
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zmianami ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.11.2005r. (data wpływu do urzędu), uzupełnionego w dniach 19.12.2005r. i 13.02.2006r. ( data wpływu do tut. Urzędu) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w związku z art. 2 pkt 7, art. 34 ust. 1 ,art.36 ust. 1 ,art. 86 ust. 10 pkt 1 i art. 86 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, podane we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie
1.Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący: Firma X Sp. z o.o. dokonała zakupu części do maszyn od firmy Y Co LTD., odprawa celna towaru odbyła się w Wiedniu na podstawie dokumentów SAD z dnia 13.10.2005r. Powyższa czynność podlega
obowiązkowi w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wątpliwość podatnika dotyczy sposobu rozliczenia należnego podatku od towarów i usług w sytuacji gdy na dokumencie SAD nie ma podanej wartości importowanego towaru w PLN oraz podatek ten nie został naliczony w momencie dokonywania odprawy celnej.
2. Pytanie podatnika: W jaki sposób X Sp. z o.o. powinien dokumentować powstanie obowiązku w zakresie podatku od towarów i usług i jaki organ jest właściwy do poboru podatku?
3.Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego: Zdaniem Podatnika- ponieważ odprawa celna ostateczna odbyła się w Wiedniu na terytorium Austrii będącej krajem członkowskim Unii Europejskiej, a podmiot dokonujący odprawy jest podatnikiem VAT UE, zawarta transakcja powinna zostać potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
4.Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:
Zgodnie z postanowieniami art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego (tj. terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Wspólnoty) na terytorium kraju.
Jak wynika z art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i przestaną one podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się , iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju. Wobec powyższego przywóz towarów z państwa trzeciego i objęcie ich procedurą dopuszczenia do obrotu na terytorium Austrii nie stanowi importu towarów w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami). Oznacza to, że na Wnioskodawcy ciążą obowiązki z tytułu importu towarów na podstawie stosownych przepisów obowiązujących w kraju, w którym nastąpiło ich dopuszczenie do obrotu - w przedmiotowej sprawie w Austrii.
Z kolei zgodnie z art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
W art. 12 cytowanej ustawy zostały wymienione sytuacje, w których przemieszczenia towarów, o którym mowa w powołanym art. 11 ust. 1 nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Zatem przywiezienie do kraju towaru uprzednio zaimportowanego i dopuszczonego do obrotu na obszarze Wspólnoty (w Austrii) będzie dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowym nabyciem, co rodzi skutki w zakresie obowiązku rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
W związku z faktem, że transakcja odbywa się na terytorium dwóch Państw Członkowskich i jest ściśle powiązana z importem towarów, a następnie wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów należy odnieść się do przepisów Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG), która wyznacza wytyczne dla krajowych regulacji w zakresie podatku od wartości dodanej dla wszystkich Państw Członkowskich UE.
Na podstawie art. 7 ust. 2 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG), miejscem importu towarów jest Państwo Członkowskie, na terytorium którego znajdują się towary w momencie ich wprowadzenia na terytorium Wspólnoty.
W przypadku, gdy towary w momencie wprowadzenia na terytorium Wspólnoty obejmowane są procedurą składu celnego, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych lub tranzytu za miejsce importu uznaje się Państwo Członkowskie, na terytorium którego procedura ta zostanie zakończona. W przedstawionym stanie faktycznym towar został dopuszczony do obrotu na terytorium Austrii, a zatem tam miał miejsce import towarów i w Austrii powstał obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów. Jednakże, zgodnie z art. 23 Szóstej Dyrektywy Państwa Członkowskie mogą przewidzieć, że podatek od wartości dodanej płatny z tytułu importu towarów, nie musi być zapłacony w momencie przywozu, pod warunkiem, że podatek ten jest wyszczególniony w deklaracji podatkowej, która ma być złożona zgodnie z art. 22 ust. 4 dyrektywy. Ponadto art. 28c (D) Szóstej Dyrektywy stanowi, że w przypadku importu towarów wysyłanych lub przywiezionych z terytorium państwa trzeciego do Państwa Członkowskiego innego niż państwo przeznaczenia przesyłki lub przewozu, Państwa Członkowskie zastosują do takiego importu zwolnienie, jeżeli dostawa takich towarów dokonywana przez importera określonego w art. 21 ust. 2 objęta jest zwolnieniem zgodnie z częścią A (jak dla WDT). Państwa Członkowskie określą warunki zwolnienia w celu zapewnienia prawidłowego i jednoznacznego stosowania tego zwolnienia oraz zapobieżenia uchylaniu się od opodatkowania, unikania opodatkowania lub nadużycia prawa. Zatem regulacja dotycząca ewentualnego zwolnienia z podatku od towarów i usług od importu towarów, przewożonych następnie w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz szczegółowego określenia warunków zastosowania tego zwolnienia, będzie uregulowana na podstawie przepisów Szóstej Dyrektywy w prawie krajowym państwa, na terenie którego nastąpiło dopuszczenie towaru do obrotu - w niniejszej sprawie w Austrii.W związku z powyższym w zakresie stosowanych preferencji mogą wypowiedzieć się tylko i wyłącznie władze podatkowe Austrii. Regulacja, dotycząca sytuacji odwrotnej tj. importu do Polski i przewozu towaru do innego Państwa członkowskiego Wspólnoty, zawarta została w § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 z późn. zmianami) Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa , zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu import towarów miał miejsce w Austrii i tam winno nastąpić rozliczenie podatku od towarów i usług (VAT) od importu (ewentualnie może zastosować zwolnienie, jeżeli spełnione są warunki określone w przepisach austriackich). Zaś przemieszczenie towarów (uprzednio zaimportowanych i odprawionych w Austrii) z Austrii do Polski jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, a zatem na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej i rozliczyć VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w Polsce. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia stanowi kwota podatku należnego.
