
Temat interpretacji
Czy podlega opodatkowaniu czynności darowizny działki, na której rozpoczęto realizację inwestycji?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2011r. (data wpływu 24 luty 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności darowizny działki, na której rozpoczęto realizację inwestycji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności darowizny działki , na której rozpoczęto realizację inwestycji.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:
Wnioskodawca jest:
- wieczystym użytkownikiem gruntu (działek oznaczonych w ewidencji gruntów numerami 14/6 i 14/37) położonego w ... Gmina ... i właścicielem dwóch podziemnych zbiorników betonowych stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności. Prawo wieczystego użytkowania gruntów oraz prawo własności budowli Wnioskodawca nabył na podstawie umowy darowizny z dnia 4 marca 2009r. Dla opisanej nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta numer xxx.
- wieczystym użytkownikiem nieruchomości położonej w ... Gmina ... i właścicielem budynku niemieszkalnego stanowiącego odrębny od gruntu przedmiot własności. Nieruchomość ta jest oznaczona w ewidencji gruntów jako działka Nr 14/40. Dla opisanej nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta numer xxx. Prawo wieczystego użytkowania gruntu Wnioskodawca nabył na podstawie umowy darowizny z dnia 5 kwietnia 2005r.
W związku z nabyciem własności wymienionych powyżej nieruchomości Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności.
W dniu 22 stycznia 2009r. zgodnie z Decyzją xxx znak xxx Starosty xxx Wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę zespołu zabudowy wielorodzinnej niskiej intensywności oraz budowę kanalizacji deszczowej zlokalizowanej na działkach nr 14/37 i 14/40. Decyzją z dnia 10 maja 2010r. Nr xxx znak xxx przeniesiona została ww. decyzja na rzecz Wnioskodawcy i Fundacji z siedzibą w X. W dniu 4 października 2010r. Wnioskodawca udzielił pełnomocnictwa Fundacji z siedzibą w X, która jest współuprawniona z mocy decyzji Starosty Powiatowego z dnia 10 maja 2010r. Nr xxx znak xxx, do zawierania wszelkich umów zmierzających do rozpoczęcia i prowadzenia inwestycji zgodnie z ww. decyzjami oraz dalszymi decyzjami dotyczącymi następnych etapów inwestycji, do zawierania z kupującymi umów zobowiązujących do wybudowania budynków mieszkalnych. Fundacja nie korzystała z przedmiotowego pełnomocnictwa zawierając wszelkie umowy związane z realizacją inwestycji, tj. zarówno z wykonawcami jak i przyszłymi nabywcami nieruchomości we własnym imieniu.
W następstwie opisanych decyzji Fundacja rozpoczęła realizację budowy zespołu zabudowy wielorodzinnej niskiej intensywności, zawierając umowy z wykonawcami robót budowlanych, a w konsekwencji otrzymując od tych wykonawców faktury VAT za zrealizowane etapy robót. Fundacja jako podatnik podatku od towarów i usług korzysta z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z przedmiotowych faktur. Do dnia składania przedmiotowego wniosku o udzielenie indywidualnej interpretacji realizacja budowy nie została zakończona. Obecnie Wnioskodawca zamierza przenieść w drodze umowy darowizny własność działek o numerach ewidencyjnych 14/37 oraz związanych z nimi budynków i budowli na rzecz Fundacji.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie :
Czy czynność darowizny, którą Wnioskodawca zamierza dokonać na rzecz Fundacji, obejmującą darowiznę działki o numerze ewidencyjnym 14/37, dotychczas niezabudowanej, na której rozpoczęto realizację wyżej wymienionej inwestycji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy czynność darowizny, którą Wnioskodawca zamierza dokonać na rzecz Fundacji obejmująca darowiznę działki o numerze ewidencyjnym 14/37, dotychczas niezabudowanej, na której rozpoczęto realizację wyżej wymienionej inwestycji, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie stanowi odpłatnej dostawy ani żadnej innej czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto zdaniem podatnika czynności tej nie można zaliczyć do odpłatnej dostawy towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 na podstawie art. 7 ust. 2, z uwagi na fakt iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem własności wymienionej powyżej nieruchomości, natomiast przekazanie prawa użytkowania wieczystego ww. działki na rzecz Fundacji ma być dokonane w formie podwyższenia aktywów Fundacji przez Fundatora. Należy dodać, że Wnioskodawca jest jedynym Fundatorem Fundacji zgodnie z Aktem Notarialnym Rep. xxx z dnia 7 września 2005r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji darowizny. Darowizna została uregulowana w art. 888-902 ustawy z 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku (art. 888 § 1 k.c.). Darowizna została skonstruowana jako umowa, w której występują dwa podmioty: darczyńca i obdarowany, której istotą jest bezpłatne przysporzenie obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Należy pamiętać, że świadczenie darczyńcy jest bezpłatne wówczas, gdy druga ze stron umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. A zatem nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili dokonania darowizny, ani w przyszłości.
Najistotniejszymi cechami darowizny jako czynności są zatem: jej dobrowolność oraz fakt, by otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego.
Darowizna może przyjąć bądź formę darowizny pieniężnej bądź też darowizny rzeczowej tzn. przedmiotem darowizny mogą być np. środki trwałe, prawa majątkowe, wyroby gotowe, towary, materiały.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie sie rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.
Z powołanego przepisu wynika, iż do zakresu przedmiotowego ustawy włączono dwa rodzaje świadczeń dokonywanych na terytorium Polski.
Czynnościami tymi są:
- odpłatna dostawa towarów oraz
- odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie sie przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel().
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7().
Co do zasady zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają krajowe czynności dokonywane jedynie za odpłatnością. Nie oznacza to jednak, że wszystkie bezpłatne czynności znalazły się poza zakresem tego podatku. W celu zachowania powszechności opodatkowania konsumpcji ustawodawca przewidział bowiem możliwość zrównania pewnych nieodpłatnych świadczeń z czynnościami wykonywanymi za wynagrodzeniem. Konsekwencją takiego uregulowania jest zaś ich opodatkowanie.
Kwestia nieodpłatnego wydania (darowizny) towarów została uregulowana w art. 7 ust. 2 ustawy.
Zgodnie brzmieniem tego zapisu obowiązującym od 1 kwietnia 2011r. (ustawa z dnia 18 marca o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach - opublikowana w dniu 28 marca 2011r. w Dz. U. Nr 64, poz. 332) przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 (czyli przez czynność opodatkowaną), rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa , w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie 2 przesłanki:
- podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz
- podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Oznacza to, że cel takiego przekazania pozostaje bez znaczenia, podobnie jak i podmiot, na rzecz którego jest ono dokonywane (przepis wskazuje jedynie przykładowe sytuacje, które mogą zostać uznane za odpłatną dostawę towarów).
Zatem opodatkowanie podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania towarów uzależnione zostało od tego, czy przy nabyciu towarów będących przedmiotem darowizny, podatnikowi przysługiwało w całości bądź w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Nie wypełnienie tego warunku powoduje, że czynność darowizny pozostaje poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.
Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotem darowizny, którą Wnioskodawca zamierza dokonać na rzecz Fundacji, której jest jedynym Fundatorem, ma być prawo wieczystego użytkowania działki o numerze ewidencyjnym 14/37, na której rozpoczęto inwestycję zespół zabudowy wielorodzinnej niskiej intensywności. Prawo wieczystego użytkowania tej działki Wnioskodawca nabył na podstawie umowy darowizny i w związku z tym nabyciem Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Wnioskodawca decyzją Starosty uzyskał pozwolenie na budowę zespołu zabudowy wielorodzinnej, która następnie została przeniesiona na rzecz Wnioskodawcy i Fundacji. Na mocy decyzji Starosty Powiatowego, Fundacja jest współuprawniona do zawierania wszelkich umów związanych z realizacją tej inwestycji. Fundacja rozpoczęła realizację budowy zawierając umowy z wykonawcami robót budowlanych a otrzymując od nich faktury VAT, jako podatnik podatku od towarów i usług, Fundacja korzysta z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur. Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca również i w tym zakresie nie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, że przedmiotowa czynność darowizny, obejmująca darowiznę działki, na której rozpoczęto realizację opisanej inwestycji należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Nadmienia sie, ze niniejsza interpretacja indywidualna traci swoja ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
