Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, w których to budynkach były wynajmowane dla ekipy remontowej części wspóln... - Interpretacja - ITPP2/443-1471/12/AD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.02.2013, sygn. ITPP2/443-1471/12/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, w których to budynkach były wynajmowane dla ekipy remontowej części wspólne budynku (pralnia, suszarnia, pomieszczenie techniczne)

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 28 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na rewitalizacji i humanizacji budynków mieszkalnych na osiedlach P i K część II - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na rewitalizacji i humanizacji budynków mieszkalnych na osiedlach P i K część II.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia korzysta z dofinansowania projektów unijnych realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013. W związku z oświadczeniem, że podatek od towarów i usług jest kwalifikowany, Agencja Rozwoju Regionalnego, jako instytucja pośrednicząca w projekcie, zażądała dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego odnośnie możliwości odliczenia podatku od działań termomodernizacyjnych wykonywanych w budynkach mieszkalnych w ramach projektu, w których beneficjent wynajmował/dzierżawił lokale/pomieszczenia/inne powierzchnie stanowiące części wspólne budynku mieszkalnego. W ramach realizowanego projektu, dotyczącego rewitalizacji i humanizacji budynków mieszkalnych na osiedlach P i K, będących w zasobach Spółdzielni - część II, dokona następującego zakresu prac: wymiany kaset domofonowych, wymiany dźwigów osobowych, wymiany drzwi wejściowych do budynków, remontu klatek schodowych, dociepleń budynków, audytu zewnętrznego projektu, opracowania dokumentacji projektowej dociepleń i studium wykonalności. Spółdzielnia prowadzi jednocześnie sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, dającą prawo do odliczenia podatku naliczonego (między innymi najem lokali użytkowych, opłaty eksploatacyjne pobierane za czynności wykonywane na rzecz osób i członków Spółdzielni, którym przysługują własnościowe prawa do lokali użytkowych i garaży) oraz sprzedaż zwolnioną od tego podatku, która takiego prawa nie daje (tj. opłaty eksploatacyjne pobierane za czynności wykonywane na rzecz osób i członków Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, itp.). Spółdzielnia, po powołaniu treści art. 86 ust. 1, art. 90 ust 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy wskazała, że w ramach realizowanego projektu rewitalizacji i humanizacji w budynkach mieszkalnych przeprowadzane są w chwili obecnej prace remontowe związane z termomodernizacją, wymianą wind, wymianą kaset domofonowych, remontem klatek schodowych, wymianą drzwi wejściowych, itp. W niektórych budynkach mieszkalnych gdzie przeprowadzane są prace remontowe Spółdzielnia wynajęła pomieszczenia stanowiące części wspólne (tj. pralnie, suszarnie, pomieszczenia techniczne) dla wykonawców tych prac. Najem ma charakter okazjonalny (sporadyczny), zapewniający pomieszczenia socjalne pracownikom budowlanym na czas realizacji prac remontowych. W związku z tym, że jest to najem o charakterze niemieszkalnym został on opodatkowany 23% stawką podatku. W budynkach tych nie są wynajmowane pralnie, suszarnie, pomieszczenia techniczne innym podmiotom gospodarczym. Są to typowe budynki mieszkalne wielorodzinne (z wielkiej płyty). w których nie ma lokali użytkowych. W dwóch przypadkach miało miejsce, że prace remontowe były wykonywane w innym budynku, niż wynajęte pomieszczenie socjalne (pralnia, suszarnia, pomieszczenie techniczne). Wątpliwości Agencji Rozwoju Regionalnego budzi możliwość odliczenia podatku od wynajmowanych pomieszczeń stanowiących części wspólne (pralnie, suszarnie, pomieszczenia techniczne). Zdaniem Spółdzielni, prace remontowe przeprowadzone są na rzecz obiektów sklasyfikowanych jako budynki mieszkalne wielorodzinne. Zakres prac dotyczy całego budynku mieszkalnego, a nie wynajmowanych pomieszczeń, w związku z tym Spółdzielnia nie może odliczyć podatku naliczonego (proporcją) z otrzymanych faktur za wykonane prace remontowe. Zakres prac jest finansowany z funduszu remontowego i przyznanej dotacji, natomiast środki pieniężne uzyskane z wynajęcia części wspólnych zwiększają przychody danej nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielnia ma odliczyć podatek od towarów i usług od działań termomodernizacyjnych oraz innych robót remontowych w ramach realizowanego projektu unijnego, w których to budynkach były wynajmowane dla ekipy remontowej części wspólne budynku, tj. pralnie, suszarnie, pomieszczenia techniczne...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że wyżej wymieniony zakres prac służyć będzie działalności podstawowej związanej wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną od podatku, nie może odliczyć podatku naliczonego, ponieważ zwolnienie nie daje podstaw do odliczenia.

Wynajęcie części wspólnych, pomimo że jest to sprzedaż opodatkowana (na cele niemieszkalne) nie daje podstaw do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ zakres prac dotyczy całego budynku mieszkalnego, a nie wynajmowanych pomieszczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanego przepisu prawa należy stwierdzić, że skoro jak wynika z wniosku w budynkach mieszkalnych, w których pomieszczenia socjalne (pralnie, suszarnie, pomieszczenia techniczne) są wynajmowane na rzecz podmiotów wykonujących prace związane z ich termomodernizacyjną, nie są wynajmowane inne lokale, czy części wspólne, to Spółdzielni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów wskazanych we wniosku związanych z tymi budynkami.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 973 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy