o obszarze działania Stowarzyszenia w tym: prowadzenie i aktualizacja strony internetowej, zakup czasu antenowego w radio, zamieszczenie materiałów informacyjno promocyjnych w prasie, projekt, wykonanie i zakup materiałów i gadżetów reklamowych;
  3. Koszty szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR, w tym: szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu LSR oraz szkolenia Lokalnych Liderów, szkolenia grupowe w zależności od potrzeb i ofert rynkowych (kursy, studia, podyplomowe), konferencje aktywizujące społeczności lokalne.

Zakup towarów i usług związanych z realizacją LSR dokumentowany jest fakturami VAT wystawianymi na rzecz Stowarzyszenia. Uiszczany podatek od towarów i usług zaliczany jest do kosztów kwalifikowalnych powyższego działania. Dokonywane zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca dokonywane zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju, ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją zadania nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 246 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi