w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych - Interpretacja - IBPP3/443-1045/12/MN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.12.2012, sygn. IBPP3/443-1045/12/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2012r. (data wpływu 1 października 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2012r. (data wpływu 30 października 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 października 2012r. (data wpływu 30 października 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 25 października 2012r.):

Wnioskodawca (Stowarzyszenie) realizuje projekt systemowy PARP xxx współfinansowany ze środków UE w ramach EFS, Poddziałanie 2.2.1 POKL, na podstawie umowy o udzielenie wsparcia nr () z dnia 22 lutego 2012r. na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU (PK KSU).

Klientami PK są przedsiębiorcy i osoby fizyczne zamierzające rozpocząć działalność gospodarczą. Świadczenie usług odbywa się zgodnie ze standardami określonymi przez PARP.

Usługi informacyjne są dla klientów nieodpłatne, natomiast usługi doradcze objęte wsparciem są częściowo odpłatne w wysokości 10% wartości usługi brutto (w tym 23% VAT).

Wydatki związane ze świadczeniem usług, określone w budżecie i kwalifikowalne w projekcie są finansowane:

  • 100% z dotacji PARP w przypadku wydatków dotyczących usług informacyjnych,
  • 90% z dotacji PARP w przypadku wydatków dotyczących usług doradczych oraz 10% z wkładu własnego przedsiębiorców wnoszonego przez klientów, zgodnie z wystawioną fakturą VAT.

Wydatki związane z świadczeniem usług informacyjnych Wnioskodawca kwalifikuje w projekcie w kwocie brutto, łącznie z VAT, natomiast wydatki związane ze świadczeniem usług doradczych Wnioskodawca kwalifikuje w projekcie w kwocie netto, odliczając VAT.

Stowarzyszenie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. W ramach swojej działalności wykonuje czynności opodatkowane VAT (np. najem pomieszczeń Inkubatora Przedsiębiorczości), czynności zwolnione z VAT (usługi finansowe polegające na udzielaniu pożyczek) oraz nieodpłatne czynności związane z realizacją projektów POKL niepodlegające opodatkowaniu VAT. Ponieważ Stowarzyszenie wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniajace do tego odliczenia, stosuje zasady wynikające z art. 90 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż w związku ze świadczeniem usług doradczych Wnioskodawca, dokonuje zakupów towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Ww. towary i usługi są wykorzystywane przez Wnioskodawcę (w ramach świadczenia usług doradczych) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W obrębie zakupów związanych ze świadczeniem usług doradczych, Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z wykonywaniem wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT i wyłącznie z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia całego VAT od wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych (nieodpłatnych w 90% i odpłatnych w 10%) czy też powinna być zastosowana proporcja (współczynnik obliczony zgodnie z art. 90)...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 października 2012r.):

Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane ze świadczeniem usług doradczych w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wnioskodawca (Stowarzyszenie) realizuje projekt systemowy PARP xxx współfinansowany ze środków UE w ramach EFS, Poddziałanie 2.2.1 POKL.

Klientami PK są przedsiębiorcy i osoby fizyczne zamierzające rozpocząć działalność gospodarczą. Świadczenie usług odbywa się zgodnie ze standardami określonymi przez PARP.

W ramach realizacji ww. projektu Wnioskodawca świadczy usługi doradcze. Usługi doradcze objęte wsparciem są częściowo odpłatne w wysokości 10% wartości usługi brutto (w tym 23% VAT).

Wydatki związane ze świadczeniem usług, określone w budżecie i kwalifikowalne w projekcie są finansowane w 90% z dotacji PARP w przypadku wydatków dotyczących usług doradczych oraz 10% z wkładu własnego przedsiębiorców wnoszonego przez klientów, zgodnie z wystawioną fakturą VAT.

W związku ze świadczeniem usług doradczych Wnioskodawca, dokonuje zakupów towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wcześniej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane po kosztach ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako transakcji odpłatnej w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Zatem niewątpliwie usługi doradcze są wykonywane odpłatnie. Z treści wniosku wynika bowiem, iż z tytułu ich świadczenia pobierana jest od klientów odpłatność, która obejmuje wkład własny oraz należny podatek od towarów i usług. Zatem pobierany przez Wnioskodawcę wkład własny stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Świadczenie usług doradczych nie jest objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku od towarów i usług na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, ani rozporządzeń wykonawczych, wydanych na jej podstawie, zatem podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku.

Podkreślić w tym miejscu również należy, iż wkład własny klienta w wysokości 10% stanowi całość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za usługę doradczą. Jednocześnie należy wskazać, iż dofinansowanie 90% wydatków kwalifikowanych związanych ze świadczeniem usługi doradczej dotacją PARP nie sprawia, że w tej części usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę niepodlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji powyższego, od zakupów związanych usługami doradczymi, z uwagi na wystąpienie związku dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku w pełnej wysokości, o ile nie zachodzą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, iż ma on prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane ze świadczeniem usług doradczych w całości należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach