
Temat interpretacji
Zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 1 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20 poz. 104 ze. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96 poz. 873 ze zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64 poz. 427). Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, działające jako lokalne partnerstwo publicznoprawne. Stowarzyszenie zamierza odgrywać aktywną rolę w życiu gminy, powiatu a być może nawet województwa. Dzięki podejmowanym działaniom mieszkańcy starają się efektywnie uczestniczyć w życiu wsi oraz nabywać nowe umiejętności poprzez szkolenia, kursy, imprezy kulturalno-integracyjne, a także zacieśnić więzy społeczne. Zaplanowany cykl spotkań wpłynie na poznanie własnej historii i stworzenie zintegrowanego lokalnego społeczeństwa oraz wspólnoty, związanej z tym miejscem. Cały projekt podzielony jest na dwa etapy, którymi są przygotowanie bazy do warsztatów, polegającej na doposażeniu kuchni znajdującej się w świetlicy, w której organizowane będą warsztaty kulinarne oraz inne spotkania. Ważnym działaniem służącym wzmocnieniu więzi między różnymi pokoleniami kobiet, mieszkanek wsi, będą przeprowadzone warsztaty kulinarne. Dwa z przygotowywanych dań uznane są za produkty tradycyjne i posiadają certyfikat nadany przez Ministra Rolnictwa, są to buraczki pruskie i pierogi z kaszą gryczaną. Doposażenie kuchni (zmywarka) jest niezbędne do przeprowadzenia warsztatów kulinarnych, a także przygotowania świąt i poczęstunku dla przybyłych. Projekt zakłada zorganizowanie 6 warsztatów kulinarnych, które przygotowane zostaną przez grupę kobiet. Dwa zorganizowane spotkania służyć będą przybliżeniu mieszkańcom sołectw dwóch narodów, z którymi historia regionu jest nierozerwalnie związana. W związku z obchodami świąt zorganizowane zostaną happeningi, które wykreują ważne dla regionu postacie, a towarzysząca przedstawieniom scenografia przeniesie odbiorców do minionych czasów. W skład planowanej dekoracji wchodzą m.in. stroje obu świętych oraz ich asysty, wypożyczenie bryczek z zaprzęgiem konnym, udekorowanie miejsc happeningu - watry, latarnie (lampiony), bibuły, zakup flag. O historii ziemi mieszkańcy dowiedzą się również dzięki zorganizowanej wystawie zdjęć historycznych ukazujących życie codzienne dawnych mieszkańców, a także wykład na ten temat. Planowane wydarzenia kulturalne: charytatywny koncert grupy młodzieży i dzieci z zespołu młodzieżowego oraz wystawy fotograficzne i malarskie to działania, które mają na celu uwrażliwienie mieszkańców biorących udziału w projekcie wsi, na piękno oraz wysoką wartość kulturową własnego regionu. Jednym z działań służącym wzmocnieniu więzi międzyludzkiej, a także poznaniu historii i szacunku dla jej spuścizny będą warsztaty z zakresu tworzenia tradycyjnych produktów. Do wykonania podczas warsztatów florystycznych wianków i wianuszków użyte zostaną dary jesieni przyniesionych wcześniej z pobliskiego lasu. Działanie to ma na celu nie tylko naukę podstaw florystycznych ale także poznanie różnorodności biologicznej otoczenia. Wykład (Kochasz dzieci, nie pal śmieci) będzie dotyczył w szczególności problemu segregacji i spalania odpadów oraz podniesieniu świadomości ochrony czystego powietrza wśród mieszkańców wsi. Stowarzyszenie planuje zatem poszczególne wykłady (zajęcia warsztatowe):
- Tworzenie produktów tradycyjnych,
- Kochasz dzieci, nie pal śmieci,
- Historia Ziemi,
- Trener Nordic Walking,
- Warsztaty kulinarne.
Uczestnicy projektu będą mieli okazję podczas organizowanych marszów z kijkami nie tylko promować zdrowy styl życia ale również bliżej poznać najbliższą okolicę, której walory ciężko dostrzec w pędzącej codzienności. Nie zabraknie również elementów promocji, dzięki którym działalność Stowarzyszenia zostanie zauważone wśród mieszkańców. Założona i prowadzona będzie strona internetowa, na której Stowarzyszenie informować będzie o swoich działaniach a w wirtualnej galerii prezentować dokonania. Przez cały okres trwania projektu Stowarzyszenie współpracować będzie z lokalną gazetą i opublikowane zostaną trzy artykuły promujące działalność. Stowarzyszenie zaplanowało druk ulotek informujących o projekcie. W ramach zadania zaplanowano również wystawę fotografii autorstwa uczestników projektu oraz innych amatorów tej sztuki. W ramach zaplanowanej wystawy zostaną zakupione m.in. antyramy (AO, A3) oraz sztalugi studyjne. Rezultatem projektu jest zakup wyposażenia niezbędnego do przeprowadzenia wszystkich zakładanych przedsięwzięć, wzmocnienie poczucia więzi społecznych, aktywizacja społeczności lokalnej w zakresie działań edukacyjnych, społecznych, zwiększenie wiedzy historycznej związanej z terenem wsi, rozwijanie edukacji ekologicznej oraz wzrost integracji. Wymienione działania są spójne z przedmiotowym działaniem planowanym przez Stowarzyszenie. Z tytułu realizacji projektów Stowarzyszenie nie otrzyma żadnych profitów, nie będzie prowadzona sprzedaż podczas realizacji projektu. Pozyskane w ramach pomocy środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 73 poz. 392 ze zm.). Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z realizacją zadania w ramach osi 4 Leader, działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiada warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczynia się do osiągnięcia celów tej osi, finansowanego z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich...
Stowarzyszenie uważa, iż realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną i nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem. Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawa Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
