Parafii nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. - Interpretacja - ITPP2/443-10/12/EK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.02.2012, sygn. ITPP2/443-10/12/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Parafii nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 4 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn.: Remont dachu i elewacji zabytkowego kościoła- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn.: Remont dachu i elewacji zabytkowego kościoła.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, co za tym idzie nie wykonuje czynności wyszczególnionych w art. 5 ust. 1, w związku z czym nie ma możliwości opodatkowania tychże czynności. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W maju 2011 r. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: Remont dachu i elewacji zabytkowego kościoła. Przystąpiła do konkursu organizowanego za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego, w ramach działania Odnowa i Rozwój Wsi, objętego PROW na lata 2007-2013 i uzyskał dofinansowanie. W bieżącym roku podpisała z Urzędem Miasta umowę o dofinansowanie. Projekt polegający na wykonaniu remontu dachu i elewacji kościoła parafialnego, obejmował będzie m.in.:

  • wymianę pokrycia dachowego,
  • wykonanie tynków zewnętrznych, wyprawy elewacyjnej,
  • wykonanie izolacji pionowej ścian fundamentowych,
  • wykonanie drenażu opaskowego wokół kościoła.

W ramach przedsięwzięcia będą sfinansowane także koszty ogólne inwestycji, tj. dokumentacja techniczno-kosztorysowa oraz koszt nadzoru inwestorskiego. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w takim zakresie, jaki został określony w zestawieniu rzeczowo-finansowym (załączniku do umowy o dofinansowanie).

Dofinansowanie ma charakter refundacji w wysokości 75% całości poniesionych kosztów kwalifikowalnych, realizowanych zgodnie z założonym planem finansowym we wniosku pierwotnym. Planowany termin zakończenia i rozliczenia przedsięwzięcia został określony na lipiec 2013 r.

W ramach realizowanych wydatków, Parafia zostanie obciążona przez przyszłych wykonawców zadań przedsięwzięcia m.in. fakturami VAT. Płatności realizowane będą ze środków własnych, jak również ze środków pochodzących z kredytu komercyjnego. Wszystkie koszty, jakie zaplanowane zostały do poniesienia w ramach realizacji projektu, opłacone zostaną w kwotach netto wraz z kwotami podatku.

Do rozliczenia dofinansowania w ramach działania Odnowa i Rozwój Wsi niezbędne jest uzyskanie indywidualnej interpretacji, celem zaliczenia podatku do kosztów kwalifikowalnych projektu i w konsekwencji uzyskania refundacji poniesionych kosztów.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu, dofinansowanego w ramach działania Odnowa i Rozwój Wsi, objętego PROW na lata 2007-2013, istnieje możliwość odzyskania w całości, lub w części, podatku przez Parafię...

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu, nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług nie ma możliwości odliczenia podatku z faktur wystawionych przez wykonawców i sprzedawców towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, że Parafii nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług (w całości lub w części), bowiem poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie może również otrzymać zwrotu tego podatku, gdyż środki na realizację ww. projektu, o które się ubiega, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy