
Temat interpretacji
Wnioskodawcy, w związku ze zmianą formy użytkowania budynku przez Centrum, z nieodpłatnej na odpłatną według zasad trwałego zarządu, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w zakresie inwestycji, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2012 r. (data wpływu 19 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu 22 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 października 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
Pismem z dnia 20 listopada 2012 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W latach 2010-2011 Powiat jako Beneficjent realizował zadanie inwestycyjne pod nazwą współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz budżet państwa, na podstawie umowy o dofinansowanie przedmiotowego projektu zawartej z Instytucją Zarządzającą Województwem.
Przedmiotem inwestycji była przebudowa budynku będącego siedzibą Centrum (zwanego dalej Centrum) oraz zakup niezbędnego wyposażenia, dostosowując go tym samym do potrzeb Domu Wycieczkowego, Centrum Informacji Turystycznej oraz pomieszczeń konferencyjnych i biurowych dla pracowników Centrum.
Inwestycję Powiat realizował w obiekcie budowlanym stanowiącym własność Powiatu. Budynek ten, w trakcie trwania realizacji projektu, był bezpłatnie używany przez Centrum, będące samorządową jednostką kultury Powiatu, stosownie do umowy użyczenia zawartej w dniu 20.03.2009 r. pomiędzy Centrum a Powiatem na czas określony do dnia 19.03.2012 r. Zgodnie z przedmiotową umową czynsz z wynajmu lokali użytkowych znajdujących się w tym budynku, stanowił dochód Centrum.
Projekt został zakończony rzeczowo w maju 2011 r., a w chwili obecnej trwa jego kontrola i rozliczanie.
W dniu 21 grudnia 2011 r. Rada Powiatu Uchwałą Nr wyraziła zgodę na obciążenie poprzez oddanie Centrum na czas nieoznaczony w odpłatne użytkowanie według zasad obowiązujących dla nieruchomości oddanych w trwały zarząd, nieruchomości zabudowanej położonej, będącej właśnie przedmiotem projektu, o którym mowa powyżej. Powiat nadal pozostał właścicielem tej nieruchomości, natomiast użytkownikowi (Centrum) przysługuje prawo używania przedmiotu użytkowania i pobierania z przedmiotu użytkowania pożytków. Jest to równoznaczne z tym, że czynsz z wynajmu lokali użytkowych znajdujących się w tym budynku nadal stanowi dochód Centrum.
Szczegółowe warunki użytkowania określone zostały w umowie ustanowienia użytkowania, zawartej w formie aktu notarialnego, w której ustalono m.in. opłatę roczną użytkowania powyższej nieruchomości. W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług opłaty roczne z tytułu oddania w trwały zarząd nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Powiat nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie posiada Nr NIP, nie prowadzi działalności gospodarczej, jedynie wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 578). Jest to zadanie własne Powiatu określone w art. 4 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy o samorządzie powiatowym. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu wystawiane były na Starostwo Powiatowe.
W piśmie z dnia 20 listopada 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. , w okresie bezpłatnego używania budynku przez Centrum, były wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Również dokonane zakupy towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu, po oddaniu budynku będącego przedmiotem projektu, w odpłatny trwały zarząd są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Powiat może odliczyć podatek od towarów i usług naliczony w związku z realizacją projektu pn. w związku ze zmianą formy użytkowania budynku przez Centrum, z nieodpłatnej na odpłatną według zasad trwałego zarządu, gdzie w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług opłaty roczne z tytułu oddania w trwały zarząd nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną niewykonującą działalności gospodarczej. Nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze zmianą formy użytkowania z nieodpłatnej na odpłatną według zasad trwałego zarządu obiektu budowlanego używanego przez Centrum.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
W myśl art. 96 ust. 4 ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.
W myśl art. 18 ww. ustawy, nieruchomości mogą być oddawane jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz użyczane na cele związane z ich działalnością. Przez jednostkę organizacyjną, o której mowa w cyt. wyżej przepisie w myśl art. 4 pkt 10 powołanej ustawy, należy rozumieć państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.
Stosownie do art. 45 ust. 1 cyt. ustawy, trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
Stosownie do postanowień art. 15 ust. 6 powołanego wyżej artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 powołanej ustawy). W myśl art. 33 powołanej ustawy, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Z przepisu art. 34 ust. 1 tej ustawy wynika, że starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.
Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) są jednostkami podziału terytorialnego, posiadają osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mają jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urzędy te realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako jednostki organizacyjne działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych.
Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno-organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.
Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem starostwo powiatowe działając w imieniu powiatu realizuje zadania własne powiatu jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie powiat.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, jedynie wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym. W latach 2010-2011 Wnioskodawca realizował zadanie inwestycyjne pod nazwą współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz budżet państwa. Przedmiotem inwestycji była przebudowa budynku będącego siedzibą Centrum oraz zakup niezbędnego wyposażenia, dostosowując go tym samym do potrzeb Domu Wycieczkowego, Centrum Informacji Turystycznej oraz pomieszczeń konferencyjnych i biurowych dla pracowników Centrum. Inwestycję Powiat realizował w obiekcie budowlanym stanowiącym jego własność. Budynek ten, w trakcie trwania realizacji projektu, był bezpłatnie używany przez Centrum, będące samorządową jednostką kultury Powiatu, stosownie do umowy użyczenia zawartej w dniu 20.03.2009 r. pomiędzy Centrum a Powiatem na czas określony do dnia 19.03.2012 r. Projekt został zakończony rzeczowo w maju 2011 r. W dniu 21 grudnia 2011 r. Rada Powiatu w drodze decyzji administracyjnej wyraziła zgodę na oddanie Centrum na czas nieoznaczony w odpłatne użytkowanie według zasad obowiązujących dla nieruchomości oddanych w trwały zarząd, nieruchomości zabudowanej będącej przedmiotem projektu. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu, zarówno w okresie bezpłatnego używania budynku przez Centrum, jak i po oddaniu budynku będącego przedmiotem projektu, w odpłatny trwały zarząd były/są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym stwierdzić należy, iż nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż z okoliczności sprawy wynika, iż dokonane zakupy towarów i usług, w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Reasumując, Wnioskodawcy, w związku ze zmianą formy użytkowania budynku przez Centrum, z nieodpłatnej na odpłatną według zasad trwałego zarządu, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w zakresie inwestycji pn. , ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.
W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia powyższych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zaistniałego stanu faktycznego), w którym wskazano, iż dokonane zakupy w ramach realizacji projektu nie są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, w szczególności dotyczące prawidłowości zarejestrowania się przez Starostwo Powiatowe a nie przez Powiat, jako podatnika podatku od towarów i usług, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 219 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
