Podatek od towarów i usług w zakresie uznania przeniesienia w drodze wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej Działu IV za zorganizowaną część p... - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4012.531.2017.1.SS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.12.2017, sygn. 0112-KDIL2-1.4012.531.2017.1.SS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie uznania przeniesienia w drodze wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej Działu IV za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy oraz wskazania, czy czynność ta będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2017 r. (data wpływu 3 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeniesienia w drodze wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej Działu IV za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy oraz wskazania, czy czynność ta będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeniesienia w drodze wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej Działu IV za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy oraz wskazania, czy czynność ta będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest przede wszystkim sprzedaż na rynki zagraniczne produktów spożywczych i chemii gospodarczej oraz import i dystrybucja surowców do produkcji spożywczej na rynek krajowy.

W ramach prowadzonego przedsiębiorstwa w Spółce funkcjonują następujące działy związane z obsługą handlową:

  1. Dział Obsługi Eksportu (dalej również jako: Dział I),
  2. Dział Obsługi Eksportu Sieci (dalej również jako: Dział II),
  3. Dział Obsługi Zakupów (dalej również jako: Dział III),
  4. Dział Obsługi Importu i Dystrybucji Surowców (dalej również jako: Dział IV).

Do zadań Działu I i II w zakresie Obsługi Eksportu oraz Obsługi Eksportu Sieci należy przede wszystkim sprzedaż na rynki zagraniczne, w tym do zagranicznych sieci handlowych produktów spożywczych i chemii gospodarczej zgodnie z zamówieniami kupujących. Zazwyczaj sprzedaż dokonywana jest z odroczonym terminem zapłaty, a asortyment w dostawie jest bardzo zróżnicowany pod względem ilościowym, jak i gatunkowym.

Do zadań Działu III w zakresie Obsługi Zakupów należy przede wszystkim zakup produktów spożywczych chemii gospodarczej na potrzeby Działu Obsługi Eksportu oraz Działu Obsługi Eksportu Sieci (Działów I i II).

Do zadań Działu IV Dział Obsługi Importu i Dystrybucji Surowców należy przede wszystkim wyszukiwanie dostawców towarów, będących surowcami lub półproduktami przeznaczonymi do produkcji artykułów spożywczych, a następnie sprzedaż tych towarów w przeważającej większości krajowym producentom. Dział dokonuje zakupu surowców w kraju, jak i importuje je z zagranicy. Zarówno zakup surowców, jak i ich dalsza odsprzedaż wykonywana jest tylko i wyłącznie w ramach Działu IV.

Wnioskodawca zamierza dokonać wkładu niepieniężnego (aportu) Działu IV do spółki komandytowej z siedzibą w Polsce (dalej: SPK). W ramach transakcji dojdzie do przeniesienia na rzecz SPK wszystkich składników majątku wchodzących w skład Działu IV. Do SPK przejdą również pracownicy, świadczący w ramach Spółki prace związane z działalnością Działu IV.

Na moment aportu do SPK wyodrębniony Dział Obsługi Importu i Dystrybucji Surowców będzie wykazywał się następującymi cechami:

  1. wyodrębnienie Działu Obsługi Importu i Dystrybucji Surowców w ramach przedsiębiorstwa Spółki nastąpiło w drodze sformalizowanego aktu wewnętrznego uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki z dnia 25 września 2017 r. Uchwała zawiera m.in. listę pracowników przypisanych do Działu IV. Uchwała Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki została wykonana przez Zarząd Spółki, który przyjął nowy schemat organizacyjny Spółki także w dniu 25 września 2017 r.;
  2. do wyodrębnionego Działu IV zostały przypisane składniki materialne (np. komputery, drukarki, telefony, samochód osobowy, wózki widłowe, wyposażenie biura, zapasy magazynowe) i niematerialne (np. umowa ubezpieczenia samochodu, umowa ubezpieczenia towaru, kontrakty z dostawcami i odbiorcami towarów), umożliwiające ich samodzielne działanie. Przypisane składniki są funkcjonalnie związane z Działem IV. Przypisane działowi składniki majątku umożliwiają mu funkcjonowanie jako odrębne i samodzielne przedsiębiorstwo (należy przy tym wskazać, iż część składników majątku Spółki służy działalności zarówno Działom I, II i III, jak i działalności Działu IV przykładowo można wskazać serwer, inwestycje w obcych środkach trwałych, licencje, umowy najmu biur i magazynów, umowy z operatorami telekomunikacyjnymi i na dostawę Internetu);
  3. Spółka posiada konta (lub subkonta) bankowe dedykowane wyłącznie obrotom związanym z działalnością Działu IV. Wskazać przy tym należy, że część należności związanych z Działem IV wpływa na inne rachunki bankowe Spółki. Spowodowane jest to faktem, że część kontrahentów nie zaktualizowała jeszcze danych do płatności. Jednocześnie Spółka, po otrzymaniu należności na inne konto bankowe, przelewa środki związane z Działem IV na rachunek bankowy dedykowany temu działowi;
  4. w zakładowym planie kont Spółki utworzone zostały konta ewidencyjne, dotyczące wyłącznie gospodarki finansowej i magazynowej wyodrębnionemu Działowi Obsługi Importu i Dystrybucji Surowców; Spółka prowadzi więc rozliczenia księgowe w taki sposób, że możliwe jest zidentyfikowanie przychodów, kosztów oraz aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) poszczególnych działów;
  5. do wyodrębnionego działu są przypisane należności (np. rozrachunki z dostawcami krajowymi i międzynarodowymi, rozrachunki z pracownikami) i zobowiązania (np. rozrachunki z dostawcami krajowymi międzynarodowymi, rozrachunki z tytułu wynagrodzeń,) związane z jego działalnością.

Wnioskodawca wskazuje, iż ekonomiczną podstawą przeniesienia w drodze wkładu niepieniężnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci Działu IV do SPK jest projekt inwestycyjny do jakiego zamierza przystąpić SPK, a mający na celu utworzenie wraz z innymi krajowymi przedsiębiorstwami spółki dystrybucyjnej zrzeszającej podmioty zajmujące się dystrybucją surowców i półproduktów przeznaczonych do produkcji artykułów spożywczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy przenoszony w drodze wkładu niepieniężnego do SPK Dział IV na moment aportu będzie stanowić zorganizowaną części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?

  • W przypadku udzielenia pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy w związku z planowanym wkładem niepieniężnym do SPK w postaci Działu IV, po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT?

  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad. 1.

    Przenoszony w drodze wkładu niepieniężnego do SPK Dział IV będzie stanowić na moment aportu zorganizowaną części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.).

    Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1.

    Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

    Zgodnie z powyższym na gruncie podatkowym mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa (dalej także jako: ZCP), jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

    • istnieje zespół składników materialnych niematerialnych, w tym zobowiązań;
    • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
    • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
    • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

    W związku z tym, że ustawodawca nie definiuje w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest odwołanie się do stanowisk organów podatkowych w tym zakresie.

    Zorganizowana część przedsiębiorstwa to przede wszystkim zespół składników materialnych i niematerialnych.

    Jak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 14 stycznia 2013 r., sygn. IPPP1/443-1076/12-2/MPe:

    (...) zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

    Zespół składników materialnych i niematerialnych musi być dodatkowo organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 29 czerwca 2011 r., sygn. IPPP1-443-702/11-2/MP uznał:

    Wyodrębnienie organizacyjne oznaczą, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe związane z nimi prawa materialne i niematerialne w tym zobowiązania odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa, obrotowe, ale także czynnik ludzki, a więc pracownicze.

    Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak, aby można było przejąć funkcje gospodarcze).

    Wyodrębnienie finansowe wymaga więc posiadania takiego systemu ewidencji, który umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak wynika ze stanowisk organów w indywidualnych interpretacjach, przez taki system należy rozumieć odrębne plany finansowe, odrębne budżety oraz prowadzenie zakładowych planów kont, na których księgowane są wyłącznie zdarzenia gospodarcze związane z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Taką interpretację przedstawił przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, w indywidualnej interpretacji z dnia 18 marca 2008 r., sygn. IBPB3/423-100/08/MS/KAN-3205/12/07.

    Na dodatkową przesłankę odrębności finansowej zwrócił uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji z dnia 11 lutego 2008 r., sygn. IPPB3-423-418/07-2/MB, w której wskazał, że odrębność finansowa wymaga posiadania rachunku bankowego, na który wpływać będą środki generowane przez danego rodzaju działalność gospodarczą oraz z którego regulowane będą zobowiązania związane z tą działalnością. W ten sposób finansowe wyodrębnienie danego zespołu składników majątkowych wykraczać będzie poza wymiar ewidencyjny, co oznaczać będzie, że zapewniona zostanie faktyczna możliwość zarządzania danym zespołem składników majątkowych oraz przypisanymi do tego zespołu składników zasobami ludzkimi, a ewidencyjne wyodrębnienie kont będzie miało wymiar nie tylko informacyjny.

    Organy podatkowe precyzują również, jak należy rozumieć zdolność ZCP do działania jako samodzielne przedsiębiorstwo. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji indywidualnej z dnia 29 czerwca 2011 r., nr IPPP1-443-702/11-2/MP uznał, iż:

    Odnośnie wyodrębnienia funkcjonalnego to kryterium to sprowadza się do ustalenia czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi bowiem wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. O wyodrębnieniu funkcjonalnym może np. świadczyć posiadanie własnej grupy kontrahentów, z którymi istnieją bezpośrednie relacje handlowe.

    Reasumując, zdaniem Spółki, aby uznać część przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o VAT powinny być spełnione następujące przesłanki:

    • finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie polegające na istnieniu odrębnych kont dotyczących działalności ZCP;
    • organizacyjne wyodrębnienie ZCP w strukturze istniejącego przedsiębiorstwa jako dział, wydział, oddział itp.; przyporządkowanie pracowników oraz majątku do ZCP;
    • możliwość kontynuacji dotychczasowych zadań ZCP, w przypadku przeniesienia na nowy podmiot;
    • istnienie w ramach ZCP składników materialnych i niematerialnych.

    Reasumując należy stwierdzić, że na moment aportu, Dział IV będzie spełniać wszelkie warunki do uznania za ZCP w rozumieniu analizowanych przepisów ustawy o VAT. Należy bowiem uznać, iż:

    1. będzie istniał zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań:
      1. Działu Obsługi Importu i Dystrybucji Surowców będzie funkcjonował w oparciu o dające się wyodrębnić składniki:
        • materialne (np. komputery, drukarki, telefony, samochód osobowy, wózki widłowe, wyposażenie biura, zapasy magazynowe);
        • niematerialne (np. umowa ubezpieczenia samochodu, umowa ubezpieczenia towaru, kontrakty z dostawcami i odbiorcami towarów).
    2. zespół składników materialnych i niematerialnych na dzień wydzielenia będzie organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie:
      1. Działu Obsługi Importu i Dystrybucji Surowców został wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki w drodze sformalizowanego aktu wewnętrznego uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki z dnia 25 września 2017 r. Uchwała zawiera m.in. listę pracowników przypisanych do Działu IV. Uchwała Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki została wykonana przez Zarząd Spółki, który przyjął nowy schemat organizacyjny Spółki także w dniu 25 września 2017 r.;
      2. zakładowy plan kont Spółki zawiera konta ewidencyjne dotyczące wyłącznie gospodarki finansowej i magazynowej Działu Obsługi Importu i Dystrybucji Surowców; Spółka prowadzi więc rozliczenia księgowe w taki sposób, że możliwe jest zidentyfikowanie przychodów, kosztów oraz aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) Działu IV;
      3. Spółka posiada konta (lub subkonta) bankowe dedykowane wyłącznie obrotom związanym z działalnością Działu Obsługi Importu i Dystrybucji Surowców. Wskazać przy tym należy, że część należności związanych z Działem IV wpływa na inne rachunki bankowe Spółki. Spowodowane jest to faktem, że część kontrahentów nie zaktualizowała jeszcze danych do płatności, a część kontrahentów nie została jeszcze powiadomiona o zmianie rachunku bankowego. Jednocześnie Spółka, po otrzymaniu należności na inne konto bankowe, przelewa środki związane z Działem IV na rachunek bankowy dedykowany temu działowi;
      4. w momencie dokonania aportu do SPK Działu IV, pracownicy przydzieleni niego zostaną przejęci w trybie art. 231 Kodeksu pracy przez SPK;
      5. do wyodrębnionego Działu IV przypisywane są należności (np. rozrachunki z dostawcami krajowymi i międzynarodowymi, rozrachunku z pracownikami) i zobowiązania (np. rozrachunki z dostawcami krajowymi i międzynarodowymi, rozrachunku z tytułu wynagrodzeń) związane z jego działalnością;
    3. składniki majątkowe przyporządkowane do Działu IV służą realizacji określonych zadań gospodarczych, którymi są wyszukiwanie dostawców towarów surowc6w lub półproduktów przeznaczonych do produkcji artykułów spożywczych a następnie sprzedaż tych towarów w przeważającej większości krajowym producentom (należy przy tym wskazać, iż część składników majątku Spółki służy działalności zarówno Działom I, II i III, jak i działalności Działu IV przykładowo można wskazać serwer, inwestycje w obcych środkach trwałych, licencje, umowy najmu biur i magazynów, umowy z operatorami telekomunikacyjnymi na dostawę Internetu);
    4. zespół składników składających się na Dział IV może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. (Dział IV prowadzić może samodzielnie działalność określoną w opisie zdarzenia przyszłego, jak również samodzielną gospodarkę finansową (w szczególności ponoszone koszty działania działu będą pokrywane w pierwszej kolejności z uzyskiwanych przez dział przychodów) wyodrębnioną z gospodarki finansowej Spółki).

    W konsekwencji, jak wynika z analizowanego stanu faktycznego, wyodrębniony Dział IV będzie spełniać wszelkie warunki do uznania za ZCP w rozumieniu analizowanych przepisów ustawy o VAT.

    Ad. 2.

    W przypadku udzielenia pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, w związku z planowanym wkładem niepieniężnym do SPK w postaci Działu IV, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT.

    Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy po pytania nr 2.

    Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    Pojęcie transakcji zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, darowizna, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a wiec może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

    Tym samym aport Działu IV do SPK, jako transakcja dotycząca zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Powyższe stanowisko poparte również zostało przez organy podatkowe w indywidualnych interpretacjach podatkowych, np.:

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2017 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.461.2017.1 .MPE:

    wskazany we wniosku zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) składających się w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy na linię biznesową Piekarnia będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym ich aport do Piekarni K. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. będzie korzystać z wyłączenia od opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 9 sierpnia 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.278.2017.2.MW:

    wyodrębniona część przedsiębiorstwa w postaci oddziału lakierni proszkowej spełnia przesłanki wyodrębnienia funkcjonalnego, finansowego i organizacyjnego i nadaje się do samodzielnego prowadzenia działalności, to należy stwierdzić, że stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Tym samym, czynność wniesienia aportem ww. zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy.

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lipca 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.257.2017.2.ALN:

    część dotychczasowej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa związana ze sprzedażą domów bliźniaczych w tym lokali biurowych, którą Wnioskodawca planuje wnieść aportem, spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, wskutek czego czynność polegająca na jej aporcie będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny Wnioskodawcy.

    Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Odnośnie powołanych przez Zainteresowanego interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego co do zasady wydawane są w indywidualnych sprawach w związku z czym nie można nadać im waloru uniwersalnego.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art.  54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej