POZOSTAWIENIE - Interpretacja - 1473/wv/443/101/62/2005/AN

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.06.2005, sygn. 1473/wv/443/101/62/2005/AN, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POZOSTAWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 7 marca 2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów art.90 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r Nr 54, poz. 535 ze zm.)
NACZELNIK TRZECIEGO MAZOWIECKIEGO URZĘDU SKARBOWEGO W RADOMIU


- stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE



stan faktyczny podany we wniosku:

Wnioskodawca otrzymuje dotacje. Wysokość sprzedaży zwolnionej stanowi około l % do ogółu obrotu, a pozostałe 99% to sprzedaż opodatkowana.

treść pytania:

"W związku z bardzo różnymi i sprzecznymi interpretacjami przepisów dotyczących korekt podatku VAT za okres od V do XII 2004r mam wątpliwości czy powinnam liczyć strukturę VAT dlatego,że otrzymuje dotacje i uwzględniać je w mianowniku ustalanej proporcji obrotu /dotacje dotyczą dofinansowanie do wynagrodzeń os. niepełnosprawnych -SOD, refundacje składek ZUS przez PFRON i Budżet Państwa, są to dotacje kasowe oraz zmniejszające koszty nie związane z konkretną dostawą towaru."



stanowisko wnioskodawcy wobec powyższego stanu faktycznego:

"Biorąc powyższe pod uwagę otrzymana dotacja nie powinna mieć wpływu na wysokość podatku naliczonego i pozwalała podatnikowi na obniżenie podatku należnego o podatek naliczony przy zakupach z otrzymanych dotacji, uwzględniając dopuszczalne 2% sprzedaży zwolnionej do ogólnej nie powodującej obowiązku liczenia proporcji i traktowania sprzedaży jako "mieszanej".Moim zdaniem część podlegająca proporcjonalnemu odliczeniu nie powinna być stosowana do podatników dokonujących sprzedaży opodatkowanej. Reasumując nie można uznać osobyza "podatnika mieszanego" jedynie dlatego, że otrzymuje dotacje."



ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 90 ust. 1 i 2 przytoczonej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) - zwana dalej "ustawa o VAT", w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Gdy nie jest to możliwe, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie. Przy czym określa się tę proporcję procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja (art. 90 ust. 4 ustawy o VAT).
Zgodnie z art. 90 ust. 7 ustawy o VAT do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone wart. 29 ust.1. Z kolei art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż obrotem jest m.in. dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Otrzymane przez Podatnika dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, refundacje składek ZUS przez PFRON i Budżet Państwa tychże osób niepełnosprawnych nie są bezpośrednio związane z określoną dostawą towarów lub świadczeniem usług, a zatem dopłaty takie nie są obrotem w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z przepisem art. 90 ust. 7 ustawy o VAT, wartość tych dopłat (dotacji) należy wliczyć do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje Podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego. Tym samym kwota otrzymanych dopłat wpłynie na wysokość proporcji, o której mowa wart. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Stąd postanowiono, jak w sentencji.
Ponadto Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu informuje, iż w związku z wejściem w życie z dniem 1 czerwca 2005r ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r o zmianie ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 90, poz.756) przepisy w w/w zakresie uległy zmianie.


pouczenie:

Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 Ordynacji podatkowej). Wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej - na podstawie przepisów art. 1 pkt 1 ust. 1 lit. a.) ustawy z dnia 09 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004r nr 253, poz. 2532 ze zm.).

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu