Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 ... - Interpretacja - US.443/IC/18/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.03.2006, sygn. US.443/IC/18/2006, Urząd Skarbowy w Łańcucie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 oraz art. 29 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku złożonego w dniu 20.02.2006 r. przez Gminę B. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, postanawia uznać, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Z przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego wynika, że wraz z czterema innymi właścicielami tworzy ona małą wspólnotę mieszkaniową, która podjęła uchwałę w sprawie przeprowadzenia remontu dachu budynku. Właściciele lokali, w tym Gmina, zobowiązali się do wpłat zaliczek na remont dachu na konto lub do kasy Gminy.

Przedmiot zapytania Podatnika sprowadza się do ustalenia czy wpłacane przez członków wspólnoty zaliczki na pokrycie kosztów remontu dachu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Zdaniem Wnioskodawcy wpłacane zaliczki na poczet przyszłego remontu dachu nie powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz mając na uwadze stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie stwierdza, co następuje:

Podstawa prawna tworzenia i funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych uregulowana została w ramach przepisów ustawy z dnia 24.06.1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Zgodnie z art. 6 cytowanej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Jednostka powstała w oparciu o powyższy przepis posiada określoną strukturę organizacyjną, w skład której wchodzą (tworzą ją) właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności wynikających z ustawy, w tym także do uczestnictwa w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, na które składają się m.in. wydatki na remonty i bieżącą konserwację (art. 13 ust. 1, art. 14 pkt 1 ustawy o własności lokali). Przyjęty sposób uiszczania zaliczek na remont dachu nie daje podstaw do postawienia tezy, że kwoty wpłacane przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Zaliczki te stanowią jedynie partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej ? wspólnoty mieszkaniowej ? przez jej członków. Wspólnota, a więc jej członkowie, nie dokonują dostawy, w rozumieniu ustawy o VAT, na rzecz samych siebie, poprzez zapłatę zaliczek z tytułu kosztów utrzymania nieruchomości.

W tym kontekście należy stwierdzić, iż dokonywane przez członków wspólnoty wpłaty nie wypełniają znamion czynności wymienionych enumeratywnie w ramach art. 5 ustawy o VAT, tj. czynności stanowiących przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w związku z czym otrzymywane prze Gminę wpłaty (zaliczki) na poczet powyższych kosztów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Urząd Skarbowy w Łańcucie