Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, gdyż nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami o... - Interpretacja - ITPP2/443-72/11/EB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.03.2011, sygn. ITPP2/443-72/11/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, gdyż nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Nie ma również możliwości otrzymania zwrotu podatku.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 10 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 10 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek został założony 13 marca 2006 r. w ramach Pilotażowego Programu Leader+" finansowanego z Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004-2006. Jest organizacją pożytku publicznego i jest zwolniony podmiotowo od podatku na mocy art. 113 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 nr 54 poz. 535 ze zm.) oraz nie ma prawa ubiegania się o odliczenie podatku naliczonego w oparciu o art. 86 ust. 1 ww. ustawy, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Obecnie Związek realizuje projekt Osi IV Leader w ramach PROW 2007-2013, zgodnie z umową przyznania pomocy z dnia 12 czerwca 2009 r., w ramach której może otrzymać dofinansowanie m.in. na działanie Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". W ramach tego działania finansowane będą koszty bieżące (administracyjne), w tym: wynagrodzenia i podróże służbowe pracowników biura, najem i utrzymanie pomieszczeń biurowych oraz koszty związane z nabywaniem umiejętności i aktywizacją, t.j: udział w szkoleniach i kursach pracowników biura, prowadzenie i aktualizacja strony internetowej, artykuły w prasie lokalnej i regionalnej informujące beneficjentów o naborze wniosków i działalności Związku, aktualizacja Lokalnej Strategii Rozwoju. Organizowane będą także imprezy o charakterze promocyjnym np. rajdy rowerowe, imprezy plenerowe. Udział osób zainteresowanych w ww. imprezach będzie nieodpłatny. Na wdrożenie projektu Związek otrzyma dofinansowanie, polegające na przekazaniu krajowych i unijnych środków publicznych na zwrot poniesionych przez niego kosztów kwalifikowanych, wykazanych w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy Związkowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem lub możliwość ubiegania się o zwrot podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nie wykonuje czynności opodatkowanych, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach realizowanego projektu Oś IV Leader zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy oraz nie ma możliwości otrzymania zwrotu tego podatku na podstawie przepisów rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246 poz. 1649), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Związek, niebędący zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, realizuje projekt dofinansowany z funduszy unijnych w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". W ramach przedmiotowego projektu ponosi koszty wynagrodzenia i podróży służbowych pracowników, najmu i utrzymania pomieszczeń biurowych oraz koszty związane z udziałem pracowników w szkoleniach i kursach, prowadzeniem i aktualizacją strony internetowej, artykułami w prasie lokalnej i regionalnej informującymi beneficjentów o naborze wniosków i działalności Związku, aktualizacją Lokalnej Strategii Rozwoju. Organizowane będą także imprezy o charakterze promocyjnym np. rajdy rowerowe, imprezy plenerowe, w których udział będzie nieodpłatny. Realizacja projektu nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Związkowi nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie będzie istniał związek towarów i usług nabywanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwać również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega, nie stanowią środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy