
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit.a, art. 88 ust. 1 pkt 2, art. 90 ust. 1 - 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 7 listopada 2005 r. o znaku
808/2005/Fin (wpływ do tut. organu - 08.11.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 24.01.2006 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź Śródmieście uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w punkcie 1 złożonego wniosku, iż podatek naliczony od zakupów towarów i usług finansowanych ze środków gmin, urzędów marszałkowskich (dotacji) i z funduszy strukturalnych otrzymanych na dofinansowanie inwestycji podlega odliczeniu od podatku należnego, o ile zostaną spełnione pozostałe warunki dotyczące prawa do odliczenia.
W dniu 8 listopada 2005 r. Teatr... złożył wniosek o znaku 808/2005/Fin z dnia 7 listopada 2005 r., uzupełniony następnie pismem z dnia 24.01.2006 r., w sprawie interpretacji przepisów podatku od towarów i usług.
Przedmiotem pytania zawartego w punkcie 1 wniosku jest prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów związanych z realizowaną inwestycją, finansowanych ze środków funduszy strukturalnych (75 %) i środków gmin, urzędów marszałkowskich (dotacji 25 %).
Wyrażając własne stanowisko w sprawie Teatr... uważa, iż ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów realizowanych zarówno ze środków własnych jak i wszelkich innych środków (dotacji).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Teatr... w celu wdrożenia i realizacji projektu pt. "Utworzenie Europejskich Scen Teatru ...w regionie łódzkim" postanowił o przygotowaniu do realizacji, a następnie w przypadku uzyskania współfinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wdrożeniu projektu zgłoszonego do realizacji w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Z wniosku Teatru złożonego do tut. organu wynika, że "Teatr przystąpił do realizacji zadania inwestycyjnego wspólnie z 4 jednostkami kultury województwa łódzkiego w ramach priorytetu 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów - zadanie 1.4." Zgodnie z warunkami ZPORR wspólna realizacja projektu możliwa jest w przypadku zawarcia umowy cywilnoprawnej stanowiącej porozumienie o wspólnym działaniu np. konsorcjum nieposiadające osobowości prawnej.Teatr zawarł z 4 partnerami taką umowę i jest w trakcie oczekiwania na przyjęcie wniosku o realizację wspólnego projektu.
Zgodnie z zawartą umową cywilnoprawną zadanie inwestycyjne będzie realizowane przez beneficjenta/ lidera, którym jest Teatr ... zwany też liderem projektu. Teatr jako beneficjent/ lider jest jedynym podmiotem upoważnionym do otrzymywania środków, dokonywania płatności. Teatr przeprowadzi przetarg na realizację projektu i wyłoni wykonawcę, z którym podpisze umowę.
Teatr jako lider kupuje i płaci wykonawcom projektu a następnie dokonuje odsprzedaży tej części, która przypada na poszczególne jednostki biorące udział w realizacji projektu.
Zgodnie z przedstawionym we wniosku z dnia 07.11.2005 r. stanem faktycznym majątek trwały pozostaje własnością partnerów realizujących zadanie inwestycyjne przez cały okres realizacji inwestycji jak również po jej zakończeniu. Z § 10 załączonego do wniosku Porozumienia wynika, iż "powstały w wyniku realizacji Projektu (...) majątek należy wyłącznie do dotychczasowych właścicieli obiektów". Teatr będzie właścicielem 1/5 środków trwałych o wartości wynikającej z realizowanego projektu.
Zadanie inwestycyjne finansowane będzie:
- ze środków własnych gminy, Urzędu Marszałkowskiego (25 %),
- ze środków funduszy strukturalnych (75 %), które stanowią refundację środków (zwrot dokonanych wydatków) otrzymanych do 60 dni od przyjęcia wniosku o płatność.
Umowa o dofinansowanie projektu w ramach ZPORR może być zawarta pomiędzy wojewodą i tylko jedną osobą prawną zwaną beneficjentem projektu. Podmiotem upoważnionym do podpisania umowy o dofinansowanie projektu będzie tylko beneficjent - Teatr ... . To Teatr będzie kupował wszelkie usługi i towary do przeprowadzanej inwestycji. Za wszelkie wydatki związane ze wspólną inwestycją Teatr będzie płacił ze wspólnego konta. Zgodnie z Porozumieniem zawartym w dniu 19 lipca 2005 r. "partnerzy przekazują Liderowi środki do wysokości wkładu własnego alokowanego na dany rok w kwotach i terminach wynikających z Harmonogramu Płatności i realizacji kontraktów przez wykonawców, lecz nie później niż w terminie 10 dni od wystawienia faktury przez Lidera".
Teatr przeprowadzi przetarg na realizację projektu oraz podpisze umowę z wykonawcą.
Na realizację wspólnego zadania Teatr zaciągnie kredyt oraz poniesie koszty jego obsługi. Kredyt ten będzie spłacany kolejnymi transzami środków otrzymanych przez Teatr z funduszy strukturalnych.
Z załączonego do wniosku Porozumienia o wspólnym przedsięwzięciu wynika, iż zadanie inwestycyjne dotyczy modernizacji obiektów Teatru ... oraz zmodernizowania obiektów stanowiących składniki majątku niżej wymienionych czterech jednostek kultury: Miejskiego Ośrodka Kultury ... , Miejskiego Domu Kultury ... , Miejskiego Domu Kultury ... oraz Miejskiego Ośrodka Kultury ... .
Do koordynowania realizacji zadań w ramach projektu Strony wyznaczyły lidera - Teatr ... . Lider realizuje projekt we współdziałaniu i przy pomocy ww. partnerów.
Wszyscy partnerzy porozumienia są beneficjentami współuczestniczącymi ze wszelkimi przysługującymi im z tego tytułu prawami i obowiązkami. Lider jest uprawniony do reprezentowania w zakresie porozumienia w stosunkach zewnętrznych wszystkich jego stron.
Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:
- art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit.a, art. 88 ust. 3 pkt 1, art. 90 ust. 1-11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej w dalszej części "ustawą".
W oparciu o przedstawiony stan faktyczny i powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić co następuje.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ( ... ).
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W myśl art. 90 ust. 1 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, zgodnie z art. 90 ust.2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Stosownie do treści art. 90 ust. 3 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Szczegółowe zasady dotyczące odliczania częściowego podatku naliczonego i korekt odliczonego podatku naliczonego, uregulowane zostały w przepisach art. 90 ust. 1-11, art. 91 ust. 1- 10 i art. 163 ust. 2 ustawy.
Ponadto, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
W przedmiotowej sprawie modernizowane obiekty stanowią własność Teatru ... oraz czterech jednostek kultury. Realizacja projektu jest możliwa wyłącznie na podstawie umowy zawartej między Wojewodą a Teatrem - beneficjentem - jako jednostką wyłącznie realizującą zadanie inwestycyjne. Wyłącznie Teatr ... jest Stroną Umowy z Wojewodą.
Teatr ... jako Strona Umowy nabywa towary i usługi związane z modernizacją obiektów zaliczonych do składników majątku Teatru oraz pozostałych 4 jednostek kultury. Generalny wykonawca jest obowiązany do wystawienia faktur dla Strony porozumienia, którą jest Teatr ... za całość robót budowlanych wykonanych w obiektach należących do Strony oraz 4 innych jednostek kultury. Faktury te nie będą więc wystawione dla poszczególnych jednostek kultury uczestniczących w projekcie.
Tym samym Teatr jako adresat ww. faktur, jedyna Strona umowy zawartej z Wojewodą i nabywca towarów i usług w ramach realizowanej inwestycji nabywa prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów i poniesionych nakładów finansowych:
1) w 1/5 będą to wydatki inwestycyjne, związane z działalnością Teatru - odliczenie w tej części będzie zależało od wykorzystania nabytych towarów i usług do wykonywanej działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz od spełnienia pozostałych warunków dotyczących odliczenia podatku naliczonego,
2) w 4/5 będą to zakupy towarów i usług przeznaczone do odsprzedaży na rzecz 4 ww. jednostek kultury, opodatkowanej właściwymi dla danego towaru lub usługi stawkami podatku VAT.
W opinii tutejszego organu podatkowego w odniesieniu do wydatków poniesionych na modernizację obiektów przez Teatr ... , Podatnik korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim Podatnik używa te obiekty do celów wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jeżeli jednocześnie zostaną spełnione warunki dotyczące prawa do odliczania zawarte w art. 86, 88 i 90 ustawy, w tym m.in. warunek dotyczący zaliczenia wydatków w koszty uzyskania przychodów.
W tym miejscu należy jednakże zauważyć, iż w piśmie uzupełniającym z dnia 24.01.2006 r. Teatr wskazał, iż wydatki poniesione na zakup składników majątku trwałego w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego nie będą stanowiły dla Teatru kosztów uzyskania przychodów. Wg Teatru kosztem może być odpis amortyzacyjny środków trwałych przyjętych do użytkowania po zakończeniu zadania inwestycyjnego.
Z uwagi na powyższe tut. organ podatkowy wskazuje, iż niniejsza interpretacja nie dotyczy oceny prawidłowości zaklasyfikowania poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w zakresie podatku dochodowego, w związku z czym nie zawiera oceny tego stanowiska Teatru.
W świetle przytoczonych przepisów prawa podatkowego należy uznać za prawidłowe stanowisko Podatnika zaprezentowane w punkcie 1 złożonego wniosku, iż od zakupów towarów i usług dla realizowanej inwestycji finansowanych ze środków funduszy strukturalnych (75%) oraz ze środków gmin, urzędów marszałkowskich (dotacji) podlega odliczeniu od podatku należnego, o ile zostaną spełnione pozostałe warunki dotyczące odliczania podatku naliczonego, zawarte w przepisach art. 86, 88 i 90 ustawy.
Ponieważ przedmiotem pytania nie były warunki dotyczące odliczenia podatku naliczonego, określone w przepisach art. 86 i 88 i 90 ustawy, niniejsza odpowiedź nie zawiera oceny, czy zostały one spełnione.
