Czy od otrzymanych dotacji do powierzchni obiektów sportowych Zainteresowanego, należy odprowadzić podatek od towarów i usług? - Interpretacja - ILPP2/443-277/11-2/AD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.05.2011, sygn. ILPP2/443-277/11-2/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy od otrzymanych dotacji do powierzchni obiektów sportowych Zainteresowanego, należy odprowadzić podatek od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym gminy Miasta w rozumieniu art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej. Prowadzi działalność między innymi w zakresie sportu i rekreacji. Posiada w tym celu basen kryty, hale sportowe, boiska itp. Na cele prowadzonej działalności otrzymuje dotacje z gminy Miasta.

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta z dnia 6 października 2010 r., Miasto przekazuje zakładowi dotację do prowadzonej działalności. Wysokość otrzymanej dotacji wskazana jest jako stawka do 1m2 powierzchni poszczególnych obiektów. Zatem otrzymana dotacja nie będzie mieć bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. W chwili obecnej obiekty, do których przyznawana jest dotacja funkcjonują, z tym że, z uwagi na ich przeznaczenie, niektóre z nich są wykorzystywane okresowo (kąpielisko, boiska).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od otrzymanych dotacji do powierzchni obiektów sportowych Zainteresowanego, należy odprowadzić podatek od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie w tej sprawie znajduje przepis art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług: Art. 29.1 Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W ocenie Zainteresowanego, z treści wskazanego przepisu wynika, że otrzymane dotacje nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeśli nie mają one bezpośredniego wpływu na cenę usług przez niego świadczonych.

Dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku, że od otrzymanych kwot dotacji w całym zakresie, to znaczy w zakresie dotyczącym wszystkich posiadanych przez niego obiektów, nie powinien być odprowadzany podatek od towarów i usług. Za tego rodzaju interpretacją, w opinii Wnioskodawcy, przemawia fakt, że otrzymane dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usług.

Jak wskazuje Zainteresowany, istotnym dla oceny sprawy jest również to, że w odniesieniu do kąpieliska Winiary żadnego rodzaju usługi nie są sprzedawane, ponieważ kąpielisko to nie osiąga żadnych przychodów, poza wskazaną wyżej dotacją.

Wnioskodawca, na potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska, powołał pismo Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. sygn. PP3-812-1341/20042/BL (opublikowane na stronie internetowej www.mf.gov.pl oraz w biuletynie Skarbowym 2005/1 str. 19).

Treść wskazanego pisma brzmi: W związku ze zgłaszanymi przez podatników i organy podatkowe pytaniami dotyczącymi interpretacji przepisów art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 r. Nr 54 poz. 535) w zakresie opodatkowania dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 1997 r. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśniam:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 zd. czwarte ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Podstawą zatem oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.

Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zainteresowany uważa, iż zarówno dyspozycja przepisu art. 29 ust. 1, jak i interpretacja tego przepisu wyrażona w cytowanym piśmie Ministerstwa Finansów, pozwalają na jednoznaczne przyjęcie, że w przedmiotowej sprawie dotacje nie podlegają opodatkowaniu.

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, że uprzednio zwracał się w podobnej sprawie o udzielenie interpretacji i otrzymał odpowiedź w sprawie ILPP2/443-39/10-2/MR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 21, art. 30 -32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje podlegają, czy też nie podlegają opodatkowaniu, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja przyznawana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służące pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako zakład budżetowy gminy Miasta Gniezna, prowadzący działalność m.in. w zakresie sportu i rekreacji, otrzymuje dotacje na cele prowadzonej działalności, których wysokość jest wskazana jako stawka do 1m2 powierzchni poszczególnych obiektów. Jak wynika z opisu sprawy, otrzymane dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż otrzymywane dotacje mają charakter ogólny, a ich celem jest dofinansowanie prowadzonej działalności Zainteresowanego. Tym samym, dotacje te nie stanowią dopłaty do ceny usług, zatem nie są obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, dotacje będące przedmiotem pytania nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie ma obowiązku odprowadzania tego podatku z tytułu ich otrzymania.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Dodatkowo informuje się, że od dnia 1 kwietnia 2011 r. przepis art. 29 ust. 1 ustawy otrzymał następujące brzmienie: Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 21, art. 30 -32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu