
Temat interpretacji
Czy zachodzi możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach wystawionych na Gminę dotyczących realizacji powyższej inwestycji?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 21 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację inwestycji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizacje inwestycji.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina w dniu 4 września 2012 r. podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. B., współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze Działanie 6.1. Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska Poddziałanie 6.1.2 Gospodarka wodno-ściekowa Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Okres realizacji projektu ustalono na: rozpoczęcie realizacji 17 listopada 2011 r., rozpoczęcie rzeczowe realizacji 31 sierpnia 2012 r., zakończenie rzeczowe realizacji 30 września 2013 r., zakończenie finansowe realizacji 31 października 2013 r. Beneficjentem projektu jest Gmina, a wymienione zdanie dotyczy zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina będzie wykonywała tylko zadania w ramach swoich zadań własnych. Przedmiotem przedsięwzięcia inwestycyjnego jest budowa i modernizacja infrastruktury wodno-ściekowej na terenie N. W ramach realizacji projektu zostanie wybudowane łącznie 2,03 km sieci kanalizacji sanitarnej, przebudowane 0,16 km sieci kanalizacji sanitarnej oraz wybudowane 0,48 km sieci wodociągowej. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie polegać na: wykonaniu odcinka kanalizacji sanitarnej o długości 150 m z przejściem pod rzeką, likwidacji istniejącego odcinka kanalizacji sanitarnej o długości 150 m wraz z konstrukcją estakady, na którym jest ona zlokalizowania, wykonaniu odcinka sieci wodociągowej o długości ok. 500 m od ul. M. do ul. S. z przejściem pod rzeką (równolegle do sieci kanalizacyjnej), zaprojektowaniu i wykonaniu robót budowlanych, polegających na budowie sieci kanalizacji sanitarnej o długości ok. 2 km w ulicach N., Z., K. i P. Wybudowana sieć kanalizacyjna i wodociągowa będzie służyć mieszkańcom. W zakres projektu wchodzi kilka kategorii kosztów: roboty w zakresie nawierzchni i nasypów, roboty demontażowe, budowa sieci wodociągowej, budowa sieci kanalizacji sanitarnej, promocja projektu, dokumentacja techniczna, studium wykonalności, nadzór inwestorski. We wszystkich ww. kategoriach wydatków wystąpi podatek od towarów i usług. Właścicielem projektu po jego realizacji będzie Gmina. Na terenie Gminy funkcjonuje Spółka (samorządowa osoba prawna ze 100% udziałem Gminy), która będzie odpowiedzialna za administrację i funkcjonowanie wybudowanej sieci. Spółka posiada duże doświadczenie w zarządzaniu systemami wodno-kanalizacyjnymi, co w wymierny sposób wpływać będzie na zapewnienie trwałości projektu. Spółka jest podatnikiem VAT i w momencie utworzenia (1 stycznia 2008 r.) otrzymała majątek w formie aportu niepieniężnego. W związku z powyższym świadczy teraz na rzecz mieszkańców Gminy usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków, które są objęte podatkiem VAT. Nowo wybudowana sieć kanalizacyjna i wodociągowa zostanie przekazana Spółce w formie nieodpłatnej umowy użyczenia. Z chwilą przekazania wszelkie koszty utrzymania i eksploatacji sieci ponosić będzie Spółka, jak też otrzymywać będzie pożytki z tego tytułu w postaci dochodów za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków.
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W zakresie czynności opodatkowanych świadczy głównie usługi dzierżawy, użytkowania wieczystego, sprzedaży budynków i gruntów.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy zachodzi możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach wystawionych na Gminę dotyczących realizacji powyższej inwestycji...
Zdaniem Gminy, w związku z realizacją inwestycji pn. B. prawo do odliczenia podatku od towarów i usług nie przysługuje Gminie, ponieważ projekt jest realizowany w ramach zadań własnych. Gmina w związku z realizacją inwestycji nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów z tytułu budowanej inwestycji, jak również nie będzie uzyskiwała po zakończonej realizacji inwestycji żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny. W związku z powyższym podatek od towarów i usług dotyczący ww. projektu będzie wydatkiem kwalifikowanym, podlegającym refundacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z analizy powyższych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika konkluzja, iż uprawnionym do odliczenia jest podatnik, który otrzyma fakturę dokumentującą nabycie przez tego podatnika towarów lub usług, o ile nie wystąpią negatywne przesłanki wskazane w art. 88 ustawy.
W oparciu o przepis art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 powołanej ustawy.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Do zakresu działania gminy, w oparciu o art. 6 ust. 1 ww. ustawy, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania obejmujące sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).
Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina realizuje projekt pn. B., współfinansowany z EFRR. Beneficjentem projektu jest Gmina, a zdanie dotyczy zadań własnych Gminy. W ramach projektu poniesione zostaną koszty dotyczące robót w zakresie nawierzchni i nasypów, robót demontażowych, budowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej, promocji projektu, dokumentacji technicznej, studium wykonalności oraz nadzoru inwestorskiego. Nowo wybudowana sieć kanalizacyjna i wodociągowa zostanie przekazana Spółce (samorządowa osoba prawa ze 100% udziałem Gminy) w formie nieodpłatnej umowy użyczenia, świadczącej na rzecz mieszkańców usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro poniesione przez Gminę w ramach realizowanego projektu wydatki inwestycyjne nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to mając na względzie dyspozycję art. 86 ust. 1 ustawy, brak jest po stronie Gminy prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących te wydatki. Ponadto, nie przysługuje prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki uzyskane na realizację opisanego projektu jak wynika z treści wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.
Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 1021 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
