P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NUR2/443-519/3/05/UD

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.01.2006, sygn. 1471/NUR2/443-519/3/05/UD, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Sp.z o.o. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego tj. w jaki sposób dokonać korekty w przypadku, gdy w poprzednich okresach naliczyła VAT, a nie miała takiego obowiązku, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie ? biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


p o s t a n a w i a:


uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność polegającą na dystrybucji na terytorium Polski produktów X Ltd. z siedzibą Szwajcarii. W związku z umową, zawartą pomiędzy Spółką a X Ltd., Spółka jest uprawniona i zobowiązana do prowadzenia dystrybucji produktów X Ltd. na terytorium Polski. Umowa przewiduje, iż Spółka w związku z prowadzoną działalnością otrzymuje od X Ltd określone kwoty pieniężne, z następujących tytułów:

1.Spółka na mocy umowy zobowiązana jest do promocji oraz reklamy wspomnianych produktów w Polsce poprzez dystrybucję różnego rodzaju ulotek, próbek, instrukcji, gadżetów, udział w kongresach i targach. Na podstawie Umowy, X Ltd. zwraca Spółce poniesione przez nią koszty związane z promocją i reklamą produktów nabywanych przez Spółkę od X Ltd na terytorium Polski.

2.Spółka jako dystrybutor produktów X Ltd jest zobowiązana do dokonywania w ramach gwarancji bezpłatnej wymiany uszkodzonych produktów na nowe. Na podstawie umowy X Ltd. gwarantuje Spółce, że sprzedawane na rzecz podatnika towary spełniają określone wymagania. W przypadku, gdyby towary te okazały się wadliwe lub niespełniające wymagań, X Ltd. jest obowiązana do zwrotu Spółce poniesionych kosztów zakupu oraz dodatkowych opłat poniesionych przez Spółkę bezpośrednio w związku z ich zakupem.

3.Spółka dokonuje wymiany starych produktów X Ltd. będących w posiadaniu klientów na nowe wersje. Wymiany te nie są dokonywane w ramach gwarancji lecz mają charakter działań marketingowych podejmowanych w celu budowania pozytywnego wizerunku firmy X Ltd. na polskim rynku. Ponieważ Spółka ponosi określone koszty związane z wymianą starych produktów na nowe, X ltd. zwraca te koszty na podstawie umowy.

4.Spółka w ramach swojej działalności nabywa od X Ltd. towary, które są następnie dystrybuowane na terytorium Polski. Cena za nabywane towary obliczana jest w euro, Spółka płaci więc X Ltd. kwoty wyrażone w euro. Konsekwencją narzuconego przez X Ltd. sposobu rozliczania transakcji jest fakt, iż dzień zakupu nie jest tym samym dniem co dzień faktycznego rozliczenia transakcji. W związku z tym, kurs walutowy przyjęty dla przeliczenia kwot transakcji zakupu różni się o kursu walutowego z dnia faktycznego rozliczenia transakcji. Jeżeli Spółka w związku z tymi różnicami kursowymi ponosi straty, X Ltd. uznaje Spółkę na kwotę mającą zrekompensować jej poniesione straty.

Podatnik zwrócił się z zapytaniem: W jaki sposób Spółka powinna dokonać korekty wcześniejszych rozliczeń w przypadku, gdy w poprzednich okresach naliczyła VAT od kwot otrzymanych tytułem zwrotu kosztów poniesionych w związku z opisanymi w punktach 1-4 okolicznościami, a nie miała takiego obowiązku?

Spółka stoi na stanowisku, że jeżeli w poprzednich okresach naliczyła VAT z tytułu otrzymania przedmiotowych kwot od X Ltd, to na podstawie art. 81 Ordynacji podatkowej jest uprawniona do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za miesiące w których ten podatek naliczyła.

Zdaniem Naczelnika Urzędu w opisanych stanach faktycznych Spółka powinna postąpić zgodnie z dyspozycją § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 ze zm.). Stosownie do cytowanego przepisu, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zgodnie z ust. 3 cytowanego przepisu, faktura korygująca wystawiana w przypadku w/w pomyłek zawiera numer kolejny, datę wystawienia oraz dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3 cytowanego rozporządzenia, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Jednocześnie zgodnie z zapisem § 17 ust. 6, do faktur korygujących stosuje się przepisy § 16 ust. 4 i 7 co skutkuje koniecznością posiadania przez sprzedawcę (Spółkę) potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę (kontrahenta szwajcarskiego). Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie.

Zgodnie z powyższym podstawą do dokonania korekty deklaracji nie będzie w tym przypadku art. 81 Ordynacji podatkowej, ponieważ Podatnik powinien skorygować nie uprzednio złożone deklaracje, lecz dokonać obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc w którym Spółka otrzyma potwierdzenie odbioru korekty faktury przez kontrahenta.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stania faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony ? do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b §1 i §2 ustawy ? Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy ? Ordynacja podatkowa) w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie