
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 Nr 8 poz.60z późn.zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.10.2005r (data wpływu do tut. Urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art.2.ust.9 i art.27 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. Nr.54, poz.535 z późn. zm), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
1.Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:Spółka posiada na terenie Białorusi,Ukrainy, Uzbekistanu, przedstawicielstwa zagraniczne,które zostały otwarte w celu realizacji działalności w imieniu i na zlecenie Spółki. Stanowią one oficjalną strukturę organizacyjną Spółki , posiadają one stały adres, a dla utworzenia ich konieczny był wpis do rejestru przedstawicielstw.Na utrzymanie każdego przedstawicielstwa przekazywane są środki pieniężne, z których jednostka pokrywa koszty utrzymania i działalności.Po zakończeniu miesiąca do siedziby Spółki przekazywane są potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie faktur i rachunków dokumentujących poniesione koszty. W powyższych dokumentach jako nabywca figuruje XXXXXXX np. na Ukrainie. Kwoty na fakturach zawierają podatek VAT, który stanowi element kosztów w Spółce. Przedstawicielstwo nabywa różnego rodzaju usługi np. bankowe, telekomunikacyjne, utrzymania
strony internetowej, reklamowe, prowadzenia badań marketingowych, wynajmu, pocztowe, transportowe,i inne związane z działalnością prowadzoną na terenie danego kraju. Spółka nie rozpoznaje z tego tytułu importu usług i nie wystawia faktur wewnętrznych.
Pytanie SpółkiCzy zakup usług przez Przedstawicielstwo zagraniczne, o których mowa w art.27 ust.4 ustawy o VAT rodzi po stronie Spółki obowiązek rozliczania z tego tytułu importu usług?
2. Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznegoPo otrzymaniu miesięcznego rozliczenia działalności Przedstawicielstwa za granicą następuje rozksięgowanie poniesionych kosztów utrzymania i działalności Przedstawicielstwa w koszty.Koszty Spółki obciąża wartość brutto z kserokopii faktury razem z podatkiem VAT zapłaconym na terenie kraju właściwym dla działalności Przedstawicielstwa.Zdaniem Spółki bezpośrednim nabywcą zakupionych usług jest Przedstawicielstwo i na Spółce nie ciąży ztego tytułu obowiązek rozliczenia importu usług
3.Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym.
W art.2 ust.9 ustawy z 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54, poz.535 ze zm.)-zwanej dalej "ustawą o VAT", zdefiniowane jest pojęcie importu usług. Jest to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art.17 ust.1 pkt 4. W art. 17 ust. 1 pkt 4 wskazano, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (Polski).Z przepisu określonego w art. 2 ust.9 ustawy o VAT wynika, że nie jest istotnym, czy czy zagraniczny usługodawca świadczy swoją usługę faktycznie na terytorium Polski, lecz czy w świetle przepisów decydujących o miejscu świadczenia - miejscem opodatkowania jest Polska. Przepisami decydującymi o ustaleniu miejsca świadczenia ( opodatkowania) są: art. 27 i 28 ustawy o VAT oraz § 4b i § 4c Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późniejszymi zmianami).
Przez import usług rozumie się zatem usługi spełniające łącznie następujące warunki:
1.) miejscem świadczenia (opodatkowania) usługi - stosownie do art. 27 i 28 ustawy oraz § 4b i § 4c rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) - jest terytorium Polski, 2.) usługodawcą musi być podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski, niezależnie od tego czy na terenie Wspólnoty, czy też poza jej terytorium, 3.) usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna mająca siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, zobowiązana do rozliczania z polskim fiskusem, 4.) usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku należnego z tytułu wykonanej usługi na rzecz usługobiorcy (z Polski), przy czym 5.) zawsze zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu usługi ww. usługodawcyjest usługobiorca w przypadkach określonych:
- w art. 27 ust. 3 ustawy, czyli świadczenia usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4, na rzecz usługobiorcy-podatnika, o którym mowa w art. 15, posiadającego siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski oraz- w przypadkach świadczenia usług w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, przy których usługobiorcą jest podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, czyli w Polsce, który podał świadczącemu usługę swój numer identyfikacyjny VAT UE Polski. .
Dokonując zatem oceny, czy określona usługa podmiotu zagranicznego dla usługobiorcy krajowego, stanowi import usług, w pierwszym rzędzie należy stwierdzić, gdzie w świetle powyższych przepisów, podlega opodatkowaniu ta usługa.Jeżeli zgodnie z tymi przepisami, miejscem opodatkowania usługi nie jest Polska - wówczas nie wywołuje ona w stosunku do krajowego usługobiorcy, żadnych skutków na gruncie podatku od towarów i usług.Natomiast gdy przepisy te wskazują, że miejscem opodatkowania jest terytorium Polski wówczas należy ocenić, kto z tego tytułu jest podatnikiem VAT.Z przepisów ustawy (art.27 i art. 28 ustawy) oraz rozporządzenia do niej wykonawczego ( § 4b i § 4c) wynika nie tylko miejsce opodatkowania usług, lecz również w jakich przypadkach podatnikiem w Polsce jest usługobiorca usług, świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (import usług).Zawsze podatnikiem w Polsce zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu importu usług jest usługobiorca usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 w zw. z ust.4 ustawy :
1)sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;2) reklamy; 3) doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń; 4) bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki; 5) dostarczania (oddelegowania) personelu; 6) wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu; 7) telekomunikacyjnych; 8) nadawczych radiowych i telewizyjnych; 9) elektronicznych; 10) polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11; 11) agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10; 12) polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych; 13) przesyłowych: a) gazu w systemie gazowym, b) energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym; 14) bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika że posiadane przez Spółkę przedstawicielstwa zagraniczne utworzone na terenie Białorusi, Ukrainy i Uzbekistanu posiadają stałe adresy siedziby na terenie ww. państw i numery identyfikacji podatkowej nadane przez te kraje. Przedstawicielstwo w swojej działalności posługuje się nazwą XXX Sp. z o.o. Celem utworzenia tych przedstawicielstw było rozszerzenie strefy działalności Spółki, reprezentacja i ochrona interesów Spółki Przedstawicielstwa te nabywają różnego rodzaje usługi o których mowa w art.27 ust 4 ustawy o VAT: usługi bankowe, telekomunikacyjne, utrzymania strony internetowej, reklamowe, prowadzenia badań marketingowych, wynajmu, oraz usługi nie wymienione w art.27 ust.4 tj. pocztowe i transportowe. Miejscem opodatkowania powyższych usług jest Polska a nie Białoruś,Ukraina, Uzbekistan gdzie Przedstawicielstwa Spółki nabywają powyższe usługi, ponieważ Spółka jest ostatecznym odbiorcą ww. usług i w siedzibie Spółki po zakończeniu każdego miesiąca są te usługi rozliczone i księgowane.Z powyższego wynika, że usługobiorcą usług w Polsce zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów z tytułu usług wymienionych w art 27 ust 4 jak również wymienionych w art 27 ust.2 pkt 2 jest Spółka. Przy uwzględnieniu zasady określenia miejsca świadczenia wyrażonej w w art. 27 ust.3 i ust 4 ustawy należy stwierdzić że miejscem opodatkowania usług świadczonych w Białoruski, Ukrainie i Uzbekistanie na rzecz podatnika z Polski jest Polska. W przypadku świadczenia usług transportowych miejsce świadczenia zostało określone w art.27 ust.2 pkt.2 ustawy o VAT zgodnie z którym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. Gdy usługa transportowa świadczona będzie np. z terytorium Białorusi, Ukrainy i Uzbekistanu na terytorium Polski a więc usługa transportowa świadczona będzie na terytorium Polski w proporcji pokonanych kilometrów przez pojazd w Polsce. Natomiast usługi pocztowe nie zostały wymienione ani w art.27 ust.4 i art.28 ustawy o VAT a więc usługa ta nie będzie opodatkowania na terenie Polski.
Zatem z tytułu usług świadczonych na rzecz Przedstawicielstw (z wyjątkiem usług pocztowych), Spółka , jest zobowiązana do rozliczania importu usług, ponieważ : usługodawca ww. usług ma siedzibę na terenie Białorusi, Ukrainy i Uzbekistanu a więc poza terytorium Polskim,ww. usługi świadczone przez usługodawcę podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski w myśl art.27 ustawy o VAT,obowiązek rozliczenia VAT w Polsce ciąży na usługobiorcy zgodnie z art.17 ust.1 pkt 4 ustawy o VAT.
