Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia, w całości lub w części, podatku od towarów i usług związanego z projektem pn. ,,O... - Interpretacja - 0112-KDIL4.4012.566.2017.1.JKU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.12.2017, sygn. 0112-KDIL4.4012.566.2017.1.JKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia, w całości lub w części, podatku od towarów i usług związanego z projektem pn. ,,Ochrona bioróżnorodności.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2017 r. (data wpływu 24 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia, w całości lub w części, podatku od towarów i usług związanego z projektem pn. ,,Ochrona bioróżnorodności jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia, w całości lub w części, podatku od towarów i usług związanego z projektem pn. ,,Ochrona bioróżnorodności.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług w wąskim zakresie, który obejmuje w szczególności: użytkowanie wieczyste gruntów, najem lokali użytkowych, sprzedaż i dzierżawę gruntów. Gmina realizuje projekty infrastrukturalne i nieinfrastrukturalne.

W październiku br. Gmina w partnerstwie z Gminą oraz PGL Lasy Państwowe Nadleśnictwo złoży wniosek o dofinansowanie pn. ,,Ochrona bioróżnorodności w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W zakresie Gminy, pełniącej funkcję Lidera Projektu, przedmiotem projektu będzie ochrona in situ chrząszcza pachnicy dębowej występującego w części leśnej Parku Miejskiego wraz z reintrodukcją cisa pospolitego. Działania te będą realizowane poprzez pielęgnację drzew. Drugim elementem projektu będzie zagospodarowanie części fortyfikacji w obrębie tzw. Fosy w celu ochrony występujących tam nietoperzy i roślin.

W Parku Miejskim zostaną wykonane następujące prace: pielęgnacja drzewostanu, w tym krzewów (wycinka, przycinka drzewostanu), reintrodukcja cisa pospolitego, ochrona in situ chrząszcza pachnicy dębowej, nasadzenia biocenotyczne, oznakowanie reprezentatywnych drzew i krzewów, zawieszenie budek lęgowych dla ptaków i nietoperzy.

W Fosie zostaną wykonane następujące prace: wycinka drzew niszczących mury fortyfikacji, wykonanie edukacyjnej ścieżki ekologicznej wzdłuż Obwałowań Wysokich, wykonanie stanowisk edukacji przyrodniczej, budowa oświetlenia i monitoringu terenu, zagospodarowanie zieleni, wykonanie zabezpieczeń siedlisk nietoperzy, montaż elementów małej architektury, wykonanie nasadzeń biocenotycznych z usunięciem gatunków obcych, zawieszenie budek lęgowych dla ptaków i nietoperzy, wykonanie nasadzeń łąk kwietnych.

W ramach części inwestycyjnej wykonane zostaną sieć kanalizacyjna, sieć wodociągowa, oświetlenie i monitoring. Wykonane sieci będą własnością Gminy z możliwością ich nieodpłatnego użyczenia do eksploatacji podmiotowi realizującemu na terenie Gminy jej zadania własne w zakresie zbiorowego dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

W przypadku otrzymania dofinansowania inwestycja będzie realizowana w latach 2018-2020. Właścicielem inwestycji po jej zakończeniu w wyżej opisanym zakresie będzie Gmina. Wykonana w ramach projektu infrastruktura będzie ogólnodostępna i nieodpłatna. Będą z niej mogli skorzystać wszyscy mieszkańcy oraz osoby przyjezdne zainteresowane poznaniem walorów przyrodniczych Subregionu. Zaplanowany do realizacji projekt ma charakter niekomercyjny i nie generuje przychodu powstałe produkty będą ogólnodostępne i nieodpłatne dla użytkowników. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę. Wydatki wynikające z projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Podatek VAT zapłacony w związku z realizacją projektu pn. ,,Ochrona bioróżnorodności nie jest odliczany, gdyż zakres rzeczowy przedmiotowego projektu nie przyczynia się do uzyskania przychodów opodatkowanych. W związku z powyższym podatek VAT został przez Wnioskodawcę uznany jako kwalifikowany i będzie ubiegać się o sfinansowanie go w całości w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską.

Realizacja projektu będzie zgodna z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym będzie służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie: zachowania dziedzictwa przyrodniczego i ochrony środowiska naturalnego, edukacji przyrodniczej, rekreacji i wypoczynku.

Będzie wspomagać realizację zadań własnych Gminy, szczególnie w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy), zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia, w całości lub w części, podatku od towarów i usług związanego z planowanym do realizacji zakresem przedsięwzięcia dotyczącym Gminy jako partnera, stanowiącym część projektu pn. ,,Ochrona bioróżnorodności?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia, w całości lub w części, podatku od towarów i usług związanego z planowanym do realizacji zakresem przedsięwzięcia dotyczącym Gminy jako partnera, stanowiącego część projektu pn. ,,Ochrona bioróżnorodności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług w wąskim zakresie, który obejmuje w szczególności: użytkowanie wieczyste gruntów, najem lokali użytkowych, sprzedaż i dzierżawę gruntów. Gmina realizuje projekty infrastrukturalne i nieinfrastrukturalne.

W październiku br. Gmina w partnerstwie z Gminą oraz PGL Lasy Państwowe Nadleśnictwo złoży wniosek o dofinansowanie pn. ,,Ochrona bioróżnorodności w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W zakresie Gminy, pełniącej funkcję Lidera Projektu, przedmiotem projektu będzie ochrona in situ chrząszcza pachnicy dębowej występującego w części leśnej Parku Miejskiego wraz z reintrodukcją cisa pospolitego. Działania te będą realizowane poprzez pielęgnację drzew. Drugim elementem projektu będzie zagospodarowanie części fortyfikacji w obrębie tzw. Fosy w celu ochrony występujących tam nietoperzy i roślin.

W Parku Miejskim zostaną wykonane następujące prace: pielęgnacja drzewostanu, w tym krzewów (wycinka, przycinka drzewostanu), reintrodukcja cisa pospolitego, ochrona in situ chrząszcza pachnicy dębowej, nasadzenia biocenotyczne, oznakowanie reprezentatywnych drzew i krzewów, zawieszenie budek lęgowych dla ptaków i nietoperzy.

W Fosie zostaną wykonane następujące prace: wycinka drzew niszczących mury fortyfikacji, wykonanie edukacyjnej ścieżki ekologicznej wzdłuż Obwałowań Wysokich, wykonanie stanowisk edukacji przyrodniczej, budowa oświetlenia i monitoringu terenu, zagospodarowanie zieleni, wykonanie zabezpieczeń siedlisk nietoperzy, montaż elementów małej architektury, wykonanie nasadzeń biocenotycznych z usunięciem gatunków obcych, zawieszenie budek lęgowych dla ptaków i nietoperzy, wykonanie nasadzeń łąk kwietnych.

W ramach części inwestycyjnej wykonane zostaną sieć kanalizacyjna, sieć wodociągowa, oświetlenie i monitoring. Wykonane sieci będą własnością Gminy z możliwością ich nieodpłatnego użyczenia do eksploatacji podmiotowi realizującemu na terenie Gminy jej zadania własne w zakresie zbiorowego dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

W przypadku otrzymania dofinansowania inwestycja będzie realizowana w latach 2018-2020. Właścicielem inwestycji po jej zakończeniu w wyżej opisanym zakresie będzie Gmina. Wykonana w ramach projektu infrastruktura będzie ogólnodostępna i nieodpłatna. Będą z niej mogli skorzystać wszyscy mieszkańcy oraz osoby przyjezdne zainteresowane poznaniem walorów przyrodniczych Subregionu Południowego. Zaplanowany do realizacji projekt ma charakter niekomercyjny i nie generuje przychodu powstałe produkty będą ogólnodostępne i nieodpłatne dla użytkowników. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę. Wydatki wynikające z projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Podatek VAT zapłacony w związku z realizacją projektu pn. ,,Ochrona bioróżnorodności nie jest odliczany, gdyż zakres rzeczowy przedmiotowego projektu nie przyczynia się do uzyskania przychodów opodatkowanych.

Realizacja projektu będzie zgodna z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym będzie służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie: zachowania dziedzictwa przyrodniczego i ochrony środowiska naturalnego, edukacji przyrodniczej, rekreacji i wypoczynku.

Będzie wspomagać realizację zadań własnych Gminy, szczególnie w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy), zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Gmina ma możliwość odliczenia, w całości lub w części, podatku od towarów i usług związanego z planowanym do realizacji zakresem przedsięwzięcia dotyczącym projektu pn. ,,Ochrona bioróżnorodności.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina realizując opisane we wniosku przedsięwzięcie w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, będzie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosić wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Ponadto towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

Podsumowując, Gmina nie ma możliwości odliczenia, w całości lub w części, podatku od towarów i usług związanego z planowanym do realizacji zakresem przedsięwzięcia dotyczącym Gminy jako partnera, stanowiącym część projektu pn. ,,Ochrona bioróżnorodności.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r., poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej