POSTANOWIENIE - Interpretacja - PIII/2/443-7/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.05.2006, sygn. PIII/2/443-7/06, Urząd Skarbowy w Słupsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o. o. w Słupsku z dnia 03.02.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 08.02.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości odliczenia w całości podatku od towarów i usług od wydatków ponoszonych na reprezentację i reklamę niepubliczną w przypadku przekroczenia limitu wydatków określonego w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny w sprawie

Według stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika, w ramach działalności gospodarczej Spółka ponosi wydatki na cele reprezentacji i reklamy. W przeważającej części są to wydatki na zakup artykułów spożywczych zużywanych w siedzibie jednostki na poczęstunek dla kontrahentów. Wartość reklamy niepublicznej przekroczyła limit stanowiący koszt uzyskania przychodu określony w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zapytanie i stanowisko podatnika

  1. Czy można odliczyć w całości podatek od towarów i usług od wydatków ponoszonych na reprezentację i reklamę niepubliczną w przypadku przekroczenia limitu kosztów, określonego w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem podatnika pomimo przekroczenia limitu kosztów reprezentacji i reklamy przysługuje Stronie prawo do odliczenia podatku VAT z zakupu wszystkich towarów przeznaczonych na potrzeby reprezentacji i reklamy, w tym towarów zakupionych ponad limit, tj. 0,25% przychodu podatkowego.

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stanowisko tut. Organu podatkowego

Zgodnie z przepisem art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego.

Natomiast, zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt. 3 ww. ustawy, przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.

Jednakże mając na uwadze fakt, iż przekazanie towarów na cele reklamy ma niewątpliwie związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, to przepis ten nie ma zastosowania do niniejszej sprawy.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art.15 i 16 ustawy z 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Zgodnie z art.15 ust.1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z kolei w myśl art.16 ust.1 pkt 28 wym. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Na podstawie natomiast art.16 ust.1 pkt 46 wym. ustawy nie uważa się za koszt uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów:

  1. podatek naliczony:

  2. - (...),
    - w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej (...).

Zatem należy stwierdzić, iż podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w przypadkach, gdy przedmiotowe wydatki nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Przekroczenie limitów wydatków związanych z reklamą niepubliczną powoduje brak możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów, a tym samym brak możliwości odliczenia podatku naliczonego przy tych wydatkach.

Z uwagi na powyższe, przekroczenie limitu kosztów na reprezentację i reklamę, o którym mowa w art.16 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma wpływ na prawo podatnika do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

Urząd Skarbowy w Słupsku