
Temat interpretacji
Czy Powiat ma możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków związanych z realizacją ww. zadania?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) oraz z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług z tytułu realizacji zadania pn.: Opracowanie uproszczonych planów urządzenia lasu i inwentaryzacji stanu lasu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług z tytułu realizacji zadania pn.: Opracowanie uproszczonych planów urządzenia lasu i inwentaryzacji stanu lasu. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) oraz z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.) o dowód uiszczenia opłaty i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Powiat XXX w roku 2011 zamierza wystąpić do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o udzielenie dotacji na zadanie pn. Opracowanie uproszczonych planów urządzenia lasu i inwentaryzacji stanu lasu. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59) starosta sprawuje nadzór nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa, nadzór jest zadaniem własnym starosty. Art. 21 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 cytowanej ustawy stanowi, że opracowanie uproszczonych planów urządzenia lasu i inwentaryzacji stanu lasu dla lasów stanowiących własność osób fizycznych i wspólnot gruntowych sporządza się na zlecenie starosty. Zadanie to jest również zadaniem własnym starosty. Plany te, zgodnie z art. 19 ust. 5 ww. ustawy, mogą sporządzać specjalistyczne jednostki lub inne podmioty wykonawstwa urządzeniowego. Powyższe plany stanowią dla starosty (lub nadleśniczego, sprawującego nadzór nad lasami na mocy porozumienia ze starostą) podstawę do oceny prawidłowości prowadzenia przez poszczególnych właścicieli lasów, gospodarki leśnej. Inwentaryzacja stanu lasu stanowi natomiast podstawę do wydania przez starostę decyzji określającej zadania w zakresie gospodarki leśnej. Ponadto uproszczone plany urządzenia lasu stanowią podstawę do naliczenia przez gminę podatku leśnego - art. 21 ust. 4 ustawy o lasach. Uproszczone plany urządzenia lasu sporządza się w trzech egzemplarzach. Jeden egzemplarz przekazywany jest do gminy i jest podstawą do naliczenia podatku leśnego, drugi przekazywany jest do nadleśnictwa, trzeci pozostaje w starostwie. Inwentaryzację stanu lasu sporządza się w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz przekazywany jest nadleśnictwu celem realizacji zadań w imieniu starosty, drugi pozostaje w starostwie. Przekazanie planów powyższym jednostkom jest nieodpłatne. Celem opracowania uproszczonych planów i inwentaryzacji jest zapewnienie właściwego zarządzania gospodarką leśną, co przyczyni się do zachowania trwałości lasów i ich korzystnego wpływu na równowagę przyrodniczą. Powiat XXX jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Realizacja zadania nie przyczyni się do powstania przychodu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Związane z realizacja zadania wydatki nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.
Wnioskodawca wskazał, że uzyskanie interpretacji indywidualnej jest niezbędne celem przedłożenia jej do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Opisane zadanie realizowane będzie ze środków dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska oraz środków własnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków związanych z realizacją ww. zadania...
Zdaniem Wnioskodawcy nie posiada on możliwości prawnej odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT w ramach realizowanego zadania pn.: Opracowanie uproszczonych planów urządzenia lasu i inwentaryzacji stanu lasu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).
Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zatem, zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Katalog zadań określony został w art. 4 ww. ustawy, wśród których znajdują się m.in. zadania w zakresie leśnictwa, ochrony środowiska i przyrody.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza przystąpić do realizacji zadania pn.: Opracowanie uproszczonych planów urządzenia lasu i inwentaryzacji stanu lasu dla lasów. Nadzór nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa sprawuje starosta w ramach zadań własnych. Opracowanie uproszczonych planów urządzenia lasu i inwentaryzacji stanu lasu dla lasów stanowiących własność osób fizycznych i wspólnot gruntowych mogą sporządzać specjalistyczne jednostki lub inne podmioty na zlecenie starosty. Zadanie to jest również zadaniem własnym starosty.
Jak wynika z powyższego, w przedmiotowej sprawie Powiat będzie wykonywał jedno z zadań własnych Powiatu, a wydatki związane z realizacja zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).
W myśl art. 87 ust. 2 ustawy, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej ().
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż Powiat nie będzie miał możliwości prawnej odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn.: Opracowanie uproszczonych planów urządzenia lasu i inwentaryzacji stanu lasu
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
