Zatem, z uwagi na fakt, że efekty realizowanego zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, wobec czego nie przysługuje Zainteresowanemu pr... - Interpretacja - ITPP3/443-85/10/JK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.06.2010, sygn. ITPP3/443-85/10/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zatem, z uwagi na fakt, że efekty realizowanego zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, wobec czego nie przysługuje Zainteresowanemu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2010 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na budowie 7 przepławek dla ryb jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na budowie 7 przepławek dla ryb.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działania Wnioskodawcy jest wykonywanie w imieniu Województwa i Marszałka Województwa zadań z zakresu administracji rządowej i samorządowej, określonych w ustawie z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 ze zm.) i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.), w tym, między innymi, ochrona przed powodzią w zakresie wynikającym ze studium ochrony przeciwpowodziowej oraz przeciwdziałaniu suszy. Środki finansowe na realizacje wymienionych zadań Zainteresowany pozyskuje z różnych źródeł, w tym także ze środków UE z Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013, Środek 3.2. Ochrona i rozwój fauny i flory wodnej. W ramach tego programu Wnioskodawca złożył do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wniosek o dofinansowanie budowy 7 przepławek dla ryb. Przedmiotem wniosku jest opracowanie dokumentacji technicznej budowy przepławek dla ryb oraz na podstawie opracowanej dokumentacji realizacja inwestycji polegającej na budowie przepławek służących wspólnemu interesowi wszystkich użytkowników wód. Wymieniony projekt nie będzie generował dochodu, a Zainteresowany jako samorządowa jednostka budżetowa w zakresie realizacji rządowych zadań zleconych nie prowadzi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na budowie przepławek dla ryb będzie mógł odliczać koszty podatku VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Wnioskodawca nie będzie mógł odliczyć podatku VAT w związku realizacją opisanego przedsięwzięcia z uwagi na fakt, że efekty wykonanego zadania nie doprowadzą do wygenerowania jakiegokolwiek dochodu, w tym w szczególności dochodu ze sprzedaży opodatkowanej, a Zainteresowany jako samorządowa jednostka budżetowa w zakresie realizacji rządowych zadań zleconych nie prowadzi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że realizowany projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi. Zatem, biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT przy realizacji projektu opisanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy