prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w innych spółkach - Interpretacja - IPPP1/443-1246/11-2/AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.11.2011, sygn. IPPP1/443-1246/11-2/AS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w innych spółkach

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09.08.2011 r. (data wpływu 16.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w innych spółkach - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.08.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w innych spółkach.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

M. sp. z o.o. w W. (dalej: Wnioskodawca lub M.) jest jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której właścicielem jest W. (dalej: W.). W. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. .W. realizuje m.in. zadania własne określone w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 t.j. ze zm.) oraz inne zadania zlecone. W celu realizacji zadań własnych W. utworzyło wiele spółek kapitałowych, których jest jedynym udziałowcem.

Wnioskodawca rozważa w przyszłości podniesienie kapitału zakładowego, przy czym zostanie ono pokryte wkładem niepieniężnym (aport) w postaci udziałów W. w innych spółkach kapitałowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku opodatkowania przez W. transakcji wniesienia aportem udziałów w innych spółkach kapitałowych, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tej transakcji...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w innych spółkach kapitałowych, bowiem przedmiotowa transakcja jako czynność opodatkowana powinna korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 t.j. ze zm.; dalej: UPTU). Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 3a pkt 2 UPTU podstawy do obniżenia podatku należnego nie stanowią transakcje niepodlegające opodatkowaniu albo zwolnione od podatku.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonania wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego transakcji, przedmiotem której są udziały w spółkach kapitałowych, ze względu na to, iż przedmiotowa transakcja podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 41 UPTU.

Przede wszystkim należy stwierdzić, że wniesienie przez W. wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółkach kapitałowych będzie w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego czynnością opodatkowaną.

W związku powyższym, wniesienie przez W. wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w spółkach kapitałowych będzie podlegać zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 UPTU. Zgodnie z treścią przepisu art. 43 ust. 1 pkt 41 UPTU, obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. Zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem, przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 UPTU świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zatem świadczeniem usług będzie także m. in., zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 UPTU, przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej. Przepis ten tym samym zrównuje wniesienie składników aportem do spółki ze sprzedażą na gruncie podatku od towarów i usług. Podobnie wniosek wyciągnięty został również w interpretacji tutejszego Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 08 grudnia 2009 r. (nr: IPPP3/443-890/09-4/MPe).

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 roku nie było żadnych wątpliwości, iż transakcja sprzedaży udziałów w spółce kapitałowej korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie poz. 3 załącznika nr 4 do UPTU w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 1 UPTU. Stanowisko takie potwierdzone zostało również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 19 lutego 2009 roku (nr: ILPP1/443-1119/08-4/AK) zgodnie z którą, czynność polegająca na sprzedaży udziałów, z uwagi na jej odpłatny charakter i związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 cytowanej ustawy, przy czym korzysta ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 jako usługa wymieniona w poz. 3 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Jednakże od dnia 1 stycznia 2011 roku uregulowanie tematyki finansowych i ubezpieczeniowych zwolnień od podatku od towarów i usług nastąpiło poprzez wprowadzenie do tekstu ustawy wykazu usług zwolnionych (art. 43 ust 1 pkt 37-41 UPTU). Wynikało to z konieczności dostosowania polskiej ustawy o podatku od towarów i usług do unijnej Dyrektywy 2006/112/WE.

W związku z powyższym, należy wnioskować, iż zakres zwolnień od podatku od towarów i usług obowiązujący obecnie nie różni się od tego, który był w mocy jeszcze do dnia 31 grudnia 2010 r., z tą różnicą, że obecnie obowiązujący zakres zwolnień lepiej oddaje brzmienie Dyrektywy 2006/112/WE, co stanowiło cel wprowadzonych w tej kwestii wskazanych powyżej zmian. Tak więc zamiarem ustawodawcy nie było zawężanie katalogu zwolnień z podatku od towarów i usług, a jedynie dostosowanie polskich przepisów do Dyrektywy 2006/112/WE w związku z odejściem od identyfikacji usług zwolnionych od podatku od towarów i usług (wymienionych poprzednio w załączniku nr 4 do ustawy) przy zastosowaniu klasyfikacji statystycznych.

W art. 43 ust. 1 pkt 41 UPTU ustawodawca posługuje się terminem instrument finansowy, którego definicja zamieszczona została w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 t.j. ze zm.) dalej UOIF Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 UOIF instrumentem finansowym są papiery wartościowe, natomiast redakcja art. 3 pkt 1 lit. a) UOIF stanowi, iż papierem wartościowym są akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94 poz. 1037, t.j. ze zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż udział w sp. z o.o. zawiera się w definicji papieru wartościowego, albowiem jest on zbywalny inkorporuje prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji oraz emitowany jest na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego.

Ponadto wnioskodawca podkreśla, iż, zgodnie z intencją wyrażoną w dokumencie Ministerstwa Finansów pt. Najważniejsze zmiany w VAT od dnia 1 stycznia 2011 r., powyżej wskazane zwolnienie od podatku możliwie wiernie oddaje przepis art. 135 ust. 1 lit. f) Dyrektywy 112/2006/WE, który wskazuje, że Państwa członkowskie zwalniają transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustanawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2.

Zarówno przepisy UPTU w art. 43 ust. 1 pkt 41, jak również prawo unijne w art. 135 ust. 1 lit. f) Dyrektywy 112/2006/WE uznają aport udziałów dokonywany w ramach działalności W. za transakcję której przedmiotem są papiery wartościowe, a w związku z tym podlegającą pod dyspozycję przywołanych przepisów.

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcje wniesienia przez W. aportem udziałów w spółkach kapitałowych do innej spółki kapitałowej, której jest jedynym udziałowcem, stanowić będzie pośrednictwo finansowe w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 41 UPTU w zw. z art. 135 ust. 1 lit. f) Dyrektywy 112/2006/WE. Jak zostało już wskazane, na podstawie powyższych przepisów zwolnione zostały usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdyby W. opodatkowało transakcję wniesienia udziałów aportem, nie będzie miał on prawa, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 UPTU, do odliczenia podatku naliczonego z tytułu otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w innych spółkach kapitałowych, albowiem przedmiotowa transakcja jako czynność opodatkowana powinna korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 41 UPTU.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu otrzymania aportu udziałów w spółkach kapitałowych wystąpiłoby tylko w sytuacji, w której przedmiotowa transakcja jako czynność opodatkowana nie korzystałaby ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 UPTU.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z okoliczności sprawy przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której właścicielem jest Miasto. Miasto jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Miasto realizuje zadania własne określone w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz inne zadania zlecone. W celu realizacji zadań własnych Miasto utworzyło wiele spółek kapitałowych, których jest jedynym udziałowcem.

Wnioskodawca rozważa podniesienie kapitału zakładowego, przy czym zostanie ono pokryte wkładem niepieniężnym (aport) w postaci udziałów Miasta w innych spółkach kapitałowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tej transakcji.

W związku z powyższym w pierwszej kolejności należy ustalić, czy transakcja wniesienia aportem udziałów w innych spółkach kapitałowych przez Miasto podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Natomiast świadczenie usług to, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Aport jest wkładem na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Czynność wniesienia aportu (w zależności od jego przedmiotu) może zatem spełniać przesłanki uznania jej za dostawę towarów w myśl art. 7 ustawy (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub za świadczenie usług w świetle art. 8 ustawy (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Należy zaznaczyć, że czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego są, co do zasady, zwolnione od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zgodnie z którym zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z ww. przepisu jednoznacznie wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy jednak czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umów cywilnoprawnych. Wyłącza to stosowanie zwolnienia do aportów wnoszonych do spółek w zamian za udziały czy akcje, gdyż aporty te wnoszone są na podstawie umów cywilnoprawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż transakcja wniesienia przez Miasto aportem udziałów w innych spółkach kapitałowych jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), zatem dla zamierzonej czynności Miasto będzie występowało w charakterze podatnika w myśl art. 15 ust. 1 ustawy.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Status bycia podatnikiem podatku od towarów i usług nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. Kwestia, czy za działalność gospodarczą można uznać działalność, polegającą na zbywaniu własnych akcji oraz udziałów była przedmiotem orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Posiłkując się tym orzecznictwem należy stwierdzić, że fakt posiadania i zbywania akcji czy udziałów należy połączyć z wykonywaniem działalności w określonych okolicznościach, a mianowicie gdy posiadacz papierów wartościowych uczestniczy w zarządzaniu spółką, której akcje posiada, sprzedaż akcji, udziałów prowadzona jest w ramach działalności maklerskiej i brokerskiej, posiadanie udziałów jest bezpośrednim, stałym i koniecznym rozszerzeniem działalności gospodarczej.

Taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowej sprawie. Z wniosku wynika bowiem, iż Miasto jako zarejestrowany podatnik VAT czynny, utworzyło wiele spółek kapitałowych, których jest jedynym udziałowcem, w celu realizacji zadań własnych oraz zadań zleconych. Zatem wniesienie przez Miasto aportem udziałów do spółki Wnioskodawcy wypełnia definicję działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 131, poz. 763), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Natomiast stosownie do § 13 ust. 1 pkt 27 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi, w tym także usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w:

  1. spółkach,
  2. innych niż spółki podmiotach, jeżeli mają one osobowość prawną

- z wyłączeniem usług przechowywania tych usług i zarządzania nimi.

Należy podkreślić, iż na gruncie prawa wspólnotowego, powyższe przepisy stanowią implementację art. 135 ust. 1 lit. f) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 ze zm.). Z zapisu art. 135 ust. 1 Dyrektywy wynika, że państwa członkowskie zwalniają, między innymi, transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustanawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2.

Uwzględniając wyżej powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż transakcja wniesienia aportem udziałów w innych spółkach kapitałowych przez Miasto stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu, jednakże będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 27 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tytułu otrzymania aportu udziałów w spółkach kapitałowych, z uwagi na fakt, iż jest to czynność zwolniona od podatku.

Stanowisko Wnioskodawcy zostało uznane za nieprawidłowe z uwagi na uzasadnienie, w którym Wnioskodawca uznał transakcję wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w innych spółkach kapitałowych za zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie