
Temat interpretacji
Odpowiedź:
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna jest jednostką budżetową, która w ramach swojej działalności świadczy usługi z zakresu ochrony zdrowia jako organ władzy publicznej powołany do realizacji nałożonych zadań odrębnymi przepisami. Realizacja tych zadań finansowana jest ze środków pochodzących z jednostki nadrzędnej. Za badania i czynności wykonywane przez organy Inspekcji Sanitarnej, w związku ze sprawowaniem bieżącego i zapobiegawczego nadzoru sanitarnego pobierane są opłaty w wysokości kosztów ich wykonania, co wynika z art.36 ust. 1-3 ustawy z dnia 9 września 2002r. o Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. Nr 162, poz. 1342 ze zm.). Pozyskane w ten sposób środki stanowią dochody budżetowe i są odprowadzane do budżetu państwa.Ponadto w ramach dochodów własnych jednostka wykonuje czynności na podstawie umów cywilno-prawnych (zleceń), które sklasyfikowane zostały w:#61485; PKWiU 74.30.1 ? ?Usługi w zakresie badań i analiz technicznych?,#61485; PKWiU 85.14.16-00.00 ? ?Usługi świadczone przez laboratoria medyczne?.Chcąc korzystać z prawa do obniżania kwoty podatku należnego o podatek naliczony jednostka, świadcząc zarówno usługi opodatkowane jak i zwolnione od podatku VAT, nie jest w stanie w każdej sytuacji wyodrębnić całości lub części kwot podatku naliczonego, o które mogłaby pomniejszyć podatek należny.
W ocenie podatnika:1.należy dokonane zakupy dzielić na te, które służą działalności opodatkowanej i te, które służą działalności zwolnionej od podatku, a następnie obniżać podatek należny jedynie o podatek naliczony związany ze sprzedażą opodatkowaną. Wyłącznie w sytuacjach gdy wyodrębnienie takie nie będzie możliwe należy stosować współczynnik ustalony udziałem rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego w całkowitym rocznym obrocie.2. przy ustalaniu całkowitego obrotu należy uwzględnić wyłącznie obroty uzyskiwane w ramach dochodów własnych,
Ocena prawna stanowiska podatnika:Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.Przepisy art. 90 ust. 2 ? 3 stanowią, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.Zgodnie z art. 90 ust. 4 proporcję, której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej
Jak wynika z przedstawionych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży (sprzedaż opodatkowana i sprzedaż zwolniona), z którymi zakupy są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem umożliwającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.Jedynie w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot związanych z czynnościami opodatkowanymi, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.Proporcję ustala się się jako udział:#61485; rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (licznik),#61485; w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (mianownik).
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.Zgodnie z art. 90 ust. 5 do obrotu, o którym mowa w ust. 3 nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3 (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, grunty), używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności, oraz obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.
W związku z przytoczonymi wyżej przepisami, wartości otrzymanych dotacji nie należy uwzględniać w mianowniku przy ustalaniu proporcji po zakończeniu roku. Nie stanowią bowiem podstawy opodatkowania dofinansowania (dotacje), które przekazywane są jednostce ogólnie na pokrycie kosztów działalności statutowej, gdyż aby dotacje zaliczyć do podstawy opodatkowania koniecznym jest stwierdzenie, że dofinansowanie to miało bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.Nie należy również uwzględniać dochodów uzyskanych w ramach działalności statutowej, gdyż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, w zakresie realizowanych zadań wykonywanych w ramach działalności statutowej organów władzy państwowej i urzędów obsługujących te organy nie uznaje się za podatników podatku VAT.W związku z powyższym w mianowniku proporcji wyliczonej na podstawie roku poprzedniego winna znajdować się wyłącznie suma wynikająca z obrotu uzyskanego z tytułu świadczenia usług na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych zarówno opodatkowanych jak i zwolnionych od podatku.
