Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy us... - Interpretacja - IBPP3/443-528/12/MN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.08.2012, sygn. IBPP3/443-528/12/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy usług dokonywane w ramach realizacji projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2012r. (data wpływu 25 maja 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 lipca 2012r. (data wpływu 26 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. xxx. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lipca 2012r. (data wpływu 26 lipca 2012r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 24 lipca 2012r.):

Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. xxx współfinansowanego w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz w 15% ze środków własnych gminy.

Przedmiotem projektu jest poprawa dostępu do infrastruktury szerokopasmowej sieci poprzez budowę sieci na potrzeby własne jednostki samorządu terytorialnego i jej organów. Realizacja inwestycji przyczyni się do rozwoju infrastruktury teleinformatycznej na terenie Gminy oraz poprawi warunki techniczne dla komunikacji pomiędzy i z jednostką samorządową, mieszkańcami oraz innymi instytucjami publicznymi. W wyniku realizacji inwestycji osiągnięte zostaną następujące wskaźniki produktu:

  • długość nowo wybudowanej sieci szkieletowej - 6 km,
  • liczba uruchomionych Publicznych Punktów Dostępu do Internetu (PIAP) - 1 szt.,
  • liczba uruchomionych centrów zarządzania siecią (CZS) - 1 szt., zlokalizowane na terenie Urzędu Miasta.

Celem projektu jest stworzenie warunków do rozwoju społeczeństwa informacyjnego w regionie poprzez budowę nowoczesnej infrastruktury, co przyczyni się m.in. do:

  • usprawnienia działania administracji publicznej, poprawy obsługi społeczeństwa lokalnego,
  • zwiększenia bezpieczeństwa przechowywania danych,
  • zwiększenia dostępu do nowoczesnych usług, zapobiegania wykluczeniu cyfrowemu,
  • mobilnego dostępu do zasobów sieci za pośrednictwem bezpiecznych połączeń szyfrowanych VPN - mobilna praca.

Zgodnie z obowiązującymi zasadami i wytycznymi projekt będzie funkcjonował w okresie długoterminowym.

W ciągu 5 lat od terminu zakończenia projektu nie zostaną wprowadzone żadne znaczne modyfikacje co do jego pierwotnego przeznaczenia. Żadne wartości nabyte podczas projektu nie zostaną zbyte.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są związane z wykonywaniem przez wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem do towarów i usług VAT). Realizacja projektu odbywać się będzie w zakresie zadań własnych Gminy art. 7 ust. l pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 ze zm.). Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie telekomunikacji, nie uzyskuje przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina występuje w roli beneficjenta, zamawiającego i pozostanie właścicielem majątku powstałego w ramach projektu.

Faktury dokumentujące zakupy towarów i usług nabywane na potrzeby realizacji inwestycji wystawiane będą na Gminę i opłacane również przez Gminę.

Gmina nie będzie pobierała opłat i nie będzie osiągała dochodu z projektu, który jest przedmiotem wniosku.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż środki trwałe powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie będą pobierane opłaty za udostępnienie powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwe odliczenie podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacją wyżej opisanego projektu współfinansowanego z EFRR...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 24 lipca 2012r.):

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacja przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. xxx.

Przedmiotem projektu jest poprawa dostępu do infrastruktury szerokopasmowej sieci poprzez budowę sieci na potrzeby własne jednostki samorządu terytorialnego i jej organów. Realizacja inwestycji przyczyni się do rozwoju infrastruktury teleinformatycznej na terenie Gminy oraz poprawi warunki techniczne dla komunikacji pomiędzy i z jednostką samorządową, mieszkańcami oraz innymi instytucjami publicznymi.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są związane z wykonywaniem przez wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem do towarów i usług VAT). Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie telekomunikacji, nie uzyskuje przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina występuje w roli beneficjenta, zamawiającego i pozostanie właścicielem majątku powstałego w ramach projektu.

Faktury dokumentujące zakupy towarów i usług nabywane na potrzeby realizacji inwestycji wystawiane będą na Gminę i opłacane również przez Gminę.

Środki trwałe powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie będą pobierane opłaty za udostępnienie powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury).

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdy towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny (co jednoznacznie wskazał Wnioskodawca), a więc nie występuje sytuacja uprawniająca o odliczenia podatku naliczonego.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie towarów i usług, które będą nabywane w związku z realizacją projektu pn. xxx, bowiem zakupy te pozostają bez związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach