W dniu 19 kwietnia 2006r. wnioskodawca zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rawiczu z zapytaniem czy ma obowiązek złożyć za zmarłego ojca de... - Interpretacja - PP/443-10/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.05.2006, sygn. PP/443-10/06, Urząd Skarbowy w Rawiczu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 19 kwietnia 2006r. wnioskodawca zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rawiczu z zapytaniem czy ma obowiązek złożyć za zmarłego ojca deklarację VAT-7 oraz ująć w niej i zapłacić podatek VAT od pozostałego na dzień śmierci zapasu towarów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca ma zamiar kontynuować działalność gospodarczą po zmarłym ojcu. Jest jedynym spadkobiercą a sprawa spadkowa jest w toku. W dniu śmierci ojca wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą na własny rachunek i był czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zdaniem wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym nie ma on obowiązku składania deklaracji VAT-7 z wykazanym w niej podatkiem od towarów i usług od pozostałego zapasu towarów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawiczu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu oraz stanu prawnego uznał przedstawione przez podatnika stanowisko za prawidłowe. Wynika to z następujących okoliczności:

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. Wspomniany przepis nakłada obowiązek składania deklaracji dla podatku od towarów i usług wyłącznie na podatników tego podatku.

Również ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) nie przewiduje aby obowiązek złożenia deklaracji podatkowej za zmarłego podatnika spoczywał na jego następcach prawnych. Skutkiem śmierci podatnika w zakresie prawa podatkowego jest sukcesja jego majątkowych praw i obowiązków (art. 97 § 1 ustawy). W sytuacji, gdy spadkobierca kontynuuje działalność po spadkodawcy na swój rachunek ustawa przewiduje przejęcie również praw niemajątkowych (art. 97 § 2 ordynacji podatkowej). Żaden przepis natomiast nie nakłada na spadkobiercę niemajątkowych obowiązków.

Z powyższego wynika, iż w wypadku śmierci podatnika jego następcy prawni nie mają obowiązku składania za zmarłego podatnika podatku od towarów i usług deklaracji podatkowej, obowiązku tego bowiem się nie dziedziczy.

W odniesieniu do składania na potrzeby podatku od towarów i usług remanentu likwidacyjnego - spisu z natury towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, to zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, do sporządzenia i złożenia przedmiotowego spisu zobowiązani są podatnicy, którzy zaprzestali wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu w okolicznościach wymienionych w art. 14 ust. 1 i 3 przywołanej ustawy. Sytuacjami, w których powstaje obowiązek sporządzenia spisu z natury w myśl art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług są odpowiednio:

1) rozwiązanie spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2) zaprzestanie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną, wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego;

3) przypadki gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy.

Wśród wymienionych wyżej okoliczności, powodujących powstanie obowiązku sporządzenia spisu z natury, nie wymienia się jednak śmierci podatnika.

Niewątpliwie śmierć podatnika należy uznać za likwidację prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, a zatem również i za zaprzestanie wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednakże bezpośrednie odwołanie w art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług do art. 96 ust. 6 tej samej ustawy, który reguluje obowiązki podatnika dotyczące powiadamiania urzędu skarbowego o zaprzestaniu wykonywania czynności opodatkowanych, wskazuje jednoznacznie, że obowiązek sporządzenia spisu dotyczy sytuacji, kiedy to zaprzestanie czynności wynika ze zdarzeń innych niż śmierć. Potwierdza to fakt, że przypadki związane ze śmiercią podatnika, zostały odrębnie uregulowane w art. 97 ust. 7 przedmiotowej ustawy, zgodnie z którym zgłoszenia o zaprzestaniu działalności w wyniku śmierci podatnika dokonują jego następcy prawni.

Podkreślić trzeba, że obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują obowiązku sporządzania spisu z natury w związku z zaprzestaniem wykonywania czynności opodatkowanych w wyniku śmierci podatnika, ponieważ prowadziłoby to do sytuacji, w której zobowiązanie podatkowe u podatnika powstawałoby po jego śmierci, a więc u podmiotu już nieistniejącego, co jest rozwiązaniem sprzecznym z logiką prawną.

Reasumując zarówno obowiązek składania deklaracji podatkowych, jak również obowiązek sporządzenia i składania spisu z natury spoczywa wyłącznie na podatniku, a nie na jego następcach prawnych. Tak więc, w myśl obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, spadkobierca zmarłego przedsiębiorcy będącego podatnikiem podatku od towarów i usług nie jest obowiązany sporządzać i składać za niego ani deklaracji podatkowych ani spisu z natury.

Interpretacja powyższa została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.

Urząd Skarbowy w Rawiczu