Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. - Interpretacja - ITPP2/443-331/12/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.06.2012, sygn. ITPP2/443-331/12/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2012 r. (data wpływu 20 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, dokonuje czynności w zakresie dostawy nieruchomości, dzierżawy gruntów oraz oddania gruntów w użytkowanie wieczyste na rzecz osób fizycznych. Ponadto osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej dokonują odpłatności na rachunek bankowy za wycenę nieruchomości, dzierżawę nieruchomości, ustanowioną służebność gruntowa. Wymienione czynności na rzecz osób fizycznych są ewidencjonowane za pośrednictwem kasy fiskalnej. Zgodnie z poz. 35 i 38 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, dostawa nieruchomości i dzierżawa gruntów oraz oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste są zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Pomimo zwolnienia Gmina dobrowolnie rozpoczęła ewidencję przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

Aktualnie Gmina chce zrezygnować z ewidencjonowania obrotu z tytułu dostawy nieruchomości i dzierżawy gruntów oraz oddania gruntów w użytkowanie wieczyste w kasie fiskalnej, natomiast pozostałe czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nadal ewidencjonować w kasie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego istnieje możliwość zrezygnowania z prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy fiskalnej czynności opisanych w stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle zacytowanych przepisów, Gmina nie była obowiązana do ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu czynności dostawy nieruchomości, jak i dzierżawy gruntów oraz oddania gruntów w użytkowanie wieczyste. Jeżeli mimo braku obowiązku podatnik dobrowolnie rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy fiskalnej, to w ocenie Wnioskodawcy, może zrezygnować z takiego sposobu ewidencjonowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22).

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 35 tego załącznika wymieniono dostawę nieruchomości, natomiast w poz. 38 wymieniono dzierżawę gruntów oraz oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Gmina dokonuje m.in. czynności w zakresie dostawy nieruchomości, dzierżawy gruntów oraz oddania gruntów w użytkowanie wieczyste na rzecz osób fizycznych. Gmina dobrowolnie rozpoczęła ewidencję przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w odniesieniu do powołanych przepisów należy stwierdzić, iż stosownie do zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 35 i 38 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, czynności w zakresie dostawy nieruchomości dzierżawy gruntów oraz oddania gruntów w użytkowanie wieczyste są objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Tym samym, Gmina może zaprzestać prowadzonej dotychczas ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej w zakresie opisanych we wniosku czynności.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 789 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy