
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zmian.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zamianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 24.05.2007 r., który wpłynął do tutejszego Urzędu Skarbowego w dniu 15.06.2007 r., o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości posługiwania się NIP-em unijnym przy dokonywaniu zakupów w cenie netto na terenie Unii Europejskiej, dotyczących wydatków przeznaczonych na wybudowanie części lokalu, w którym będzie prowadzona działalność gospodarcza, jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15.06.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.06.2007 r., stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu
celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Zgodnie z przedstawionym - w złożonym wniosku - stanem faktycznym podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza wybudować lokal usługowomieszkalny, gdzie parter będzie przeznaczony na prowadzenie działalności gospodarczej, a piętro będzie mieszkaniem prywatnym. W związku z tym, iż jako przedsiębiorca podatnik nie mógł uzyskać kredytu bankowego na firmę, zmuszony był do
zaciągnięcia kredytu hipotecznego. Podatnik wyjaśnia, iż bank w związku z tym kredytem wymaga, aby większa część budowy była zakwalifikowana pod budownictwo mieszkaniowe i warunek ten podatnik spełnił. Pomimo wyżej opisanych okoliczności strona wie w jakiej procentowo części lokal ten będzie przeznaczony do prowadzenia działalności (zupełnie innej niż podana we wniosku kredytowym). Po wybudowaniu budynku podatnik zamierza przekwalifikować część mieszkaniową na działalność, zgodnie z pierwotnym zamysłem.
Część materiałów podatnik chciałby kupować na terenie Unii Europejskiej. Podatnik jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz zarejestrowanym podatnikiem VAT UE.
W opisanej sytuacji podatnik zwrócił się z pytaniem, czy znając planowany udział procentowy części przeznaczonej na działalność gospodarczą, przy dokonywaniu nabyć na terenie krajów Unii Europejskiej wydatki przeznaczone na wybudowanie lokalu w planowanej części, w której będzie prowadzona
działalność gospodarcza, może kupować w cenie netto posługując się numerem NIP nadanym w celu dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Zdaniem strony, w opisanym stanie faktycznym, należy wyodrębnić wydatki dotyczące działalności gospodarczej i tylko te zakupić w cenie netto, posługując się numerem NIP nadanym w celu dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmian.) przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Zgodnie z ust. 2 tego artykułu przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
1) nabywcą towarów
jest:
a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a)
- z zastrzeżeniem art. 10;
2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).
Ponadto zgodnie z art. 97 ust. 10 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podmioty, o których mowa w ust. 1 i 2, zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, które uzyskały potwierdzenie zgodnie z ust. 9, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, podają numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, są obowiązane do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.
W oparciu zatem o powołane wyżej przepisy oraz opisany stan faktyczny za nieprawidłowe należy uznać stanowisko podatnika
wyrażone w złożonym wniosku, iż przy dokonywaniu nabyć wewnątrzwspólnotowych na terenie krajów Unii Europejskiej materiałów przeznaczonych na wybudowanie takiej części lokalu, w której według wiedzy podatnika będzie prowadzona działalność gospodarcza, podatnik powinien posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej nadanym w celu dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Podatnik powinien posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej, nadanym w celu dokonywania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, tylko przy zakupach związanych z przeznaczeniem ich na prowadzenie działalności gospodarczej w takiej części, jaka wynika z dokumentacji technicznej obiektu złożonej dla uzyskania pozwolenia na budowę. Chcąc dokonywać wewnątrzwspólnotowych nabyć materiałów budowlanych do budowy przewidywanej do celów działalności gospodarczej części budynku strona winna przeprowadzić odpowiednie zmiany w dokumentacji technicznej obiektu, a w przypadku braku takich zmian dokonać opodatkowania
materiałów budowlanych służących budowie części mieszkalnej, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
brak
brak
