
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową strefy aktywności gospodarczej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2011r. (data wpływu 14 grudnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2012r. (data wpływu 7 marca 2012r.) oraz pismem z dnia 12 marca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w
zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą Budowa strefy aktywności gospodarczej w S. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą Budowa strefy aktywności gospodarczej w S..
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 marca 2012r. (data wpływu 7 marca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 23 lutego 2012r. znak: IBPP4/443-1760/11/ASz oraz pismem z dnia 12 marca 2012r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W swoich planach inwestycyjnych na najbliższe lata Gmina S. ujęła budowę strefy aktywności gospodarczej. Zadanie to w części planuje się finansować ze środków własnych, a w części ze środków europejskich, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, oś priorytetowa 4. Infrastruktura dla rozwoju gospodarczego, działanie 4.3 Tworzenie i rozwój stref aktywności gospodarczej, schemat A Strefy aktywności gospodarczej o powierzchni 2-20 ha.
Bezpośrednimi celami projektu pn: "Budowa strefy aktywności gospodarczej w S." jest kompleksowe techniczne uzbrojenie terenów w miejscowości S. celem utworzenia strefy aktywności gospodarczej, zapewnienie dogodnego dostępu komunikacyjnego do strefy, zaoferowanie przedsiębiorcom odpowiednio przygotowanych terenów do prowadzenia działalności gospodarczej, stworzenie warunków do powstania nowych miejsc pracy, wzrost dochodów własnych gminy, przywrócenie ładu przestrzennego i zagospodarowanie atrakcyjnych inwestycyjnie terenów Gminy. Projekt pn. Budowa strefy aktywności gospodarczej w S. będzie polegał na utworzeniu w południowej części Gminy S. w granicach administracyjnych miejscowości S. strefy aktywności gospodarczej. W tym celu przewiduje się wykup i scalenie rozdrobnionych i niewykorzystywanych obecnie działek, o łącznej powierzchni 19,5125 ha, należących do gminy S., Agencji Nieruchomości Rolnych oraz prywatnych właścicieli. Następnie na terenie tym zostanie wybudowana kompletna infrastruktura techniczna tj. publiczna droga wewnętrzna umożliwiająca dojazd do poszczególnych części strefy, sieć wodociągowa, kanalizacyjna, elektryczna oraz teletechniczna. Po zakończeniu i odbiorze inwestycji, jednostką odpowiedzialną za zarządzanie oraz eksploatację powstałej infrastruktury będzie Gmina S. Powstała w ramach przedmiotowej inwestycji droga będzie drogą ogólnodostępną, udostępnioną użytkownikom nieodpłatnie. Gmina nie będzie naliczała opłat z tytułu użytkowania sieci uzbrojenia terenu tj. drogi, sieci wodociągowej, teletechnicznej, kanalizacji sanitarnej, energetycznej i gazowej.
Wszystkie te urządzenia Gmina przekaże zainteresowanym przedsiębiorcom w nieodpłatne użyczenie. Właścicielem wytworzonej infrastruktury pozostanie Gmina. Infrastruktura zostanie wykonana jedynie do granic działek. Powstałe działki w strefie Gmina zamierza przekazać wyłącznie w nieodpłatne użyczenie. Projekt nie będzie generował przychodu z tytułu sprzedaży gruntów w strefie, a więc również Wnioskodawca nie będzie naliczał podatku VAT od tych czynności. Grunty pozostaną własnością Gminy. Wszystkie faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą wystawiane na Gminę.
W piśmie z dnia 23 lutego 2012r. Wnioskodawca wskazał, że:
- Drogi powstałe w wyniku realizacji projektu będą zaliczane do kategorii dróg gminnych.
- Gmina nie będzie bezpośrednio zarządzać efektami projektu tj. siecią wodociągową, teletechniczną, kanalizacją sanitarną energetyczną i gazową.
- Wszystkie elementy powstałej infrastruktury wymienionej w pkt 2 zostaną przekazane umową nieodpłatnego użyczenia. Sieć wodociągową Zakładowi Usług Wodnych w W., (gmina jest jednym z członków związku), kanalizacje sanitarną zakładowi budżetowemu Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w S. lub Zakładowi Usług Wodnych w W., a pozostałe sieci odpowiednim podmiotom: Telekomunikacji (teletechniczną), zakładowi energetycznemu (energetyczną), SA (gazową).
- Odrębne umowy na dostawę mediów zawierać będą podmioty gospodarcze ulokowane w Strefie Aktywności Gospodarczej z dostawcami tych mediów.
- Zakłada się, że część działek w przypadku sprzedaży przez Agencję Nieruchomości Rolnych zostanie udokumentowana fakturami z wykazaną kwotą podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawcy w ramach realizowanej inwestycji będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zapłaconego w toku wykonywania zadania...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 86 ust 1 i 90 ust 1 i 2 oraz art. 91 ust 7 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2004r. Nr 54, poz 535 ze zm.) Gminie w zakresie wybudowanych sieci: wodociągowej, kanalizacyjnej, elektrycznej oraz teletechnicznej i technicznej tj. drogi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zgodnie z art. 13 ust 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011r. Nr 73, poz. 392 ze zm) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Co do sposobu przekazania potencjalnym inwestorom powstałych w strefie aktywności gospodarczej działek, to w przypadku nieodpłatnego użyczenia Gmina nie będzie mieć możliwości odliczenia podatku naliczonego od należnego, bowiem nieodpłatne przekazanie nie będzie generować dochodu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.
W związku z powyższym, dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, kluczowym jest ustalenie, z jakimi czynnościami Wnioskodawcy będą związane inwestycje, o których mowa we wniosku.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Z treści powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.
Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu istotne jest więc ustalenie celu takiego świadczenia. Jeśli świadczenie nieodpłatnej usługi będzie wpisywało się w cel prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, wtedy przesłanka uznania takiej czynności za odpłatne świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie zostanie spełniona. Rozstrzygnięcie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika uzależnione jest jednak od konkretnych okoliczności, jakie w tej sprawie występują.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma w planach budowę strefy aktywności gospodarczej. Projekt pn. Budowa strefy aktywności gospodarczej w S. będzie polegał na utworzeniu w południowej części Gminy w granicach administracyjnych miejscowości S. strefy aktywności gospodarczej. W tym celu przewiduje się wykup i scalenie rozdrobnionych i niewykorzystywanych obecnie działek, o łącznej powierzchni 19,5125 ha, należących do Gminy S., Agencji Nieruchomości Rolnych oraz prywatnych właścicieli. Następnie na terenie tym zostanie wybudowana kompletna infrastruktura techniczna tj. publiczna droga wewnętrzna umożliwiająca dojazd do poszczególnych części strefy, sieć wodociągowa, kanalizacyjna, elektryczna oraz teletechniczna. Po zakończeniu i odbiorze inwestycji, jednostką odpowiedzialną za zarządzanie oraz eksploatację powstałej infrastruktury będzie Gmina S. Powstała w ramach przedmiotowej inwestycji droga będzie drogą ogólnodostępną, udostępnioną użytkownikom nieodpłatnie. Gmina nie będzie naliczała opłat z tytułu użytkowania sieci uzbrojenia terenu tj. drogi, sieci wodociągowej, teletechnicznej, kanalizacji sanitarnej, energetycznej i gazowej.
Wszystkie te urządzenia Gmina przekaże zainteresowanym przedsiębiorcom w nieodpłatne użyczenie. Właścicielem wytworzonej infrastruktury pozostanie Gmina. Infrastruktura zostanie wykonana jedynie do granic działek. Powstałe działki w strefie Gmina zamierza przekazać wyłącznie w nieodpłatne użyczenie. Projekt nie będzie generował przychodu z tytułu sprzedaży gruntów w strefie, a więc również Wnioskodawca nie będzie naliczał podatku VAT od tych czynności. Grunty pozostaną własnością Gminy. Wszystkie faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą wystawiane na Gminę. Drogi powstałe w wyniku realizacji projektu będą zaliczane do kategorii dróg gminnych. Gmina nie będzie bezpośrednio zarządzać efektami projektu tj. siecią wodociągową, teletechniczną, kanalizacją sanitarną energetyczną i gazową. Wszystkie elementy powstałej infrastruktury wymienionej w pkt 2 zostaną przekazane umową nieodpłatnego użyczenia. Sieć wodociągową Zakładowi Usług Wodnych w W. (gmina jest jednym z członków związku), kanalizacje sanitarną zakładowi budżetowemu Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w S. lub Zakładowi Usług Wodnych w W. a pozostałe sieci odpowiednim podmiotom: Telekomunikacji (teletechniczną), zakładowi energetycznemu (energetyczną), SA (gazową). Odrębne umowy na dostawę mediów zawierać będą podmioty gospodarcze ulokowane w Strefie Aktywności Gospodarczej z dostawcami tych mediów. Zakłada się, że część działek w przypadku sprzedaży przez Agencje Nieruchomości Rolnych zostanie udokumentowana fakturami z wykazaną kwotą podatku od towarów i usług.
Zdaniem tut. organu aby ustalić czy świadczone usługi są związane z działalnością gospodarczą podatnika należy oprzeć się na ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.). Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ww. ustawy jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gospodarki nieruchomościami, działalności w zakresie telekomunikacji, sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
W sprawie będącej przedmiotem wniosku, Gmina po realizacji projektu zamierza przekazać wytworzoną infrastrukturę nieodpłatnie, na podstawie umowy użyczenia odpowiednim podmiotom.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że Gmina nie będzie wykorzystywała powstałej inwestycji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem przychody z tytułu wykorzystywania infrastruktury technicznej uzyskiwały będą odrębne od Gminy podmioty, a nie Gmina.
W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu wodociągów, kanalizacji, sieci teletechnicznej oraz energetycznej tj. w tym przypadku budowa kompletnej infrastruktury technicznej oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego użyczenia infrastruktury technicznej podmiotom, które te zadania także będą wykonywały, jest czynnością prowadzoną do celów działalności gospodarczej Gminy.
Czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na jej nieodpłatność oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne przekazanie inwestycji i jej wykorzystanie będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych).
Zatem, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją budowy strefy aktywności.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, o uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
