
Temat interpretacji
prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na modernizacji ośrodka zdrowia
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012r. (data wpływu 3 kwietnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina działa w oparciu o ustawę o samorządzie gminnym.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a w przedmiocie zapytania w przedstawionym stanie faktycznym nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej, a także w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postępowaniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. Gmina jest właścicielem budynku Ośrodka Zdrowia w miejscowości, w którym mieszczą się lokale użytkowe i mieszkalne, które są użytkowane na podstawie umów najmu oraz pomieszczenia dotychczas nieużytkowane, w których zrealizowano projekt pn. .
Projekt obejmował prace montażowo - budowlane niezbędne do przystosowania obiektu na potrzeby prowadzonej działalności rehabilitacyjnej, inwestycja realizowana była w dwóch etapach:
- etap I rozpoczęcie w dniu 1 maja 2011r., zakończenie w dniu 26 lipca 2011r.,
- etap II - rozpoczęcie w dniu 10 listopada 2011r., zakończenie w dniu 3 lutego 2012r.
Rozbudowa, przebudowa i remont swym zasięgiem obejmował część budynku, która jest wynajmowana na potrzeby rehabilitacji, w którym wykonane zostały wszystkie niezbędne prace związane z przystosowaniem pomieszczeń do działalności rehabilitacyjnej.
Nowy lokal użytkowy będzie wynajmowany na potrzeby przychodni rehabilitacyjnej. Całość inwestycji została pokryta ze środków własnych Gminy.
Nabywcą w fakturach wystawionych przez wykonawców związanych z realizacją przedmiotowego projektu jest Gmina.
Lokale użytkowe związane z prowadzeniem działalności rehabilitacyjnej zostały przekazane firmie na podstawie zawartej umowy najmu odpłatnie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z realizacją projektu pn. Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT ...
Stanowisko Wnioskodawcy:
W związku z realizacją projektu pn. Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz do ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca jest właścicielem budynku Ośrodka Zdrowia w miejscowości w którym mieszczą się lokale użytkowe i mieszkalne, które są użytkowane na podstawie umów najmu oraz pomieszczenia dotychczas nieużytkowane, w których zrealizowano projekt.
Projekt obejmował prace montażowo - budowlane niezbędne do przystosowania obiektu na potrzeby prowadzonej działalności rehabilitacyjnej.
Nowy lokal użytkowy będzie wynajmowany na potrzeby przychodni rehabilitacyjnej.
Lokale użytkowe związane z prowadzeniem działalności rehabilitacyjnej zostały przekazane firmie na podstawie zawartej umowy najmu odpłatnie.
Nabywcą w fakturach wystawionych przez wykonawców związanych z realizacją przedmiotowego projektu jest Wnioskodawca.
Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur w zakresie, w jakim wykazany w nich podatek naliczony będzie związany z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi, tj. najmem lokalu na potrzeby przychodni rehabilitacyjnej.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, rozbudowa, przebudowa i remont swym zasięgiem obejmował część budynku, która jest wynajmowana na potrzeby rehabilitacji, lokale użytkowe związane z prowadzeniem działalności rehabilitacyjnej zostały odpłatnie przekazane firmie na podstawie zawartej umowy najmu.
Należy w tym miejscu wskazać, że najem lokalu na cele prowadzonej działalności gospodarczej jako odpłatne świadczenie usług jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.
Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi na potrzeby realizacji inwestycji towarami i usługami) a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (odpłatnie przekazane firmie lokali na podstawie zawartej umowy najmu).
W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji. W sytuacji gdy kwota podatku naliczonego w danym okresie rozliczeniowym będzie wyższa od kwoty podatku należnego Wnioskodawca będzie miał prawo do uzyskania zwrotu podatku VAT, stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Tut. organ podkreśla, że wydając przedmiotową interpretację oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego jednoznacznie wynika, iż dokonywane zakupy będą miały związek z prowadzoną działalnością opodatkowaną, tj. odpłatnym najmem lokali. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, np. wykorzystania mienia powstałego w wyniku realizacji projektu do działalności zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 773 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
