Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu ,ponieważ nie jest nabywcą towarów i usług związanych z ww. p... - Interpretacja - IPTPP4/443-113/12-4/OS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.05.2012, sygn. IPTPP4/443-113/12-4/OS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu ,ponieważ nie jest nabywcą towarów i usług związanych z ww. projektem i nie dysponuje wystawionymi na Niego fakturami zakupu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 27 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.(ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca występując z wnioskiem o wsparcie z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 na projekt pn. uwzględnił w budżecie tego projektu jako koszty kwalifikowalne, koszty podatku VAT. Realizacja ww. przedsięwzięcia prowadzona była w okresie od lipca 2006 r. do czerwca 2007 r. Polegała na zaadoptowaniu budynku po byłej strażnicy granicznej na szkolne schronisko młodzieżowe. W ramach inwestycji zostały przeprowadzone następujące prace: wymiana poszycia dachowego, częściowa wymiana stolarki okiennej, malowanie oraz położenie nowych okładzin podłogowych, wykonanie zabezpieczeń przeciwpożarowych. W wyniku realizacji zadania została zwiększona dostępność do aktywnych form wypoczynku poprzez poszerzenie bazy noclegowej w Powiecie. Inwestycja została wykonana w zakresie realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity dz. U. z 2001 r., nr 142 poz. 1592 ze zm.). W związku z ww. inwestycją Powiat nie będzie prowadził żadnej działalności gospodarczej w celu osiągnięcia zysku. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowana powiatu.

Dofinansowanie z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004 2006 w ramach realizacji ww. projektu przewidywało pokrycie podatku od towarów i usług i był on uznany za koszt kwalifikowalny. Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że naliczony podatek od towarów i usług nie może zostać przez Wnioskodawcę odliczony i będzie stanowił koszt kwalifikowalny inwestycji. Zainteresowany jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca starając się o wsparcie z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 na ww. projekt występował w roli podmiotu uprawnionego do ubiegania się o dofinansowanie. Uzyskane w ten sposób środki były przekazywane do Szkolnego Schroniska Młodzieżowego, które występowało w roli partnera projektu i było jednocześnie realizatorem wspomnianej inwestycji.

Wszystkie faktury związane z realizacją projektu były wystawiane na Szkolne Schronisko Młodzieżowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Wnioskodawca jako podatnik VAT ma możliwość odliczenia podatku związanego z nabyciem towarów i usług dokonywanych na potrzeby projektu pod nazwa ......

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku) nie będzie miał On możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie zakupionych towarów i usług wykorzystywanych przy realizacji powyższego projektu, albowiem to nie Powiat był nabywcą towarów i usług, faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacja ww. projektu były wystawiane na inny podmiot, tj. Szkolne Schronisko Młodzieżowe. Podmiot ten był odbiorcą i płatnikiem faktur i rachunków związanych z zrealizowaną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące w 2006 i 2007 r., bowiem jej przedmiotem jest wskazany przez Wnioskodawcę zaistniały stan faktyczny (projekt został realizowany w latach 2006 i 2007 r.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki (art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizował projekt pn. . Wnioskodawca starając się o wsparcie z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 na ww. projekt występował w roli podmiotu uprawnionego do ubiegania się o dofinansowanie. Uzyskane w ten sposób środki były przekazywane do Szkolnego Schroniska Młodzieżowego, które występowało w roli partnera projektu i było jednocześnie realizatorem wspomnianej inwestycji. Wszystkie faktury związane z realizacją projektu były wystawiane na Szkolne Schronisko Młodzieżowe.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu nie był Wnioskodawca, lecz Szkolne Schronisko Młodzieżowe.

Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 ze zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako FAKTURA VAT; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
  4. nazwę towaru lub usługi;
  5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  8. stawki podatku;
  9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów w związku z realizacją projektu, albowiem to nie Wnioskodawca jest nabywcą towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu są wystawione na inny podmiot, tj. Szkolne Schronisko Młodzieżowe.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ nie jest nabywcą towarów i usług związanych z ww. projektem i nie dysponuje wystawionymi na Niego fakturami zakupu.

Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Szkolnego Schroniska Młodzieżowego, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo - prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 179 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi