W zakresie opodatkowania zorganizowanej części przedsiębiorstwa - Interpretacja - IBPP3/443-802/11/AB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.07.2011, sygn. IBPP3/443-802/11/AB, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

W zakresie opodatkowania zorganizowanej części przedsiębiorstwa

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu 5 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie dostawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie dostawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 7 lipca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 czerwca 2011 r. nr IBPP3/443-440/11/AB.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w ramach prowadzonej egzekucji komorniczej nabyła nieruchomość wraz z działką w roku 2006. Dokumentem potwierdzającym prawo własności do nieruchomości było postanowienie Sądu Rejonowego z dnia 18 sierpnia 2006 r., przysądzające własność nieruchomości zabudowanej na rzecz Spółki uprawomocnione dnia 30 listopada 2006 roku. Nie otrzymano faktury VAT, żaden podatek nie został odliczony od tej transakcji.

W okresie 2008 - 2009 ponoszone były dodatkowe nakłady inwestycyjne na przedmiotową nieruchomość, budowie oraz wyposażenie z uwagi na uruchamianą w tej nieruchomości w roku 2008 stację benzynową oraz w roku 2009 restaurację. Wartość nakładów, które zwiększyły wartość początkową nieruchomości wyniosła 378.307,46 zł, wartość nakładów poniesionych na budowie łub ich zwiększenie wartości początkowej dotychczasowej wynosiła 49.761,10 zł, ogółem 428.068,56 zł.

Aktualnie w obiekcie/nieruchomości prowadzona jest działalność sprzedaży paliw płynnych (Stacja Paliw) oraz gastronomiczna (Restauracja) na bazie własnych pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę. Obiekt wyposażony jest wystarczająco w wyodrębnione w księgach Spółki składniki majątkowe (maszyny, urządzenia, wyposażenie) umożliwiające samodzielne prowadzenie działalności. W księgach Spółki w jej siedzibie, prowadzona jest ewidencja umożliwiająca ustalenie stanu finansowego obiektu; przychodów, kosztów, zobowiązań. Rejestracja dziennej sprzedaży detalicznej na Stacji Paliw i w Restauracji wykonywana jest bieżąco i miejscowo na kasach fiskalnych w obiekcie Stacji Paliw i Restauracji.

Dokumenty sprzedaży dostarczane są okresowo do siedziby Spółki i księgowane wspólnie na księgach ale z możliwością całkowitego wyodrębnienia tych zapisów.

Spółka za wolą wspólników przygotowuje obiekt do sprzedaży rozważając sprzedaż poszczególnych składników majątkowych (tj. oddzielnie nieruchomości, maszyn, urządzeń, wyposażenia, stanu zapasów magazynowych) bądź jako funkcjonalną całość w postaci części zorganizowanej przedsiębiorstwa.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż obecnie zespół składników opisanych we wniosku nie stanowi wyodrębnionej organizacyjnie całości tj. nie został wyodrębniony w schemacie organizacyjnym spółki. Mając jednak na uwadze sprawowanie właściwego nadzoru oraz ułatwienie zarządzania, zespół ten został wyodrębniony finansowo, funkcjonalnie oraz nieformalnie organizacyjnie.

Ewidencja transakcji prowadzonych w obiekcie (sprzedaż paliw na stacji oraz sprzedaż usług gastronomicznych w restauracji) rejestrowana jest w księgach spółki na wyodrębnionych kontach księgowych co umożliwia bieżące ustalenie ponoszonych kosztów, osiąganych przychodów, wyniku finansowego oraz zakresu rozrachunków - należności i zobowiązań tej działalności.

Wyodrębnienie funkcjonalne nastąpiło przez wydzielenie szczególnej działalności tam prowadzonej oraz również poprzez wydzielenie zespołu pracowników obsługujących sprzedaż tylko stacji paliw oraz zespołu pracowników obsługujących sprzedaż tylko restauracji wraz z wyznaczeniem dla tych działalności osób kierujących tymi działalnościami (Kierownik stacji paliw. Kierownik restauracji).

Zespół składników majątkowych (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne) służących prowadzeniu działalności gospodarczej w tej nieruchomości jest wyodrębniony w księgach spółki na właściwych kontach księgowych oraz w ewidencjach analitycznych.

Całość przedsięwzięć umożliwia wszelkie wyodrębnienie i w chwili transakcji zespół składników majątkowych i niemajątkowych może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Aktualnie spółka rozpocznie procedurę sprzedaży funkcjonującej stacji paliw i restauracji jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Spółce nie jest znana sytuacja, która wydarzy się po ogłoszeniu przetargu na sprzedaż części zorganizowanej przedsiębiorstwa tj. czy i w jaki sposób rynek odpowie na taka ofertę.

Jeśli zainteresowany zakupem całości będzie podmiotem to zakupi całość jako jeden podmiot.

Jeśliby pojawili się zainteresowani zakupem, ale nie części zorganizowanej przedsiębiorstwa lecz zakupem poszczególnych składników majątkowych (np. tylko budynku, tylko mebli z restauracji, tylko dystrybutorów paliw ftp.) spółka w przypadku braku innych ofert zapewne rozważy opracowanie i wdrożenie procedury sprzedaży składników majątkowych wielu różnym odbiorcom nie zaś jednemu.

Ważne jest zatem dla spółki rozstrzygnięcie co do prawidłowości naliczenia lub nie podatku VAT w przypadku wariantowych zdarzeń przyszłych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż całości stacji paliw i restauracji jako związanych ze sobą funkcjonalnie składników majątkowych wyodrębnionych ekonomicznie i organizacyjnie (jako stacja paliw i restauracja) oraz finansowo (możliwość ustalenia dla stacji paliw i restauracji przychodów, kosztów, zobowiązań) będzie sprzedażą części zorganizowanej przedsiębiorstwa wyłączoną z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT w związku z art. 2 pkt 27e ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na charakter odrębnie prowadzonej działalności w Raciborzu (sprzedaż detaliczna, na Stacji Paliw oraz sprzedaż gastronomiczna, w restauracji), zespół składników materialnych i niematerialnych Stacji Paliw i restauracji stanowi o spełnieniu warunków definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W związku z brzmieniem art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług transakcja powyższa będzie wyłączona z przepisów tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do postanowień art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie transakcja zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawa towarów, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, co do zasady, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w obiekcie/nieruchomości prowadzi działalność polegającą na sprzedaży paliw płynnych (Stacja Paliw) oraz gastronomiczną, (Restauracja) na bazie własnych pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę. Obiekt wyposażony jest wystarczająco w wyodrębnione w księgach Spółki składniki majątkowe (maszyny, urządzenia, wyposażenie) umożliwiające samodzielne prowadzenie działalności. W księgach Spółka prowadzi ewidencje umożliwiającą ustalenie stanu finansowego obiektu; przychodów, kosztów, zobowiązań.

Rejestracja dziennej sprzedaży detalicznej na Stacji Paliw i w Restauracji wykonywana jest bieżąco i miejscowo na kasach fiskalnych w obiekcie Stacji Paliw i Restauracji. Ewidencja transakcji prowadzonych w obiekcie (sprzedaż paliw na stacji oraz sprzedaż usług gastronomicznych w restauracji) rejestrowana jest w księgach spółki na wyodrębnionych kontach księgowych co umożliwia bieżące ustalenie ponoszonych kosztów, osiąganych przychodów, wyniku finansowego oraz zakresu rozrachunków - należności i zobowiązań tej działalności.

Wyodrębnienie funkcjonalne nastąpiło przez wydzielenie szczególnej działalności tam prowadzonej oraz również poprzez wydzielenie zespołu pracowników obsługujących sprzedaż tylko stacji paliw oraz zespołu pracowników obsługujących sprzedaż tylko restauracji wraz z wyznaczeniem dla tych działalności osób kierujących tymi działalnościami (kierownik stacji paliw, kierownik restauracji).

Zespół składników majątkowych (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne) służących prowadzeniu działalności gospodarczej w tej nieruchomości jest wyodrębniony w księgach spółki na właściwych kontach księgowych oraz w ewidencjach analitycznych.

Całość przedsięwzięć umożliwia wszelkie wyodrębnienie i w chwili transakcji zespół składników majątkowych i niemajątkowych może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

W świetle przedstawionego przez Spółkę zdarzenia przyszłego, biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, iż przedmiotem dostawy będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Kwestia dotycząca zapytania Wnioskodawcy odnośnie sprzedaży nieruchomości w roku 2011 oraz sprzedaży nieruchomości w latach następnych, a także odrębnie poszczególnych składników majątkowych zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach