Czy Stowarzyszenie przy wydatkach na realizację zadania pod nazwą "" będzie mogła skorzystać z odliczeń podatku naliczonego od towarów i usług? - Interpretacja - IPTPP1/443-742/11-2/AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.11.2011, sygn. IPTPP1/443-742/11-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Stowarzyszenie przy wydatkach na realizację zadania pod nazwą "" będzie mogła skorzystać z odliczeń podatku naliczonego od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 08 września 2011 r. (data wpływu 09 września 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 września 2011r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie złożyło wniosek o udzielenie pomocy finansowej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś Priorytetowa IV Leader poprzez Lokalną Grupę Działania z siedzibą w ramach konkursu - Małe projekty na zadanie . W dniu 19 czerwca 2011 roku w miejscowości odbyły się uroczystości odpustowe ku czci patrona miejscowej kaplicy W tym dniu zorganizowano festyn dla wszystkich uczestników odpustu tj. około tysiąca osób. Festyn był wydarzeniem artystycznym i integrującym lokalną społeczność z udziałem zaproszonych gości, otwartym zaproszeniem dla mieszkańców gminy oraz sąsiednich gmin, które są w strukturach LGD . Stowarzyszenie własnym wkładem pracy zamierza przygotować nieodpłatny poczęstunek dla wszystkich uczestników. Przygotowane zostały wędliny, ciasta i potrawy we własnym zakresie. Zaprezentowane zostały przepisy kulinarne, dekoracje stołu i potraw. Ponadto w plenerze odbyły się wspólne grillowanie i biesiadowanie. Część artystyczną wypełnił zespół , który działa przy Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu. Potrawy, przepisy kulinarne, dekoracje potraw i stołu oraz całą obsługę zapewniają członkowie Stowarzyszenia .Łącznie przez dwa dni 10 osób przygotowywało posiłki, we własnym zakresie całą obsługę wykonali członkowie Stowarzyszenia. Wkład własny, nieodpłatnej pracy skalkulowano: dwa dni przygotowań z udziałem 10 osób x 8 godzin dziennie i w dniu odpustu 10 osób x 10 godzin; łącznie 260 godzin x 18,47 zł = 4.802,20 zł. Występ zespołu wyniósł 3.000,00 zł, 285,12 zł to koszt tacek, sztućców jednorazowych, węgla drzewnego i środków sanitarnych 1500,00 zł wydano na zakup produktów spożywczych do przygotowania potraw i dekoracji. Użyte naczynia i kuchnia stanowią użyczoną nieodpłatnie własność członków Stowarzyszenia.

Dla zdobycia umiejętności wykorzystania agroturystyki jako sposobu na aktywny wypoczynek na wsi przewidziano wizytę studyjną dla 40 członków Stowarzyszenia i osób zainteresowanych realizacją LSR w miesiącu wrześniu - listopadzie 2011 roku w gospodarstwie agroturystycznym w miejscowości w województwie. Gospodarstwo posiada rekomendację Polskiej Federacji Turystyki Wiejskiej . Jest gospodarstwem ekologicznym. Wizyta ma na celu poznanie zasad prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego, konstruowania menu dla gości, zapoznanie się z innymi tradycjami regionalnymi, urozmaicaniem i wzbogaceniem oferty rekreacyjnej. Pozwoli to na przeniesienie dobrych praktyk i dobrych wzorców na teren działania LGD . Pobyt zaplanowano na dwa dni. Koszt przejazdu, jednego noclegu, wyżywienia zaplanowano na kwotę 10.600,00 zł. Będą to koszty poniesione na rzecz biura turystycznego, które będzie odpowiedzialne za zorganizowanie i przeprowadzenie wizyty studyjnej zgodnie z opisanymi założeniami. W projekcie przewidziano kwotę 812,68 zł jako wkład nieodpłatnej pracy mającej na celu przygotowanie, monitoring i rozliczenie projektu, tj. przepracowanie 44 godzin. W projekcie budżetu założono kwotę 785,12 zł jako pieniężny wkład Stowarzyszenia.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem od towarów i usług. Rachunki i faktury wystawiane są i będą na Stowarzyszenie. Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie przy wydatkach na realizację zadania pod nazwa będzie mogło skorzystać z odliczeń podatku naliczonego od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie będzie mogło odliczyć podatku VAT, ponieważ nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Tym samym nie będzie mogło odliczyć podatku VAT. Stowarzyszenie nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych w rozumieniu art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekt pn. ", w ramach którego zamierza zorganizować festyn dla wszystkich uczestników odpustu tj. około tysiąca osób. Festyn ma być wydarzeniem artystycznym i integrującym lokalną społeczność z udziałem zaproszonych gości i otwartym zaproszeniem dla mieszkańców gminy oraz sąsiednich gmin, które są w strukturach LGD ".". Stowarzyszenie własnym wkładem pracy zamierza przygotować nieodpłatny poczęstunek dla wszystkich uczestników. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowany, podatnikiem podatku od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "", ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Stowarzyszenie powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi