Zwolnienie od podatku zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej. - Interpretacja - ITPP2/443-357/11/PS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.05.2011, sygn. ITPP2/443-357/11/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy zbyciu prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami i budowlami jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy zbyciu prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami i budowlami.

W przedmiotowym wniosku przedstawione zostało następujące zdarzenie przyszłe.

Budynki posadowione na opisanej we wniosku nieruchomości były wzniesione w pierwszych latach XX wieku (jeden w 1907 r., drugi w 1914 r.). Po 1945 r. były one przez cały czas użytkowane. Decyzją Prezydium Powiatowej Rady Narodowej z dnia 8 maja 1951 r. przekazano tą nieruchomość w zarząd i użytkowanie Centrali Spożywczej Hurtowni (poprzednikowi prawnemu P. H. S.). Uchwałą Rady Ministrów z 21 maja 1976 r. w sprawie zmian w organizacji handlu wewnętrznego postanowiono o zlikwidowaniu przedsiębiorstw zgrupowanych w Zjednoczeniach oraz o przekazaniu majątku Zjednoczeń Centralnemu Związkowi Spółdzielni S.". Na podstawie tej uchwały w dniu 1 września 1976 r. S." WSS przejęła od PHS różne składniki majątkowe, w tym m.in. budynki posadowione na opisanej we wniosku nieruchomości. Następnie w dniu 12 stycznia 1983 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Przedstawicieli S." WSS przyjęło koncepcję przekształcenia dotychczasowych Oddziałów w Powszechne Spółdzielnie. Powstające Powszechne Spółdzielnie uzyskały osobowość prawną i wydzielono na ich rzecz majątek. Decyzją Naczelnika Miasta z dnia 10 listopada 1987 r. przekazano w użytkowanie Wnioskodawcy działkę gruntu wraz ze znajdującymi się na niej budynkami i budowlami. Nieruchomość ta została oddana w użytkowanie do dnia 31 grudnia 1997 r. Oddanie gruntu w użytkowanie nastąpiło odpłatnie. Wobec odmowy nieodpłatnego uwłaszczenia Spółdzielnia wystąpiła z powództwem przeciwko Gminie o złożenie oświadczenia woli, skutkiem czego Sąd nakazał złożenie oświadczenia oddającego w użytkowanie wieczyste działkę gruntu na okres 99 lat oraz przenieść nieodpłatnie na rzecz PS własność posadowionych na tej nieruchomości budynków i budowli. Podstawą prawną wyroku, a tym samym nabycia przez PS użytkowania wieczystego działki oraz nieodpłatnego przeniesienia własności budynków i budowli stanowiły art. 64 K. c. oraz art. 204 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarki nieruchomościami. W dniu 21 listopada 2008 r. nastąpiło w formie aktu notarialnego zawarcie umowy oddania działki gruntu w wieczyste użytkowanie i nieodpłatne przeniesienie własności budynków i budowli.

Budynki i budowle posadowione na opisanej we wniosku nieruchomości były użytkowane przez Spółdzielnię lub poprzedników prawnych co najmniej od 1951 r. Natomiast nigdy nie były ulepszane w takim stopniu, że wydatki poniesione na ulepszenie (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym) stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Spółdzielni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych obiektów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do sprzedaży opisanych we wniosku budynków i budowli będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i czy Wnioskodawca również będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia w stosunku do zbywanego wraz z budynkami i budowlami prawa użytkowania wieczystego gruntów na mocy § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649)...

Zdaniem Wnioskodawcy, do sprzedaży ww. budynków i budowli będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), a Spółdzielnia będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia w stosunku do zbywanego wraz z budynkami i budowlami prawa wieczystego użytkowania gruntów na mocy § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), gdyż Spółdzielni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych obiektów oraz nie ponoszono wydatków na ulepszenie tych budynków i budowli, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również zbycie prawa użytkowania wieczystego.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym, w zakresie zdania wstępnego, art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W art. 2 pkt 14 ustawy ustawodawca określił co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

Z treści powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, bądź go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę lub najem, bowiem zarówno sprzedaż, dzierżawa, czy najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl ust. 7a tego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

W myśl art. 29 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Do dnia 5 kwietnia 2011 r. tożsama regulacja zawarta była w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółdzielnia zamierza dokonać dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z posadowionymi na nim budynkami i budowlami. Na budynki i budowle nie ponoszono nakładów, których wartość przekroczyła 30% ich wartości początkowej. Przy nabyciu ww. obiektów Spółdzielni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów, stwierdzić należy, że dostawa ww. budynków i budowli nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż dopiero z chwilą sprzedaży nastąpi ich oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy, w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu.

Natomiast ww. dostawa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 10a ustawy, gdyż jak wskazano we wniosku przy nabyciu obiektów Spółdzielni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie ponosiła wydatków na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej. W świetle powołanych przepisów zwolnione od podatku będzie również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowione są przedmiotowe obiekty.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy