
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pucku działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r. późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku XXXXX z dnia 20 października 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 21.10.2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur inwestycyjnych, które zapłacono z otrzymanych dotacji
stwierdza, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Ze złożonego wniosku wynika, iż XXXXX świadczy usługi wypoczynkowo-wczasowe. Ośrodek realizuje inwestycję w zakresie modernizacji budynku polegającą m.in. na modernizacji kotłowni (zastąpienie ogrzewania olejowego na sieć gazową i montaż baterii solarowych). W związku z tą inwestycją Ośrodek korzysta z dotacji przyznanej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Fundusz oraz dotacji wewnętrznych z Ministerstwa Obrony Narodowej. Dlatego też zapytuje, czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dokumentujących poniesione nakłady inwestycyjne, których zapłata nastąpiła z otrzymanych dotacji.
Zdaniem Wnioskodawcy prawo takie przysługuje mu na zasadach ogólnych tj. w miesiącu otrzymania lub następnym oraz zgodnie z postanowieniami art. 90 i 91 ustawy o VAT.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny tut. organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko Wnoszącego zapytanie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zamianami) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Powyższe oznacza, że nie każda otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz jedynie ta która jest związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług, przy czym związek ten musi być bezpośredni.
Jeżeli zatem podatnik w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usługi otrzyma od innego podmiotu dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu danej transakcji.- jest to tzw. dotacja przedmiotowa.
W przypadku zaś sytuacji, gdy taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie na pokrycie ogólnych kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu, w myśl cytowanego powyżej przepisu, nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności, nie uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Dotacja taka ma charakter podmiotowy.
W związku z tym, dla określenia czy dana dotacja podlega opodatkowaniu, czy tez nie, istotne jest określenie szczegółowych warunków i celów ich przyznania.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje na realizację inwestycji polegającej m.in. na modernizacji kotłowni oraz montażu baterii solarowych należy zaliczyć do dotacji podmiotowych, bowiem wpływają one na wartość świadczonych usług.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych z zastrzeżeniem art. 114, art.119 ust.4, art. 129 ust. 17 i 19 oraz art.124.
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - art. 90 ust. 1 ustawy.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).
W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję (udział rocznego obrotu z tytułu czynności w związku z którymi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo) określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Od 1 czerwca 2005r. poprzez wykreślenie ustawą z dnia z dnia 25 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, póz.756) art. 90 ust. 7 ustawodawca zmienił sposób obliczania proporcji wykorzystywanej do obliczania kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu od podatku należnego przez podatników dokonujących zakupów, w odniesieniu do czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Przy ustalaniu tej proporcji nie uwzględnia się (w mianowniku) otrzymanych dotacji, subwencji i dopłat o podobnym charakterze, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Reasumując na prawo podatnika do odliczeń podatku naliczonego jak i wysokości tych odliczeń nie maja wpływu otrzymane przez podatnika dotacje, lecz przeznaczenie i wykorzystanie dokonanych zakupów.
Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pucku postanowił jak w sentencji niniejszego postanowienia.
