Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu... - Interpretacja - IPTPP2/443-811/12-4/KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.11.2012, sygn. IPTPP2/443-811/12-4/KW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2012 r. (data wpływu 16 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. .

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 listopada 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Ośrodek Doradztwa Rolniczego działający na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251 poz. 2507 z późn. zm.) jest samorządową wojewódzką osobą prawną. Ośrodek w ramach zadań z zakresu doradztwa rolniczego prowadzi nieodpłatnie szkolenia w zakresie między innymi promocji produktów lokalnych i regionalnych.

Ośrodek może też odpłatnie wykonywać usługi w zakresie organizacji targów, wystaw, pokazów, konferencji i innych przedsięwzięć upowszechniających wiedzę rolniczą, nowe technologie produkcji i promujących produkty i wyroby przetwórstwa rolno-spożywczego. Ośrodek jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

We wrześniu 2012 r. Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu pod nazwą ,,, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa III ,,Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość. Marketing i promocja produktów i ,,Marek regionalnych i lokalnych. Projekt obejmuje szereg zintegrowanych działań mających na celu kreowanie produktu regionalnego w postaci ziemniaka z województwa jako rozpoznawalnej marki całego regionu. Projekt przewiduje wykreowanie produktu regionalnego w postaci imprezy publicznej promującej ziemniaka i w ramach projektu planuje się: opracowanie i wydruk plakatów informacyjnych, zaproszeń, opracowanie i edytowanie e-informatora dot. Dnia , opracowanie materiału filmowego i emisja materiału filmowego w TV, wynajem stołów i krzeseł, wynagrodzenie występujących zespołów ludowych, zakup usług nagłośnienia i oświetlenia, zakup jednorazowych naczyń do degustacji potraw, zamówienie potraw z ziemniaka do degustacji, projekt i wykonanie logotypu, wydatki na zakup gadżetów reklamowych. Zakupione w ramach projektu materiały będą wykorzystane w całości do celów promocyjnych. Korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne, w wyniku czego projekt nie będzie generował przychodów na rzecz Ośrodka.

Wnioskodawca nadmienił, że w przeszłości był organizatorem imprez o podobnym charakterze na zasadzie targów promujących uprawę i odmiany ziemniaków na danym obszarze działania. Były to imprezy o charakterze komercyjnym generujące oprócz kosztów również przychody z tytułu udziału różnorodnych firm w imprezie promocyjno-targowej.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu pod nazwą , realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa III Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość. Marketing i promocja produktów i Marek regionalnych i lokalnych, nie będą przez Zainteresowanego wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może dokonać odliczenia podatku od towarów i usług - VAT naliczonego wynikającego z faktur za realizację zadania pn. ,,...

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą i w ramach zadań z zakresu doradztwa rolniczego organizuje imprezy o charakterze komercyjnym mające na celu upowszechnianie wiedzy rolniczej, nowych technologii produkcji i promowania produktów i wyrobów przetwórstwa rolniczego, w tym szczególnym przypadku organizacji imprezy, która z założenia nie może generować przychodów, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego z działalności gospodarczej o kwotę podatku naliczonego przy zakupach dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. ,,.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według ogólnej zasady zawartej w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT, działający na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego jest samorządową wojewódzką osobą prawną. We wrześniu 2012 r. Wnioskodawca przystąpił do realizacji projektu pod nazwą ,,, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa III ,,Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość. Marketing i promocja produktów i ,,Marek regionalnych i lokalnych. Projekt obejmuje szereg zintegrowanych działań mających na celu kreowanie produktu regionalnego w postaci ziemniaka z województwa jako rozpoznawalnej marki całego regionu. Projekt przewiduje wykreowanie produktu regionalnego w postaci imprezy publicznej promującej ziemniaka i w ramach projektu planuje się: opracowanie i wydruk plakatów informacyjnych, zaproszeń, opracowanie i edytowanie e-informatora, opracowanie materiału filmowego i emisja materiału filmowego w TV, wynajem stołów i krzeseł, wynagrodzenie występujących zespołów ludowych, zakup usług nagłośnienia i oświetlenia, zakup jednorazowych naczyń do degustacji potraw, zamówienie potraw z ziemniaka do degustacji, projekt i wykonanie logotypu, wydatki na zakup gadżetów reklamowych. Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą przez Zainteresowanego wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą przez Zainteresowanego wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. ,,, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego zadania Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 442 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi