Działając na podstawie art. 14a, art. 14b § 1-4, art. 14c oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137 poz. 926... - Interpretacja - P-1-443/18/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.02.2006, sygn. P-1-443/18/06, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a, art. 14b § 1-4, art. 14c oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm./ w związku z wnioskiem Strony z dn. 02.12.2005r. (data wpływu 06.12.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawiam uznać przedstawione we wskazanym wniosku stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze skierowanego do tut. Organu pisma wynika, że Strona jako generalny wykonawca realizuje dla Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej zadania inwestycyjne "zespół budynków mieszkalnych, wielorodzinnych". Zadanie powyższe obejmuje budowę 40 mieszkań, 2 lokale usługowe, 16 garaży, 16 miejsc parkingowych pod płytą garażową zamkniętą i zaprojektowane zostały kompleksowo wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Garaże w ilości 16 szt. zostały zaprojektowane bezpośrednio pod budynkami mieszkalnymi, natomiast 16 miejsc parkingowych zostało zaprojektowanych pod zamkniętą płytą garażową, konstrukcyjnie powiązaną z całością obiektu budowlanego, jako tzw. "garaże otwarte" tzn. bez bram garażowych i trwałych ścian działowych, ale ze ściśle wyznaczoną lokalizacją dla każdego auta będącego własnością lokatora owego budynku.

W świetle powyższego Strona jako wykonawca stoi na stanowisku, że do rozliczenia z Urzędem Skarbowym winna być stosowana stawka VAT w wysokości 7%, ponieważ garaże są posadowione w poziomie podziemia jednej bryły obiektu budynku mieszkalnego - budynku (PKOB-1122).

W wyniku analizy stanu faktycznego przedstawionej sprawy oraz mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tutejszy Organ informuje, że zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obowiązującej od 1.05.2004 r., w okresie od przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę 7-procentową w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego w myśl art. 2 pkt 12 cyt. ustawy rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej. Natomiast przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a zgodnie z art. 146 ust. 3 cyt. ustawy rozumie się: 1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, 2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, 3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjnejeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.O zastosowaniu powyższej stawki podatku decyduje klasyfikacja budowlana budynku w którym wykonywane są roboty.Jednocześnie należy zauważyć, iż 7-procentowa stawka na roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne wykonywane na "obiektach budownictwa mieszkaniowego" dotyczy wyłącznie tych czynności i obowiązuje bez względu na symbol PKWiU. W omawianym przypadku istotnym jest zaklasyfikowanie budowanego budynku do stosowanego symbolu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, gdyż stawka podatku od towarów i usług jest odnoszona do rodzaju tego budynku jako całości. Podstawą zaliczenia obiektów budowlanych jako jednostek klasyfikacyjnych do poszczególnych zbiorów głównych, zbiorów i podzbiorów PKOB jest przeważające przeznaczenie obiektu jako kryterium główne. Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie prawidłowej stawki podatku VAT do robót budowlanych uzależnione jest od zaklasyfikowania budowanego budynku wg przeważającego przeznaczenia tegoż budynku jako całości.

Jeśli realizowana budowa dotyczy obiektu budownictwa mieszkaniowego (bezsprzecznie klasyfikowanego wg PKOB do grupy 111, 112, ex 113) wraz z garażami, które się w nim znajdują i stanowią integralną część wznoszonego budynku, opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT 7% podlega całość wykonywanego zadania. Jednocześnie tutejszy organ podatkowy nadmienia, iż udzielił odpowiedzi przyjmując klasyfikację PKOB podaną we wniosku przez Podatnika. Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia. Oznacza to, że w przypadku zmiany -po jej udzieleniu, przepisów prawa podatkowego w omawianym zakresie, a także okoliczności stanu faktycznego- informacja ta nie ma zastosowania. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) interpretacja, o której mowa w art, 14 a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o których mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy. W myśl art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji, (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugi, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowania wszczęte w tych sprawach umarza się, nie stosuje się innych sankcji wynikających z prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 -ustawy Ordynacja podatkowa).

Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie