Czy w związku z realizacją projektu, który uzyskał dofinansowanie ze środków RPO WL, Fundacji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o... - Interpretacja - IPTPP1/443-204/12-4/MH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 04.06.2012, sygn. IPTPP1/443-204/12-4/MH, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w związku z realizacją projektu, który uzyskał dofinansowanie ze środków RPO WL, Fundacji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji ww. projektu, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 12 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu 21 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

Wniosek uzupełniono w dniu 21 maja 2012 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień statutu.

Celem Fundacji jest:

  • rozwijanie i propagowanie żeglarstwa wśród mieszkańców;
  • integracja środowiska żeglarskiego;
  • propagowanie uprawiania żeglarstwa jako sposobu kształtowania hartu ducha i ciała, w szczególności wśród dzieci i młodzieży.
  • kultywowanie tradycji żeglarskich.

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, ale uzyskane dochody mogą być przeznaczone tylko na cele statutowe. Fundacja w 2012 r. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ze względu na niewielkie obroty, które zarówno w 2011 r. jak i w 2012 r. nie przekroczą limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, od 2013 r. Fundacja zrezygnuje ze statusu czynnego podatnika VAT.

Fundacja przystąpiła do realizacji projektu . Na realizację projektu Fundacja uzyskała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Oś Priorytetowa VII Kultura, turystyka i współpraca międzyregionalna, Działanie 7.1 Infrastruktura kultury i turystyki.

Projekt obejmuje:

  1. wybudowanie dwóch pomostów o konstrukcji drewniano żelbetowej;
  2. umocnienie nabrzeża z miejscem przystosowanym do zrzucania i wyciągania jachtów z wody;
  3. wybudowanie zewnętrznych parkingów na 150 miejsc;
  4. zorganizowanie pola namiotowego na 30 namiotów i 10 przyczep kampingowych;
  5. przystosowanie terenu na ogólnodostępne boisko (zaplecze dużych imprez);
  6. wybudowanie ogólnodostępnych sanitariatów z prysznicami i toaletami;
  7. wybudowanie pawilonu żeglarskiego o powierzchni 1000 m2;
  8. budowa systemu monitoringu wizyjnego oraz ostrzegającego o zagrożeniach pożarowych.

Ośrodek wybudowany nad Zalewem będzie spełniał przede wszystkim funkcję szkoleniową i integracyjną. Znajdą się w nim pomosty cumownicze, nabrzeża przystosowane do wodowania sprzętu wodniackiego, pole namiotowe dla uczestników obozów żeglarskich, a także nowoczesne zaplecze sanitarne, dostępne również dla cyklistów korzystających z pobliskiej ścieżki rowerowej.

Centrum nad Zalewem ma być bazą techniczną do organizacji imprez żeglarskich klasy lokalnej, krajowej i międzynarodowej. Dla ich uczestników fundacja stworzy nowoczesne szatnie, natryski i toalety. Część terenu na wolnym powietrzu zostanie zaadaptowana na plac postojowy dla łodzi. Poza sezonem żaglówki wymagające konserwacji będą przechowywane w pomieszczeniach magazynowych pawilonu żeglarskiego. Publiczność regat będzie miała do dyspozycji taras widokowy, pojemne parkingi i ogólnodostępne toalety. Dopełnieniem będą nowoczesne pomosty umożliwiające cumowanie łodzi żaglowych.

Zakończenie realizacji projektu i przyjęcie wybudowanych obiektów do użytkowania nastąpi w 2013 r. Wybudowana infrastruktura turystyczna będzie udostępniana nieodpłatnie ogółowi turystów, a także organizacjom, klubom i stowarzyszeniom żeglarskim. Jeden z powstających w ramach projektu obiektów tj. pole namiotowe będzie udostępniane turystom odpłatnie począwszy od 2014 r. Przychody z tytułu odpłatnego świadczenia usług w żadnym roku nie przekroczą kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (150.000 zł).

W momencie nabywania towarów i usług służących do realizacji projektu Fundacja miała zamiar wykorzystywać je do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu na Fundację.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu, który uzyskał dofinansowanie ze środków RPO WL, Fundacji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji ww. projektu, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, obiekt powstający w ramach projektu będzie z wyjątkiem pola namiotowego - udostępniany nieodpłatnie. Zatem poza polem namiotowym, infrastruktura turystyczna nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, gdyż w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Infrastruktura turystyczna powstająca w ramach projektu, zostanie przyjęta do użytkowania w 2013 r. Przychody z tytułu odpłatnego udostępniania pola namiotowego, Fundacja może uzyskać najwcześniej w 2014 r. Biorąc pod uwagę okoliczność, iż od 2013 r. Fundacja będzie podatnikiem zwolnionym podmiotowo z podatku VAT, odpłatne udostępnianie pola namiotowego nie będzie stanowiło czynności opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę fakt, iż wydatki ponoszone przez Fundację w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi, należy uznać, iż Fundacji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT przy nabyciu towarów i usług służących realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Odnosząc się do powyższego należy wyjaśnić, iż w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Ze względu na niewielkie obroty, które zarówno w 2011 r. jak i w 2012 r. nie przekroczą limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, od 2013 r. Fundacja zrezygnuje ze statusu czynnego podatnika VAT. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, ale uzyskane dochody mogą być przeznaczone tylko na cele statutowe. Fundacja przystąpiła do realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Oś Priorytetowa VII Kultura, turystyka i współpraca międzyregionalna, Działanie 7.1 Infrastruktura kultury i turystyki.

Projekt obejmuje wybudowanie dwóch pomostów o konstrukcji drewniano żelbetowej, umocnienie nabrzeża z miejscem przystosowanym do zrzucania i wyciągania jachtów z wody, wybudowanie zewnętrznych parkingów na 150 miejsc, zorganizowanie pola namiotowego na 30 namiotów i 10 przyczep kampingowych, przystosowanie terenu na ogólnodostępne boisko (zaplecze dużych imprez), wybudowanie ogólnodostępnych sanitariatów z prysznicami i toaletami, wybudowanie pawilonu żeglarskiego o powierzchni 1000 m2, budowa systemu monitoringu wizyjnego oraz ostrzegającego o zagrożeniach pożarowych. Centrum nad Zalewem ma być bazą techniczną do organizacji imprez żeglarskich klasy lokalnej, krajowej i międzynarodowej. Dla ich uczestników fundacja stworzy nowoczesne szatnie, natryski i toalety. Wybudowana infrastruktura turystyczna będzie udostępniana nieodpłatnie ogółowi turystów, a także organizacjom, klubom i stowarzyszeniom żeglarskim. Jeden z powstających w ramach projektu obiektów tj. pole namiotowe będzie udostępniane turystom odpłatnie począwszy od 2014 r. Przychody z tytułu odpłatnego świadczenia usług w żadnym roku nie przekroczą kwoty określonej w art. 113 ust. 1.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca w momencie nabywania towarów i usług służących do realizacji projektu miała zamiar wykorzystywać je do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zatem, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 560 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi