Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących realizacji operacji w zakresie działania 413 Wdrażanie lo... - Interpretacja - ILPP1/443-49/13-2/HW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.04.2013, sygn. ILPP1/443-49/13-2/HW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących realizacji operacji w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007 2013?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie statutową. Szczegółowy rodzaj prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności jest zapisany w § 6 statutu, który stanowi załącznik do wniosku.

Stowarzyszenie realizuje, w ramach działalności statutowej, operację w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007 2013. Cel przedsięwzięcia to poprawa jakości życia mieszkańców wsi oraz wzmocnienie kapitału społecznego poprzez budowę i wyposażenie placu zabaw. Dzięki temu mieszkańcy będą mieli dostęp do bezpiecznego miejsca wypoczynku i rozwoju psycho ruchowego.

Realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia celu ogólnego oraz szczegółowego określonego w Lokalnej Strategii Rozwoju. Dzięki temu przedsięwzięciu stworzy się miejsce do realizacji podstawy programowej z zakresu zajęć psycho ruchowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Będzie to również miejsce spędzania wolnego czasu zarówno dla dzieci, jak i ich opiekunów, rodziców, dziadków. Ponadto, polepszy się prace przedszkola i szkoły podstawowej klas I III, zwiększy się kontakty interpersonalne społeczności lokalnej.

Wpłynie to na poprawę jakości życia i wzmocni kapitał społeczny mieszkańców trzech wsi: (), ponieważ do przedszkola i szkoły podstawowej z tych wsi uczęszczają dzieci. Realizacja projektu wpłynie również na zwiększenie aktywności mieszkańców poprzez nieodpłatną pracę na rzecz powstania placu zabaw.

Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty przedmiotowej operacji są i będą udostępniane nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych kosztów dotyczących realizacji operacji w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007 2013...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych kosztów, ponieważ przychody Wnioskodawcy (w tym przypadku dotacji) są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z pozycją nr 10 w załączniku nr 4 do ustawy, gdzie wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe). Środki przyznane na realizację operacji w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007 2013 zostaną wykorzystane do realizacji celów statutowych. Ponadto Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, a efekty przedmiotowej operacji będą udostępniane nieodpłatnie. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wyjaśnić należy, iż od dnia 1 kwietnia 2013 r., powyższy przepis ma następujące brzmienie: działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem m. in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W myśl powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Natomiast, w oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie zatem do powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje w ramach działalności statutowej operację w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007 2013. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie statutową. Celem przedsięwzięcia jest poprawa jakości życia mieszkańców wsi oraz wzmocnienie kapitału społecznego poprzez budowę i wyposażenie placu zabaw. Dzięki temu mieszkańcy będą mieli dostęp do bezpiecznego miejsca wypoczynku i rozwoju psycho ruchowego. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty przedmiotowej operacji są i będą udostępniane nieodpłatnie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie zatem spełniony, gdyż wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji operacji nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z przedmiotowym projektem.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków, w związku z realizacją przedmiotowej operacji w zakresie działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007 2013.

Tut. Organ informuje, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne uzasadnienie niż wskazane przez Stowarzyszenie.

Należy również zwrócić uwagę, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 10 wymieniał jako zwolnione usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (symbol PKWiU 91) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy podkreślić, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 458 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu