Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesio... - Interpretacja - IPPP2/443-427/13-2/BH

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.05.2013, sygn. IPPP2/443-427/13-2/BH, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2013 r. (data wpływu 8 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania, powołane zostało w celu realizacji programu Leader, zgodnie z ustawą z 7 marca 2007 r. o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. nr 64, poz. 12).

Założeniem Lokalnej Grupy Działania jest aktywność oddolna, która poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów, stworzy lepsze warunki życia dla wszystkich mieszkańców wsi. Władze tych samorządów przystąpiły do realizacji projektu polegającego na utworzeniu Lokalnej Grupy Działania, zawierając stosowne porozumienie. Realizując cel statutowy Stowarzyszenie opiera się na społecznej pracy członków, jak i osób niezrzeszonych. Nie prowadzi działalności dochodowej. Nie jest płatnikiem VAT i tym samym nie ma możliwości odzyskania VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania VAT poprzez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania w ramach wdrażania projektów współpracy...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie ma możliwości odzyskania VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są od podatku usługi świadczone przez statutowe organizacje członkowskie. Taką organizacją bez wątpienia jest Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania.

Ma ono na celu działanie na rzecz równoważnego rozwoju obszarów wiejskich, w szczególności:

  • ochronę oraz promocję środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno- kulturowych, rozwoju turystyki i sportu oraz popularyzacje produkcji wyrobów regionalnych w gminach;
  • aktywizowanie ludności do udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich;
  • upowszechnianie i wymianę informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich położonych w gminach, zarówno na obszarach działania Stowarzyszenia, jak również na terenie innych gmin, powiatów, województw Rzeczypospolitej Polskiej, a także innych wybranych powiatach i jednostkach administracyjnych Unii Europejskiej;
  • rozwój edukacji na terenach wiejskich;
  • poprawa jakości życia na obszarach wiejskich oraz popieranie zróżnicowania działalności gospodarczej;
  • wspieranie działań na rzecz realizacji PROW dla obszarów gmin;
  • opracowanie, aktualizacja i realizowanie Lokalnej Strategii Rozwoju.

Wdrażanie projektów współpracy przez Lokalną Grupę Działania możliwe jest z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Przyznana pomoc finansowa uwzględniona jest w kosztach kwalifikowanych VAT. Lokalna Grupa Działania ubiega się o refundację poniesionych wydatków w trybie przepisów rozporządzenia Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybie przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania 421 Wdrażanie Projektów Współpracy objętego programem PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660), w tym samym wnosi o refundacje kosztów VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Jak wynika z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania realizować będzie zadanie Leader, w ramach działania 421 Wdrażanie Projektów Współpracy objęte programem PROW na lata 2007-2013. Stowarzyszenie ma na celu edukować, aktywizować oraz poprawiać jakość życia ludności na terenach wiejskich. Do założeń Wnioskodawcy należy również ochrona i promocja środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno-kulturowych. Poza tym dążenie do rozwoju turystyki i sportu, a także do popularyzacji produkcji wyrobów regionalnych w gminach. Realizując cel statutowy Stowarzyszenie opiera się na społecznej pracy członków, jak i osób niezrzeszonych. Nie prowadzi działalności dochodowej. Nie jest płatnikiem VAT.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy od towarów i usług wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z wniosku - poniesione wydatki w ramach realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia uiszczonego podatku VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia uiszczonego podatku VAT w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją projektu Leader w ramach działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ponieważ wydatki poniesione dotyczące realizacji zadania nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z tym Stronie nie przysługuje również zwrot podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 443 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie