Przedsiębiorstwo wystąpiło do tut. Urzędu Skarbowego z pismem o interpretację przepisów dotyczących momentu ujęcia w rozliczeniach prowadzonych dla po... - Interpretacja - OG-005/185/2005/PP/443/58/2006

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.01.2006, sygn. OG-005/185/2005/PP/443/58/2006, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Przedsiębiorstwo wystąpiło do tut. Urzędu Skarbowego z pismem o interpretację przepisów dotyczących momentu ujęcia w rozliczeniach prowadzonych dla potrzeb podatku od towarów i usług, wystawionej faktury VAT w zakresie refakturowanych kosztów energii elektrycznej obejmujących okres od maja 2003 r. do maja 2005 r.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Jednostka była właścicielem budynku administracyjno-biurowego w Kielcach . Po otrzymaniu zaświadczeń wydanych przez Prezydenta Miasta Kielc stwierdzających samodzielność poszczególnych lokali syndyk przystąpił do ich sprzedaży. W związku z powyższym koszty utrzymania budynku obciążały również właścicieli nabytych lokali. Na koszty utrzymania składają się energia elektryczna, energia cieplna, wywóz nieczystości, woda i ścieki. Koszty te są refakturowane co miesiąc na właścicieli lokali. Po analizie dokumentów przez syndyka stwierdzono nieprawidłowe rozliczenie przedmiotowych kosztów. Błąd polegał na nie uwzględnieniu w rozliczeniach kosztów utrzymania powierzchni wspólnych budynku. Problem dotyczy różnych okresów w zależności od tego, kiedy zostały nabyte lokale.

W miesiącu wrześniu 2005 r. Jednostka dokonała rozliczenia kosztów (energii elektrycznej) obejmujących okres od 05.2003 r. do 05.2005 r. i różnicą w kosztach stwierdzoną w wyniku tego rozliczenia obciążyła właścicieli lokali wystawiając jednorazowo faktury VAT za cały okres dokonanego rozliczenia. Podatek od towarów i usług został przez Przedsiębiorstwo rozliczony w deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2005 r.

Zdaniem Jednostki zgodnie z art. 19 pkt 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przyjęty sposób rozliczenia jest prawidłowy.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Przedsiębiorstwa, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem § 17 i 18. Natomiast zgodnie z brzmieniem § 18 ust. 1 cyt. rozporządzenia, w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy o VAT, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.

Przepis art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) mówi, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Jednakże zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a cyt. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego. Zgodnie z powyższym w przypadku refakturowania dostaw energii elektrycznej obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu tych dostaw.

W świetle powyższego decydujące znaczenie ma umowa, o której mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie wystawienie faktur VAT nie jest związane z żadną dodatkową dostawą energii elektrycznej na rzecz właścicieli lokali lecz wynikają z korekty rozliczeń kosztów (energii elektrycznej) utrzymania powierzchni wspólnych budynku za okres od maja 2003 r. do maja 2005 r.

W związku z powyższym w świetle zawartych wyjaśnień oraz po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Przedsiębiorstwa w sprawie interpretacji przepisów podatkowych i stoi na stanowisku, iż dokonane przez Jednostkę zbiorcze rozliczenie kosztów energii elektrycznej poprzez wystawienie jednej faktury VAT za cały okres rozliczeniowy jest prawidłowe, bowiem wystawienie faktury, korygującej podatek należny jest efektem zdarzenia, które wystąpiło po upływie danego okresu rozliczeniowego.

Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach