Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze z... - Interpretacja - US III-2/443-7/05/JŁ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.01.2006, sygn. US III-2/443-7/05/JŁ, Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) art. 5 ust. 1 pkt 1 i 5, art. 8 ust. 1, art. 27 ust. 1, art. 27 ust. 3 pkt 2, art. 27 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.10.2005r. (data wpływu do tutejszego organu 19.10.2005r.) uzupełnionego w dniu 21.11.2005r., 22.12.2005r., 05.01.2006r. i 18.01.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Śródmieście uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 19.10.2005r. (uzupełniony w dniu 21.11.2005r., 22.12.2005r., 05.01.2006r. i 18.01.2006r.) do tutejszego organu - wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji odnośnie zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie.

Stan faktyczny tej sprawy:

W złożonym pismie z dnia 18.10.2005r. (uzupełnionym w dniu 21.11.2005r., 22.12.2005r., 05.01.2006r. i 18.01.2006r.) Spółka podaje, iż "(...) podjęła współpracę z firmą XXXXX z siedzibą w Londynie. W efekcie tej współpracy spółki podpisały list intencyjny dotyczący zawarcia następującej transakcji: ZZZZZ zobowiązuje się sprzedać, a XXXXX zobowiązuje się kupić określoną ilość energii po określonej cenie i w określonym czasie. W zamian za opcję kupna energii na określonych warunkach XXXXX wypłaci ZZZZZ premię opcyjną w dniu zawarcia umowy opcji. Premia opcyjna pobierana przez ZZZZZ jest związana z przyznaniem kontrahentowi Spółki prawa do zakupu energii elektrycznej. XXXXX ma prawo skorzystać z tego prawa lub nie. Za samą sprzedaż energii elektrycznej (w przypadku zrealizowania opcji zakupu), ZZZZZ otrzyma oddzielne wynagrodzenie".

W piśmie z dnia 21.11.2005r. stanowiącym uzupełnienie złożonego wniosku Spółka podaje, iż w odniesieniu do w/w transakcji "(...) jest to jedynie zobowiązanie ZZZZZ do sprzedaży na określonych w umowie warunkach, a nie realizacja dostawy W dniu zawarcia umowy, w zamian za prawo do kupna energii na określonych warunkach czyli za tzw. opcję zakupu XXXXX zapłaci ZZZZZ uzgodnione w umowie wynagrodzenie, w postaci premii pieniężnej czyli tzw. premii opcyjnej, za przyznanie jej prawa do zakupu energii elektrycznej. Wynagrodzenie to w postaci premii pieniężnej lub tzw. premii opcyjnej pobierane przez ZZZZZ est opłatą za przyznanie kontrahentowi Spółki prawa zakupu energii elektrycznej".

Ponadto w złożonym uzupełnieniu z dnia 22.12.2005r. Spółka podaje, iż "cena sprzedaży energii zawarta w kontrakcie dla firmy XXXXX jest ceną rynkową na dzień podpisania umowy. Fakt otrzymania przez ZZZZZ wynagrodzenia tzw. premii pieniężnej za prawo do zakupu energii, na określonych w umowie warunkach dotyczących ceny i ilości energii, nie ma wpływu na cenę za jaką XXXX będzie miała prawo kupić energię w określonym w umowie terminie ".

Jednocześnie wskazać należy, iż z dokumentów załączonych przez Spółkę do uzupełnienia z dnia 05.01.2006r. wynika, iż w odniesieniu do opcji " ilekroć umowa sprzedaży przewiduje sprzedaż i zakup opcji fizycznego zakupu energii elektrycznej wystawca opcji przyzna nabywcy opcji prawo, ale nie obowiązek, do jej wykonania(...)" w odniesieniu do ceny energii to " cena umowna będzie ustalana w dniu rozliczenia według ceny rozliczenia, określonych w odpowiedniej umowie sprzedaży. Dniem ustalenia ceny jest dzień wskazany w umowie sprzedaży, w którym obliczana jest cena rozliczenia dla danej dostawy."

Ponadto w złożonym w dniu 18.01.2006r. kolejnym uzupełnieniu Spółka poinformowała, iż "(...) nie występowała jak dotąd, do Głównego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o kwalifikację statystyczną przedmiotowej transakcji sprzedaży opcji dotyczącej prawa zakupu energii elektrycznej w określonej w umowie ilości energii, po określonej cenie i w określonym czasie".

Spółka prosi o zajęcie stanowiska w sprawie miejsca opodatkowania czynności polegającej na sprzedaży opcji na kupno energii podmiotowi mającemu siedzibą na terytorium Wspólnoty.

W opinii Spółki " (...) sprzedaż prawa do zakupu danej ilości energii po z góry określonej cenie w przyszłości, za które pobierane jest wynagrodzenie w postaci premii, podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o VAT, czyli w miejscu siedziby usługobiorcy."

Jednocześnie Spółka podaje, iż "przepis art. 27 ust. 4 pkt 1 należy (...) rozumieć w sposób szeroki obejmujący sprzedaż jakichkolwiek praw majątkowych, w tym prawa do wykonania danej czynności. Taki wniosek wynika również z dokonanej przez Spółkę analizy w zakresie rozumienia pojęcia praw wskazanych w przepisie art. 9 ust. 2 lit. e tiret 1 VI Dyrektywy stanowiącego podstawę implementacji art. 27 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, w praktyce innych Państw Członkowskich.(...) Zgodnie ze znaną nam praktyka europejska premie należne za przyznanie prawa do sprzedaży lub zakupu danego dobra w przyszłości po z góry ustalonej cenie (kontrakty opcyjne) podlegają opodatkowaniu w kraju siedziby usługobiorcy, a jeżeli usługobiorca nie ma siedziby - w kraju zamieszkania".

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:- art. 5 ust. 1 pkt 1 i 5, art. 8 ust. 1 , art. 27 ust. 1 , art. 27 ust. 3 pkt 2, art. 27 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) zwanej w dalszej części "ustawą".

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wprowadzając opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności dostawy towarów, odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ustawodawca określił również definicję wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i świadczenia usług, które temu opodatkowaniu podlegają.

Pojęcie świadczenia usług zostało zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art.

Od tej ogólnej zasady regulującej miejsce opodatkowania ustawa przewiduje szereg odstępstw, w zależności od rodzaju wykonywanej usługi. W myśl art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Stosownie zaś do art. 27 ust. 4 pkt 1 ustawy przepis ust. 3 stosuje się do usług sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka stwierdza, iż pobierane wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej lub tzw. premii opcyjnej jest opłatą za przyznanie kontrahentowi Spółki prawa zakupu energii elektrycznej. Jednocześnie w złożonym wniosku Spółka podaje, iż "przedmiotowa sprzedaż prawa do wykonywania dostawy energii w danym okresie w przyszłości po ustalonej cenie, podlega opodatkowaniu na zasadzie przewidzianej w art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o VAT"

Mając na uwadze przestawiony stan faktyczny i prawny miejscem świadczenia usług polegających na sprzedaży prawa , wykonywanych na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 1 ustawy będzie miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Wskazać tutaj należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 ustawy, zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W odniesieniu do określenia rodzaju wykonywanych przez Spółkę usług wskazać należy, iż przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06.04.2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) opublikowanego w Dz. U. z 2004r. Nr 89, poz. 844 nakazują stosowanie dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997r. Właściwym organem do dokonania klasyfikacji jest Urząd Statystyczny, a nie Naczelnik tutejszego organu podatkowego. Zgodnie z Zarządzeniem nr 5 z dnia 5.11.2002r. (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 67) Prezes GUS postanowił, że od 1.01.2003r. do wydawania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych (PKWiU, PKOB, PCN) właściwy jest - Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, który mieści się przy ul. Suwalskiej 29, 93-176 Łódź.

W niniejszym przypadku Spółka nie przedstawiła klasyfikacji statystycznej czynności stanowiących przedmiot pytania, natomiast wskazała, że czynności te stanowią sprzedaż praw.

W świetle przytoczonych przepisów prawa stanowisko zaprezentowane przez Spółkę w rozpatrywanym wniosku, należy uznać za prawidłowe.

Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście