Prawo do odzyskania podatku VAT od ponoszonych wydatków w ramach realizacji projektu. - Interpretacja - IPTPP2/443-834/11-2/JN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.02.2012, sygn. IPTPP2/443-834/11-2/JN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania podatku VAT od ponoszonych wydatków w ramach realizacji projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2011 r. (data wpływu 7 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca istnieje od 1995 r. Wpisany jest do ewidencji Klubów Sportowych działających w formie Stowarzyszeń (nieprowadzących działalności gospodarczej) prowadzonej przez Starostę. Zgodnie z rozdziałem I Statutu Klub jest związkiem stowarzyszeń kultury fizycznej i ich związków prowadzących działalność w zakresie kultury fizycznej, sportu, turystyki i rekreacji. Podstawą działania (rozdział I Statutu) Klubu jest ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U z 2001 r. Nr 81 poz. 889 z późn. zm.), ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U z 2003r. Nr 96 poz. 873 z późn. zm.), a także statut. Klub posiada osobowość prawną (rozdział I Statutu).

Celem Klubu (rozdział II Statutu) jest propagowanie i rozwój kultury fizycznej, sportu, turystyki i rekreacji. Klub realizuje na terenie gminy swoje cele poprzez (rozdział II Statutu):

  • Propagowanie, upowszechnianie i rozwijanie rekreacji fizycznej, sportu, turystyki kwalifikowanej oraz innych form aktywnego wypoczynku,
  • Popularyzowanie kultury zdrowotnej i fizycznej,
  • Popularyzowanie higienicznego trybu życia,
  • Reprezentowanie w samorządzie gminnym spraw związanych z rozwojem kultury fizycznej,
  • Powoływanie jednostek regulaminowych Klubu,
  • Szkolenie kadr organizatorów sportu,
  • Organizowanie imprez i zawodów sportowych o zasięgu przekraczającym obszar gminy,
  • Propagowanie i organizowanie obozów szkoleniowych,
  • Działanie na rzecz rozszerzania bazy sportowej i obiektów sportowych,
  • Współdziałanie w dziedzinie kultury fizycznej i sportu z innymi stowarzyszeniami i organizacjami.

Na majątek Klubu (rozdział V Statutu) składają się:

  1. Składki członkowskie,
  2. Darowizny, spadki i zapisy,
  3. Dotacje państwowe i dotacje z budżetu gminy,
  4. Dochody z ofiarności publicznej,
  5. Dochody z działalności statutowej Klubu,
  6. Odsetki z kapitału.

W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie, Wnioskodawca wystąpił do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o nadanie numeru identyfikacyjnego beneficjenta. Zainteresowany w dniu 18 kwietnia 2011 r. podpisał z Samorządem Województwa Umowę na realizację operacji pn. ..., która dofinansowana jest w ramach Działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Działanie to objęte jest Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Oś 4 Leader).

W ramach ww. operacji zostały zakupione: kajaki, wiosła i kamizelki asekuracyjne oraz zorganizowano (nieodpłatne) spływy kajakowe dla mieszkańców. Okres realizacji operacji to: IV - VII 2011 r. Całkowity koszt zadania: xxx zł. Koszt zakupu kajaków z osprzętem xxx brutto. Wartość pracy oraz usług świadczonych nieodpłatnie przez członków Klubu (komandor spływu - 100 godzin, ratownik - 100 godzin, przygotowanie plakatów 30 godzin, tj. 230 godzin x xxx zł - przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w 2008 r.) xxx zł. Koszty kwalifikowalne zadania: xxx zł, z czego kwota jaka zostanie zrefundowana wynosi xxx zł.

Naliczony podatek VAT od zakupionych towarów został włączony do kosztów kwalifikowalnych. Zakupiony sprzęt jest i będzie udostępniany nieodpłatnie dla mieszkańców w związku z czym efekty powstałe w wyniku realizacji operacji w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarowi usług. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.). Stowarzyszenie nie świadczy żadnych usług odpłatnych nie wykonuje działalności opodatkowanej określonej w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją przez Wnioskodawcę operacji w ramach Osi 4 Leader i poniesionymi przez niego wydatkami związanymi z zakupem wyposażenia, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odzyskania uiszczonego podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizuje wyłącznie zadania statutowe nie mają zastosowania art. 5, art. 15 ust. 2, art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.). w związku z powyższym Wnioskodawca realizując operację pn. , nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest związkiem stowarzyszeń kultury fizycznej i ich związków prowadzących działalność w zakresie kultury fizycznej, sportu, turystyki i rekreacji. Podstawą działania Klubu jest ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej, ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, a także statut. Klub posiada osobowość prawną.

W dniu 18 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca podpisał z Samorządem Województwa umowę na realizację operacji pn. ..., która dofinansowana jest w ramach Działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Działanie to objęte jest Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Oś 4 Leader).

W ramach ww. operacji zostały zakupione: kajaki, wiosła i kamizelki asekuracyjne oraz zorganizowano (nieodpłatne) spływy kajakowe dla mieszkańców. Zakupiony sprzęt jest i będzie udostępniany nieodpłatnie dla mieszkańców w związku z czym efekty powstałe w wyniku realizacji operacji w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarowi usług. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie świadczy żadnych usług odpłatnych nie wykonuje działalności opodatkowanej określonej w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. . Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi